Aletho News


Some Extremely Sloppy Detective Work Raises Yet More Questions

By Rob Slane | The Blog Mire | October 25, 2018

The more I look at the statement issued by Assistant Commissioner Neil Basu on 5th September, in relation to the Salisbury and Amesbury Investigation, the more I am astonished at the sloppiness on display. Mr Basu took the trouble of informing the public that the investigation has involved around 250 detectives from across the Counter Terrorism Policing Network, “brilliantly led by Counter Terrorism Policing South East, and supported by officers from Wiltshire,” and that they have been meticulously following the evidence for six months. So the statement he read out and the accompanying images ought to be entirely accurate, right?

Except they are not, and in fact they contain numerous extremely careless, and sometimes downright bizarre errors. For example:

Firstly, the two images of the suspects in Fisherton Street are headed with captions describing them as being in a place called Fisherton Road. There is no location called Fisherton Road in Salisbury.

Secondly, we have the images of the two men at Gatwick airport, famously taken at the exact same second, 16:22:43. Yet the captions above tell us that the images are of the men at 15:00hrs. This is mighty odd, not just because the timestamp on the images shows otherwise, but also because the airplane the men were travelling in had not even landed at 15:00hrs. It eventually landed nearer to 16:00 than it did to 15:00, so they can’t have been going through the gates at 15:00hrs, can they?

Thirdly, one of the four points The Met makes in joining the Salisbury and Amesbury cases together is an incomplete sentence that makes no sense whatsoever:

“Fourthly, the lack of crossover between the known movements of the suspects and Dawn and Charlie’s known movements around Salisbury, and the fact that there is no evidence to suggest they have been targeted mean it is much more likely Dawn and Charlie found.”

Found…? Found what? Who knows?

Fourthly, the picture of the two men at Salisbury station on 3rd March has a timestamp of 16:11:27. Yet in the timeline The Met tells us that they left Salisbury at approximately 16:10. So they left at approximately a minute and a half before they were photographed standing on the other side of the turnstiles from the platform? Is The Met, with all its massive resources and 250 detectives on the case unable to find out what time the train actually departed?

Fifthly, there is the fact that at least one of the pictures they issued has been very heavily cropped (see here). Why was it cropped and what confidence can we have that the other images were not tampered with as well?

Am I nit-picking? Nope. 250 detectives working on what may be the biggest investigation this country has ever seen, with six months to get their facts straight, ought to be pinpoint accurate. And yet all we find is sloppiness and little regard to detail.

And not for the first time. We’ve seen it before in the fact that The Met has still released no footage clearly showing the Skripals or the two suspects on 4th March (still images don’t count). This is beyond bizarre given that on numerous occasions they have appealed to the public for help in piecing together the events of the day. And we have seen it in the incomplete and incorrect timeline of events released on 17th March (which now seems to have disappeared from The Met’s website altogether).

But I want to focus on what I consider to be the biggest issue with the statement released on 5th September, which is the astonishing lack of detail given about the two suspects’ movements in Salisbury on 3rd and 4th March. Here is the description of their movements on Saturday 3rd:

“On Saturday, 3 March, they left the hotel and took the underground to Waterloo station, arriving at approximately 11.45am, where they caught a train to Salisbury, arriving at approximately 2.25pm.

They are believed to have taken a similar route when they returned to London on the afternoon of Saturday, 3 March. Leaving Salisbury at approximately 4.10pm and arriving in Bow at approximately 8.05 pm.

We assess that this trip was for reconnaissance of the Salisbury area and do not believe that there was any risk to the public from their movements on this day.”

So tell me, what did they do and where did they go in Salisbury on Saturday 3rd March? You have no idea whatsoever, do you, because Mr Basu has not mentioned it. We are treated to the absurd word “reconnaissance”, as if the two men were in Afghanistan staking out the Tora Bora caves, rather than in a quiet city in the South of England covered by Google maps, but there are absolutely no details of what this alleged reconnaissance actually entailed. More on that in a moment.

What of their movements the next day? Surely there’s some detail here, given the allegations against them. Judge for yourselves:

“On Sunday, 4 March, they made the same journey from the hotel, again using the underground from Bow to Waterloo station at approximately 8.05am, before continuing their journey by train to Salisbury.

CCTV shows them in the vicinity of Mr Skripal’s house and we believe that they contaminated the front door with Novichok.

They left Salisbury and returned to Waterloo Station, arriving at approximately 4.45pm and boarded the London Underground at approximately 6.30pm to London Heathrow Airport. From Heathrow Airport, they returned to Moscow on Aeroflot flight SU2585, departing at 10.30pm on Sunday, 4 March.”

In both descriptions, there are more details of their movements in London than their movements in Salisbury. The only glimmer of detail around their movements in Salisbury on 4th March is the claim that there is CCTV showing them in the vicinity of Mr Skripal’s house. But which CCTV are they referring to? Is it the image of the two men outside the Shell garage on the Wilton Road? If so, as I discussed here, this is highly misleading, since this location is some 600 yards or so from Mr Skripal’s house, and on a completely different street. Then again, perhaps The Met does have something more incriminating, but in which case why not show that, rather than the image of them walking past a garage on a different road?

But I want to come back to the details about the Saturday, and the reason for this is twofold:

Firstly, it is one of the few places where The Met’s claims are refuted by some very specific, rather than general, testimony in the interview the two men gave to Margarita Simonyan.

Secondly, the claims made by the men in that interview, which refute The Met’s allegations, could themselves easily be refuted by The Met.

Here’s the crucial part of that interview:

Petrov: No, we arrived in Salisbury on March 3. We wanted to walk around the city but since the whole city was covered with snow, we spent only 30 minutes there. We were all wet.

Boshirov: There are no pictures. The media, television – nobody talks about the fact that the transport system was paralyzed that day. It was impossible to get anywhere because of the snow. We were drenched up to our knees.

Simonyan: All right. You went for a walk for 30 minutes, you got wet. What next?

Petrov: We travelled there to see Stonehenge, Old Sarum, and the Cathedral of the Blessed Virgin Mary. But it didn’t work out because of the slush. The whole city was covered with slush. We got wet, so we went back to the train station and took the first train to go back. We spent about 40 minutes in a coffee shop at the train station.

Boshirov: Drinking coffee. A hot drink because we were drenched.

Petrov: Maybe a little over an hour. That’s because of large intervals between trains. I think this was because of the snowfall. We went back to London and continued with our journey.”

(As an aside, I can confirm that they are correct about the conditions. There was a lot of snow on the ground on the Saturday morning, and my children went off sledging, but by early afternoon they came back as it was rapidly turning to slush).

What we have are two versions of events, which are mutually exclusive.

On the one hand, The Met claims that the men arrived at Salisbury train station at approximately 14:25; that they left at approximately 16:10 (although as I say, they were still there at 16:11:27); and that during this 1 hour 45 minutes they went on a reconnaissance mission of the Salisbury area.

On the other hand, Petrov and Boshirov claim that after leaving the station (and they don’t dispute the 14:25 time) they walked about for about half an hour, before heading back to the station, where they sat in a café for more than 40 minutes and possibly up to an hour or so (this would be Café Ritazza in the ticket hall, shown at the top of this piece). This would therefore put them in the café from about 15:10 until about 16:10.

Now, I take it as obvious that for the reconnaissance claim made by The Met to be correct, this would mean the men visiting the alleged location of the intended poisoning — Mr Skripal’s house, or at the very least Christie Miller Road — since the purpose of reconnaissance is to survey vital locations, and this is the only really vital location in connection with the claims made against them. The only other possible location of interest to them, according to the claims against them, would be the back of The Cloisters on Catherine Street, where they allegedly dumped the poison. But let’s just say I would take an awful lot of persuading as to why anyone should need to do reconnaissance of a bin.

It takes between 20-25 minutes to walk from the station to Christie Miller Road. Double it for there and back, and you get 40-50 minutes. However, the very nature of reconnaissance means that it involves checking out an area, and so as well as walking there and back we could, at a conservative estimate, perhaps add 10 minutes to the walking times. Which means that we are looking at 50-60 minutes at least for a reconnaissance mission.

This entirely conflicts with Petrov’s and Boshorov’s claims. Of course, we have no way of knowing whether their claims are true or not, but the point is this: The Met knows exactly whether their claims are true or false, and they could easily disprove them simply by showing the two men walking through Salisbury when they say they were in the café.

Of course, it could well be that The Met does have CCTV footage of the two men in the city outside the half hour or so timeframe they have claimed. It could be that they have CCTV footage of the café from 15:10 to 16:10, and that there is no sign of the two men there. And it could well be that they have CCTV footage of the men on their way to or from Mr Skripal’s house.

Yet despite the very specific claims made by the men, the only evidence ever presented by The Met of their movements in Salisbury on that day is the image of them standing in the ticket hall at 16:11:27. Nothing else has been released of their movements. Nothing else has been stated. Other than the claim about reconnaissance, which has been backed up by nothing, there is nothing at all.

Some will say that The Met is under no obligation to publicly reveal any more CCTV footage than they want to. Ordinarily, I might agree. But not in this case. It was The Met that made serious allegations in public about the two men, and yet they did so without producing any evidence to back up their claims. But now that the two suspects have themselves publicly refuted The Met’s claims about what they did on 3rd March with some quite specific details, The Met now surely has an obligation either to show the evidence they have to back up their claim of “reconnaissance”, or withdraw it.

So here are the three questions that The Met needs to answer in connection with Saturday 3rd March:

    1. Do you have CCTV footage of the two men that contradicts their claim to have spent only about half an hour in the City that day?
    2. Do you have CCTV footage that contradicts the claims made by Petrov and Boshirov to have been in the station café between approximately 15:10 and 16:10?
    3. If neither of the above exists, on what basis has the claim been made that the two men were in Salisbury on 3rd March on a reconnaissance mission?

October 25, 2018 Posted by | Deception, False Flag Terrorism, Russophobia | | Leave a comment

MSNBC’s Chuck Todd Fears Russia May Be Behind Bomb Scare

Sputnik – 26.10.2018

The FBI and other agencies are continuing to hunt for the person or people responsible for shipping a number of explosive devices to prominent Democrats beginning with billionaire financier George Soros on Monday and most recently Hollywood actor Robert De Niro on Thursday.

As should be expected, while the FBI and other authorities conduct their investigation, the mainstream US press is also hunting down clues, pondering motives, talking to experts and analyzing the facts in an effort to make sense of the chaos.

Some in the mainstream media, however, really just seem to be throwing things out there and seeing what sticks to the wall. The host of MSNBC’s “Meet the Press,” Chuck Todd, who is also the political director for NBC News, is one commentator engaging in breathless guesswork to a national audience.

Who is the culprit, according to Todd? Is it a lone wolf, driven crazy by the political rhetoric of the past two years, or the “#MAGAbomber” as Twitter has theorized? Perhaps it’s a Democratic voter disgruntled by the direction of the party.

If you thought those things, you’ve probably learned nothing over the past couple of years, because Todd did not make any of those conjectures. Instead, he pointed the finger at Russia — like any good liberal media newsman would.

“This feels like a spot — I have this fear this could be some Russian operation too — designed to do what’s happening now. More of this — you know. In some ways, we shouldn’t rule out — it is dividing us,” Todd said during a panel on the bombing attempts.

Senior MSNBC Political Editor Beth Fouhy, Daily Beast columnist Jonathan Alter and prominent commentator John Podhoretz joined Todd for the discussion.

The anchor began the segment by playing a clip of US President Donald Trump calling on political leaders on Wednesday night to stop portraying their opponents as “morally defective.” Trump blamed the media for “anger” in American society on Thursday.

Perhaps ironically, Todd’s fearful remarks about the lengths Russia will go to in order to spread discord followed a discussion of the “big lie.”

Alter spoke about a propaganda technique called the “big lie,” popularized by Nazi Propaganda Minister Joseph Goebbels in 1941 when he said, “The English follow the principle that when one lies, one should lie big and stick to it.” The term has since come to mean that effective lies are so “colossal” that nobody could believe that the person who told the lie “could have the impudence to distort the truth so infamously,” in Hitler’s words.

“You just tell a lie as big as you can, because you know a lot of people are gonna believe it,” Alter said before Todd floated the “Russian operation” theory.

October 25, 2018 Posted by | Mainstream Media, Warmongering, Russophobia | , , | Leave a comment

Pro-Israel superstar may have worked as a secret agent on college campuses

By 2014 Mazzig had already spoken to over 40,000 students from high school through college, and helped defeat a boycott resolution at the University of Washington.
By Alison Weir | If Americans Knew | October 25, 2018

The Jewish Forward reports that a hugely popular pro-Israel speaker and writer, Hen Mazzig, has been secretly working directly for the Israeli government. It appears that his actions may have violated U.S. espionage laws.

A pro-Israel organization lists Mazzig among “The Top 100 People Positively Influencing Jewish Life, 2018.”

According to the Forward, Mazzig’s op-eds “have been published in nearly every Israeli and American Jewish publication (including the Forward ), and his speeches to students across North America and Europe, have garnered him legions of fans, including more than 18,000 Twitter followers.”

The publication reports:

“A Forward investigation has revealed that he also worked directly for the Israeli government. He doesn’t seem to have told anyone that, however — neither the sponsors of his speeches, nor the students who listened to them. Because he kept quiet, and because those payments are related to his political work in the United States, he might have violated an American anti-espionage law, according to experts consulted by the Forward.

Hen Mazzig speaking to American students during a 2013 five month speaking tour.

Experts cited by the Forward say that Mazzig seems to have violated the Foreign Agent Registration Act (FARA), an American anti-espionage law. This law requires individuals and groups working on behalf of a foreign government to divulge that fact.

Attorneys say Mazzig should have registered as a foreign agent. Mazzig admitted to the Forward that he was a paid contractor for the government of Israel, and said that Israel’s official government advertising agency hired him to inform them about issues on American campuses.

FARA has recently been invoked against a Russian graduate student in the U.S., who has been imprisoned for three months, mostly in solitary confinement, despite the fact that she appears to be innocent of the charges.

It is unknown whether U.S. authorities will charge Mazzig with violating the FARA requirement.

An attorney who specializes in FARA cases told the Forward : “The policy behind FARA is, yes, lobbying will happen. The key is for the American people to know when it comes to foreign influences, who’s pulling the strings.”

The Forward reports that The Lawfare Project, a pro-Israel organization that often uses  lawsuits to chill pro-Palestinian activism, demanded that the Forward delay publishing the article until lawyers could speak on Mazzig’s behalf. The Forward accordingly held the story for three and a half days, but did not hear further from Mazzig’s lawyers.

The publications and organizations such as campus Hillel groups that have been featuring Mazzig say they didn’t know he was employed by the Israeli government. According to the Forward, student organizers “say they don’t remember Mazzig disclosing his contracting work, either beforehand or during his speeches.”

3/22/17 Hen Mazzig lecture/ Oriented showing by Kevin Musco

Hen Mazzig speaks at the University of Connecticut, March 3, 2017. Students were not informed that he was a paid agent of the Israeli government.

The Forward points out: “Over the last decade, and particularly in the last few years, the amount of money spent by outside groups to influence the Israeli-Palestinian debate on campus has risen sharply.

“In addition to American Jewish donors heavily increasing their funding for pro-Israel campus advocacy groups, foreign governments and other unaccountable entities are also inserting themselves into the collegiate fray.”

A paper trail provided by the Forward indicates that Mazzig may have been working under Israel’s notorious Ministry of Strategic Affairs, which sponsors diverse secretive operations.

Kela Shlomo – Solomon’s Sling

An Israeli organization named Seventh Eye reported last month that the Ministry of Strategic Affairs has been working with pro-Israel American nonprofits on a project called “Kela Shlomo” (translated as “Solomon’s Sling”). The Forward describes this as an effort “to fund anti-BDS activities outside of Israel that won’t be attributable to the government itself.”

Seventh Eye reports: “‘Kela Shlomo’ is an [Israeli] organization with a special corporate structure. Its legal envelope is civil: its founders have established it as a public benefit company, and its shareholders are former senior civil servants.”

The article points out that “the entire purpose of the organization is to implement government policy through a budget that combines the government budget and income from private donors.”

Ha’aretz has also reported on the initiative: “The Ministry of Strategic Affairs and Public Affairs established an external body – a private company for the benefit of the public called ‘Shlomo Kela’ – to which the government decided to transfer NIS 128 million two weeks ago, in addition to 128 million from private donors from around the world. This is according to the ministry, among other things, in order to carry out ‘mass awareness activities’ within the framework of “the struggle against Israel’s delegitimization campaign” around the world.

Among the project’s members is Sagi Balasha, a former CEO of Sheldon Adelson’s Israeli-American Council.

Central Fund of Israel

Seventh Eye reports that two American organizations have donated millions of shekels to Kela Shlomo. “The central body of the two is the Central Fund of Israel, which is managed by the American Marcus family, one of whose sons was recently interviewed by Israel’s Channel 11.”

The Central Fund of Israel is an American tax-exempt organization (#13-2992985) founded in 1979. Its IRS 990 form gives it mission as “promoting charitable activities in Israel.”

Its principal officers are listed on its 2016 990 tax form as Arthur Marcus, president (now deceased); Jay Marcus (his son), vice president; and Jeff Most, treasurer. Dr. Linda Kalish Marcus, Mitchell Elkin and Michael Fischberger are board members.

While Its address is listed as 980 Avenue of the Americas, Third floor, New York, NY (a Marcus textile company) and its phone number is given as 506-148-2718, it appears that the Marcus family lives much of he time in Efrat in the West Bank, a right wing Jewish-only colony built on land confiscated from three nearby Palestinian villages.

According to an Israeli eulogy for Arthur Marcus, the organization transferred $20 million of tax-deductible U.S. money to Israel.

One Israel Fund

The other American organization donating to Kelo Shlomo /Solomon’s Sling, according to the Forward, is the One Israel Fund.

The tagline for the organization says: One Israel Fund – Building and Securing the Heartland Of Our Nation.” While the organization refers to “our nation” as Israel, it is a registered nonprofit in the U.S. It lists an American address (445 Central Ave, Cedarhurst, New York) and raises money from American taxpayers. This money, sent to Israel, is deducted from the taxes individuals pay to the U.S.

One Israel Fund 2017 fundraising gala

Head of Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations (which includes 53 organizations) speaks at One Israel Fund event

Kelo Shlomo (also spelled Kello Shlomi) is expected to provide a speedy, coordinated response “to efforts to stain Israel’s image around the world, for example, in the event of a military operation, terror attacks [sic] or UN votes against government policies.”

“This would be done by launching online campaigns, lobbying, engaging organizations abroad and bringing delegations to Israel.”

Israel outsources work to agents abroad

Seventh Eye reports: “Much of the activity is outsourced, as a result of a declared strategy that in order to succeed in the mission, the government’s involvement in the ‘mass awareness activities’ it initiates should be disguised. This outsourcing is carried out by agents in Israel and abroad who make up… the ‘pro-Israel network.’”


One of Hen Mazzig’s U.S. sponsors has been the Committee for Accuracy in Middle East Reporting (CAMERA).” It’s unknown whether any CAMERA officials were aware of Mazzig’s paid employment by the Israeli government. Nor is it known to what degree CAMERA itself may work with the Israeli government.

CAMERA’S website states that the organization was founded in 1982. Among its earliest members were prominent Washington-area residents Saul Stern and Bernard White. Its Advisory Board included U.S. Senators Rudy Boschwitz and Charles Grassley, Congressman Tom Lantos, journalist M. Stanton Evans, Ambassador Charles Lichenstein, Pastor Roy Stewart, and Rabbi David Yellin.

CAMERA created chapters in major cities, including New York, Chicago, Fort Lauderdale, Los Angeles, Miami, San Francisco, Philadelphia, and in1988 a Boston chapter and office, founded and led by Andrea Levin, who has served as associate editor of the Journal of Policy Analysis and Management at Harvard’s Kennedy School of Government.

The Executive Board has included some top Boston business leaders, including the co-founders of Timberland and Staples.

CAMERA’s current head is Levin, named in 2002 as “America’s fifth most influential Jewish citizen.” Its membership now numbers over 65,000.

In addition to the Boston headquarters the organization also has offices in Washington, DC, New York, Chicago, Los Angeles, and Israel. Among CAMERA’s authors was columnist Charles Krauthammer. It now has assets of close to $8 million, and Levin receives an annual salary of over $260,000.

The organization, which operates both in the U.S. and abroad, is a member of the New England Israel Campus Roundtable, which includes 19 pro-Israel organizations.

New projects initiated by CAMERA:

  • The CAMERA Fellows Program recruits student leaders across the US as well as from Spain, South Africa and Latin America who present educational programs on their campuses to inform fellow students about Middle East realities. The Fellows monitor their student newspapers, write Op-Eds and help counter distorted characterizations of Israel in the campus arena.
  • Launched in early 2011 the CAMERA Campus Activist Project (CCAP) promotes creation of pro-Israel groups on campuses where there is little or no such activity.
  • Revista de Medio Oriente, CAMERA’s Spanish language counter part, challenges misinformation in the Spanish language world, whether in Spain’s media or in Latin American coverage.
  • The British Project addresses major media in Britain, such as the Guardian, the Independent, and the BBC, which have global reach and all too often have problematic Middle East coverage.
  • The Christian Project focuses on distorted Middle East coverage in Christian publications and sponsors programs in the Christian community.

So far it is unknown whether the U.S. justice department will investigate Hen Mazzig and his network of American enablers following the Forward’s revelations. Past history suggests that this will not occur – unless enough American demand it.

So far, no U.S. media seem to have reported the Forward’s findings.

Alison Weir is executive director of If Americans Knew, president of the Council for the National Interest, and author of Against Our Better Judgment: The Hidden History of How the U.S. Was Used to Create Israel.  

October 25, 2018 Posted by | Deception, Ethnic Cleansing, Racism, Zionism, Full Spectrum Dominance, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , | 5 Comments

As dictator Kagame unmasked, it is time to reveal Canadian connection

By Yves Engler · October 24, 2018

Canada’s paper of record pulled another layer off the rotting onion of propaganda obscuring the Rwandan tragedy. But, the Globe and Mail has so far remained unwilling to challenge prominent Canadians who’ve crafted the fairy tale serving Africa’s most ruthless dictator.

Two weeks ago a front-page Globe article added to an abundance of evidence suggesting Paul Kagame’s RPF shot down the plane carrying President Juvénal Habyarimana, which sparked the mass killings of spring 1994. “New information supports claims Kagame forces were involved in assassination that sparked Rwandan genocide”, noted the headline. The Globe all but confirmed that the surface-to-air missiles used to assassinate the Rwandan and Burundian Hutu presidents came from Uganda, which backed the RPF’s bid to conquer its smaller neighbour. (A few thousand exiled Tutsi Ugandan troops, including the deputy minister  of defence, “deserted” to invade Rwanda in 1990.) The new revelations strengthen those who argue that responsibility for the mass killings in spring 1994 largely rests with the Ugandan/RPF aggressors and their US/British/Canadian backers.

Despite publishing multiple stories over the past two years questioning the dominant narrative, the Globe has largely ignored the Canadians that shaped this Kagame-friendly storyline. I’ve written a number of articles detailing Roméo Dallaire’s important role in this sordid affair, but another widely regarded Canadian has offered significant ideological support to Kagame’s crimes in Rwanda and the Congo.

As Deputy Executive Director of UNICEF in the late 1990s Stephen Lewis was appointed to a Panel of Eminent Personalities to Investigate the 1994 Genocide in Rwanda and the Surrounding Events. Reportedly instigated by US Secretary of State Madeleine Albright and partly funded by Canada, the Organization of African Unity’s 2000 report, “The Preventable Genocide”, was largely written by Lewis recruit Gerald Caplan, who was dubbed Lewis’ “close friend and alter ego of nearly 50 years.”

While paying lip service to the complex interplay of ethnic, class and regional politics, as well as international pressures, that spurred the “Rwandan Genocide”, the 300-page report is premised on the unsubstantiated claim there was a high level plan by the Hutu government to kill all Tutsi. It ignores the overwhelming logic and evidence pointing to the RPF as the culprit in shooting down the plane carrying President Habyarimana and much of the army high command, which sparked the mass killings of spring 1994.

The report also rationalizes Rwanda’s repeated invasions of the Congo, including a 1,500 km march to topple the Mobutu regime in Kinshasa and subsequent re-invasion after the government it installed expelled Rwandan troops. That led to millions of deaths during an eight-country war between 1998 and 2003.

In a Democracy Now! interview concerning the 2000 Eminent Personalities report Lewis mentioned “evidence of major human rights violations on the part of the present [Kagame] government of Rwanda, particularly post-genocide in the Kivus and in what is now the Democratic Republic of the Congo.” But, he immediately justified the slaughter, which surpassed Rwanda’s 1994 casualty toll. “Now, let me say that the [Eminent Personalities] panel understands that until Rwanda’s borders are secure, there will always be these depredations. And another terrible failure of the international community was the failure to disarm the refugee camps in the then-Zaire, because it was an invitation to the génocidaires to continue to attack Rwanda from the base within the now- Congo. So we know that has to be resolved. That’s still what’s plaguing the whole Great Lakes region.”

An alternative explanation of “what’s plaguing the whole Great Lakes region” is US/UK/Canada backed Ugandan/RPF belligerence, which began with their invasion of Rwanda in 1990 and continued with their 1996, 1998 and subsequent invasions of the Congo. “An unprecedented 600-page investigation by the UN high commissioner for human rights”, reported a 2010 Guardian story, found Rwanda responsible for “crimes against humanity, war crimes, or even genocide” in the Congo.

Fifteen years after the mass killing in Rwanda in 1994 Lewis was still repeating Kagame’s rationale for unleashing mayhem in the Congo. In 2009 he told a Washington D.C. audience that “just yesterday morning up to two thousand Rwandan troops crossed into the Eastern Region of the Congo to hunt down, it is said, the Hutu génocidaires.”

A year earlier Lewis blamed Rwandan Hutu militias for the violence in Eastern Congo. “What’s happening in eastern Congo is the continuation of the genocide in Rwanda … The Hutu militias that sought refuge in Congo in 1994, attracted by its wealth, are perpetrating rape, mutilation, cannibalism with impunity from world opinion.”

In 2009 the Rwanda News Agency described Lewis as “a very close friend to President Paul Kagame.” And for good reason. Lewis’ has sought to muzzle any questioning of the “RPF and U.S.-U.K.-Canadian party line” on the tragedy of 1994. In 2014 he signed an open letter condemning the BBC documentary Rwanda’s Untold StoryThe 1,266 word public letter refers to the BBC’s “genocide denial”, “genocide deniers” or “deniers” at least 13 times. Notwithstanding Lewis and his co-signers’ smears, which gave Kagame cover to ban the BBC’s Kinyarwanda station, Rwanda’s Untold Story includes interviews with a former chief prosecutor at the International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR), a former high-ranking member of the United Nations Assistance Mission in Rwanda and a number of former Rwandan Patriotic Front (RPF) associates of Kagame. In “The Kagame-Power Lobby’s Dishonest Attack on the BBC 2’s Documentary on RwandaEdward S. Herman and David Peterson write: “[Lewis, Gerald Caplan, Romeo Dallaire et al.’s] cry of the immorality of ‘genocide denial’ provides a dishonest cover for Paul Kagame’s crimes in 1994 and for his even larger crimes in Zaire-DRC [Congo]. … [The letter signers are] apologists for Kagame Power, who now and in years past have served as intellectual enforcers of an RPF and U.S.-U.K.-Canadian party line.”

Recipient of 37 honorary degrees from Canadian universities, Lewis has been dubbed a “spokesperson for Africa” and “one of the greatest Canadians ever”. On Africa no Canadian is more revered than Lewis. While he’s widely viewed as a champion of the continent, Lewis has backed Africa’s most bloodstained ruler.

It is now time for the Globe and Mail to peel back another layer of the rotting onion of propaganda and investigate Canadian connections to crimes against humanity in Rwanda, Congo and the wider Great Lakes region of Africa.

October 25, 2018 Posted by | Deception, Timeless or most popular, War Crimes | , , , , , , , , | 3 Comments

Moscow Considers US Actions in S Syria ‘Occupation’ – Russian Foreign Ministry

Sputnik – 25.10.2018

Moscow has repeatedly criticized the US military campaign in Syria, which has not been authorized by either the UN or Damascus.

Speaking at a regular briefing on Thursday, Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova said that the United States has occupied the southern part of Syria.

“The situation in the northeast of Syria, where the US side is still trying to flirt with separatist-minded Kurdish groups, is concerning, as well as in the south of the country near At Tanf, where there is a de facto undisguised occupation by US forces of the territory of the sovereign Syrian state,” she said.

The Russian diplomat further stated that the militants who had found such a “safe haven, a shelter in the 55-kilometer exclusive zone,” established by the US, were extorting $2,000 dollars per person from civilians who wanted to leave the area.

Zakharova also stressed that Moscow was ready for a constructive dialogue with UN Special Envoy for Syria Staffan de Mistura’s successor.

“We reaffirm the focus on constructive cooperation with Staffan de Mistura’s successor. Let me remind you that he should be appointed by the UN secretary general… The candidacy of the new special envoy should be acceptable to the authorities of the Syrian Arab Republic.”

INF Treaty

Addressing Washington’s potential withdrawal from the 1987 Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty (INF), Zakharova said that Russia was calling on all nations to signal the US to preserve the agreement.

“We urge all those who feel their own responsibility for the destinies of the world to send an unambiguous signal to Washington about the danger of the plans announced by them,” she said.

The diplomat stressed that Russia’s missile programs, including development of cruise missiles, were carried out in full compliance with the treaty, and while Moscow intends to continue work with the agreement, Washington is unwilling to act on equal basis.

“For several years, the American side has refused to provide any objective data supporting Washington’s conclusions that the Russian 9M729 ground-based cruise missile that passed flight tests has the operating range banned by the treaty. We have repeatedly confirmed that the missile programs implemented by Russia fully meet our obligations under the INF Treaty,” she underscored, adding that the development of the 9M729 cruise missile was “transparent to the maximum affordable degree.

“The American side was never able to present any evidence to either Russia or the international community to substantiate its claims. They remain unfounded and are provocative. And we reiterate that Russia strictly abides by the provisions of the treaty,” she added.

Russia will be forced to react if the US undermines the INF treaty, Zakharova said.

“Now we are forced to seriously warn Washington. If the American side undermines the treaty, Russia will have to react. We are ready to work on maintaining its [the INF] viability, but for this we need a partner who is responsible and interested in continuing the dialogue for the sake of world stability. A solution to the problem can only be found through a frank, equitable and, of course, constructive dialogue,” she said.

The spokeswoman also added that the appeal of US President Donald Trump about China’s participation in the new INF agreements should not be addressed to Russia.

“The question about the possibility of China’s participation in certain new, modified agreements in the field of intermediate- and shorter-range missiles, which the US President publicly argued in a hypothetical manner, should not be addressed to us.”

Her remarks came just days after Donald Trump told reporters he would scrap the 1987 INF treaty, citing Russia’s alleged violations of the agreement on the development of ground-based intermediate-range missiles. Moscow has repeatedly rejected the claims, and pointed to possible US violations of the treaty with its missile defense installations in Eastern Europe.

October 25, 2018 Posted by | Illegal Occupation, Militarism | , , , | 3 Comments

Kremlin alarmed by MoD report that US spy plane coordinated drone attack on Russia’s Syria base

RT | October 25, 2018

The Kremlin has said it is concerned about a report by Russia’s Defense Ministry that a US spy plane was in control of a drone attack on Russia’s Khmeimim Airbase in Syria in January.

Kremlin spokesman Dmitry Peskov made clear that the military has analyzed all available data and has drawn the necessary conclusions before saying that the drone attack on the Russian airbase was directed from a US P-8 Poseidon surveillance plane.

“This is undoubtedly a very alarming report,” he noted.

All further details will be provided by the Defense Ministry. But President Vladimir Putin may raise the issue with his US counterpart Donald Trump when the opportunity arises.

The Kremlin’s response comes after Colonel General Alexander Fomin, the deputy defense minister, had reportedly addressed the January drone attack during the Beijing Xiangshan Forum, a high-profile conference on defense and security.

According to the top defense military official, 13 unmanned aerial vehicles (UAVs) had approached Russia’s Khmeimim base at the time when the Poseidon plane was traversing skies over the Mediterranean. When Russian electronic countermeasures were turned on at Khmeimim, the drones continued their flying mission in manual mode.

He said the drones were not manned “by some peasant,” they were flown from “a standard, well-equipped P-8 Poseidon,” which had manual control over the UAVs in question.

When these drones came across Russia’s electronic warfare measures, they pulled back from the kill zone and began receiving some commands via satellite communications, General Fomin explained. Someone, he said, “guided the UAVs to the so-called holes [in Russian defenses],” which they utilized before being downed by Khmeimim’s surface-to-air missiles.

The incident occurred overnight on January 8, involving 10 UAVs targeting Khmeimim itself. Three more drones attempted a strike on the Russian naval facility at the Syrian port city of Tartus. All 13 craft were then engaged by the Pantsir-S1 air-defense system.

Three enemy drones, overridden by the Russian electronic warfare team, landed intact outside Khmeimim and were later inspected by the military. It was the first time that Syrian militants had used remote-controlled top-notch weaponry in the war. The Defense Ministry said the drones had been acquired “only from a country possessing state-of-the-art technologies.”

The Pentagon tried to rebut the Russian allegations at the time, with spokesman Adrian Rankin-Galloway claiming “those devices and technologies can easily be obtained in the open market.”

The January attack was not the only one of its kind. Russian air defenses at Khmeimim have dealt with intruder UAVs on numerous occasions throughout this summer. No drone managed to get close to the facility.

October 25, 2018 Posted by | Illegal Occupation, War Crimes | , , | 3 Comments

Two Stories from the Propaganda War

By Philip M. GIRALDI | Strategic Culture Foundation | 25.10.2018

Two recent stories about Russians have demonstrated how the news is selected and manipulated in the United States. The first is about Maria Butina, who apparently sought to overthrow American democracy, such as it is, by obtaining a life membership in the National Rifle Association. Maria, a graduate student at American University, is now in detention in a federal prison, having been charged with collusion and failure to register as an agent of the Russian Federation. She has been in prison since July, for most of the time in solitary confinement, and has not been granted bail because, as a Russian citizen, she is considered to be a “flight risk.”

Maria, who has pleaded not guilty to all charges, is now seeking donations to help pay for her legal defense as the Russian government renews demands that she be released from jail or be tried on whatever charges the Justice Department can come up with, but her release is unlikely as she is really a political prisoner.

The media has been silent about Maria Butina because the case against her is falling apart. In early September prosecutors admitted that they had misunderstood text messages used to support claims that she had offered to trade sex for access to information. Demands that she consequently be released from prison were, however, rejected. Her lawyer observed that “The impact of this inflammatory allegation, which painted Ms. Butina as some type of Kremlin-trained seductress, or spy-novel honeypot character, trading sex for access and power, cannot be overstated.”

In an attempt to make the Butina embarrassment disappear from the news, the Justice Department has proposed an unprecedented gag order to prevent her attorney from appearing in the media in a way that could prejudice a jury should her case eventually come to trial. Currently there is no court date and Maria remains in jail indefinitely, but the press could care less – she is just one more Russiagate casualty in an ongoing saga that has long since passed her by.

Given the Maria Butina story and the hysteria over all things Russian it was perhaps inevitable that the tale of Kremlin interference in American elections would be resurrected and repeated. Federal prosecutors are now reporting that another Russian woman has illegally conspired with others to “defraud the United States” and interfere with the U.S. political system, to include plans for conducting “information warfare” to subvert the upcoming 2018 midterm elections.

The complaint was filed on October 19th at a federal court in Virginia which handles most national security cases. According to the court documents, Elena Alekseevna Khusyainova, a 44-year-old resident of St. Petersburg in Russia, has worked as the head accountant for “Project Lakhta,” a Russian influence operation backed by an oligarch close to President Vladi­mir Putin. According to the Justice Department, the operation “spread misinformation about US political issues including immigration, gun control, the Confederate flag, and protests by NFL players. It also used events including the Las Vegas mass shooting, and the far-Right rally in Charlottesville, to spread discord.”

Khusyainova, who is not likely to be extradited to the United States for trial, allegedly purchased advertising in social networks and also supported dissident groups. The accusation of the American authorities emphasizes the connection between Khusyainova and St. Petersburg businessman Yevgeny Prigozhin, who was previously identified by the media as the owner of a ‘Troll Factory’ in St. Petersburg. In the U.S., several charges have already been brought against him and his staff, including interfering in the presidential elections in 2016.

The Maria Butina story reveals how there is a fundamental flaw in the justice system in the United States. When someone is found guilty by the media there is no way to right the wrong when the story shifts and starts to break down. The New York Times or Washington Post is unlikely to leap to the defense of the accused. Maria Butina has been raked over the coals in stories that were partly true but mostly false in terms of any criminal intent. She is still waiting for justice and will likely be doing so for some time.

The case of Elena Khusyainova is Maria Butina redux, only even more idiotic. No actual evidence is presented in the indictment and since Elena is in Russia and not likely to visit the United States, the entire affair is a bit of theater intended to heighten hysteria about the U.S. midterm elections. Is the U.S. electoral system really so fragile and what did Elena actually seek to do? The Justice Department is silent on the issue beyond vague accusations about trolling on the internet by Russians. One wonders who in the federal government ordered the investigation and signed off on the indictment.

Both Maria and Elena are victims of a politicized miscarriage of justice. Maria Butina should be released from prison now and allowed to pay her fine for being an unregistered agent before leaving the country. There is no justification for holding her in prison. And the indictment of Elena Khusyainova is not worth the paper it is written on. It should be torn up and thrown away.

October 25, 2018 Posted by | Mainstream Media, Warmongering, Russophobia | , , | 2 Comments