Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

“You are mistaken” if you believe the media about Iran’s nuclear program

By Cyrus Safdari | Iran Affairs | October 17, 2012

Sometimes in reviewing some of the older material in my files, I run across little things that just make me laugh out loud when I’m reminded of the events. Tonight, this caused a substantial chuckle:

Remember when NeoCon Oliver Kamm wrote an article (behind paywall) in Rupert Murdoch’s Times (of London) in which he dramatically “exposed” a document that supposedly proved that Iran had conducted tests with atomic bomb detonators (known as neutron triggers)? Naturally, it quotes David Albright too, claiming that this is “strong evidence” of continued Iranian nuclear weapons work. The Times even published an image of the document itself, quite helpfully. It is always great when a news outlet publishes the primary material which forms the basis of their reporting rather than simply passing off hearsay and rumor, often from anonymous sources, as fact. Congratulations, The Times and Oliver Kamm. You deserve a Medal of Journalism for that…

Except…

It turned out that there are all sorts of suspicious things about that document. The collective intelligence of the web kicked in and nitpicked the document and noticed some interesting things, namely, that there were no security markings of any sort on the document as would be expected, and furthermore, it wasn’t even typed with Farsi fonts but was instead typed using Arabic fonts. Hmmm… that’s kinda weird, huh? Gareth Porter did a great job pointing out the… inconsistencies?… with this document.

Oh but it is OK because Oliver Kamm wrote back to the commentator, George Maschke, who initially brought these points to light in the comments section of the article, and Oliver Kamm explained these inconsistencies. The following is the very first sentence of what Oliver Kamm, journalist, wrote in reply to Maschke:

George Maschke, the whole of your comment is undermined by your mistake in assuming that the document that you read online was the document in its original form…

Ladies and gentlemen, I give you perhaps the funniest and also most insightful description of journalism at the begining of 21st Century. It should be written in gold and posted on every corner of the world.

You see, if you expect that a document published by the likes of Oliver Kamm and the Times of London to actually be what they claim it is, then you are mistaken. It is your mistake to think that the press will not try to pass off a fake, edited and altered document as the original. You are mistaken to think that these people believe in any sort of honesty or accuracy, or that the Times would not allow an agenda-driven ideologue with a track record of lying to present himself as a journalist.

You are mistaken to think that Oliver Kamm would mention that the Israelis tried to pass off this document to the IAEA in 2009 as evidence of a continued nuclear weapons program in Iran, that the IAEA Director Elbaradei dismissed the document as a a suspected bit of fraud intended to undermine the 2007 US National Intelligene Estimate that judged Iran had no nuclear weapons program, and then the Israelis turned around and fed it to Kamm who dutifully published it in The Times, after he edited and altered it without telling his readers. If you think Oliver Kamm would mention any of these facts in his article, it was your mistake.

In fact, let me explain something to you: there are more laws imposing a duty of honesty and accuracy on used car salesmen than there are on “journalists”. In other words, you can rely on what a used car salesman says, more than you can rely on what you read in The Times or any other media outlet. They can lie directly in your face, and there’s nothing to stop them. They can make up complete crap — like that Iraq had mobile biological weapons labs and aluminum tubes intended to make nuclear weapons, that Ahmadinejad is secretly Jewish, that Iran requires Jews to wear yellow stars, that Iran’s soccer players wore green wristbands as indicators of their political support for the riotors in the aftermath of the 2009 Presidential elections in Iran, or that Iran secretly funded the presidential campaign of Turkey’s Prime Minister — and there’s NOTHING to stop them (yes, the Turkish PM won a libel suit against the Telegraph and Con Coughlin for that false claim about Iranian campaign funding — but that hardly stopped the Telegraph and Con Coughlin from continuing to write nonsense about Iran.)

This is the state of the media and these are the “journalists” you are stuck with to try to figure out what’s going on in the world.  And if you think anything they write can be taken at face value, you are mistaken.

And here’s something else to consider. That alleged neutron trigger work supposedly happened… at Parchin. Yes, the same Parchin that Albright is jumping up and down about, that was already inspected — twice — by the IAEA which found nothing but which is still mentioned as evidence of Iranian nuclear weapons work.

October 17, 2012 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , , , | Leave a comment

Con Coughlin making up stuff about Iran and the MI6 again

By Cyrus Safdari | Iran Affairs | July 19, 2012

Con Coughlin of the Daily Telegraph reports that the Revolutionary Guard are overseeing a “huge expansion of Iran’s nuclear program” — and as proof he cites the NCRI which he fails to mention is one of the many pseudonyms of the MKO/MEK terrorists.

Having just recently had lost a lawsuit against him and his paper brought by the Turks (Coughlin had falsely accused Turkish Prime Minister, Recep Tayyip Erdoğan of receiving $25 milion from Iran for his election) Con was quick to return to making-up bullshit about Iran.

Coughlin of course has a long career made on promoting BS at the behest of British intelligence:

[R]eaders of the Sunday Telegraph were regaled with a dramatic story about the son of Col Gadafy of Libya and his alleged connection to a currency counterfeiting plan. The story was written by Con Coughlin, the paper’s then chief foreign correspondent, and it was falsely attributed to a “British banking official”. In fact, it had been given to him by officers of MI6, who, it transpired, had been supplying Coughlin with material for years.

Of course the lawsuit has not fazed Coughlin or the Telegraph even a tiny bit and he’s back to his usual tricks. Note the most recent allegations he promoted in an article entitled “MI6 chief Sir John Sawer: ‘We foiled Iranian nuclear weapons bid‘:

Sir John Sawers said that covert operations by British spies had prevented the Iranians from developing nuclear weapons as early as 2008…It is extremely rare for the head of MI6 to disclose details of operations by the intelligence service.

Boy, kinda spooky, huh? It implies that in 2008 Iran was about to get a nuke, but the James Bondesque MI6 stepped in and foiled their dastardly plan. Problem is, that’s not what Sawer said at all. Of course, the MI6 deleted the recording to make sure no one would know what was actually said…or because the acoustics were really bad just as the MI6 claims.

July 19, 2012 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , | 1 Comment