Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

Fake report on ‘Russian soldier deaths’ in Ukraine sets media on fire

RT | August 27, 2015

A Forbes report on alleged Russian army casualties in Ukraine citing a dodgy Russian website has sparked a media and Twitter storm. Some said Russia had “finally slipped” with the leak on its troops in Ukraine; others were baffled by the “fake publication.”

A Forbes contributor, Paul Roderick Gregory, published an article on Wednesday citing a Russian web source called Delovaya Zhizn (translated as Business Life ), which was said to reveal “official figures on the number of Russian soldiers killed or made invalids in eastern Ukraine.”

The report, dated March 2015 and entitled “Increases in Pay for Military in 2015,” was altered, with the relevant information being removed, after the Forbes publication came out. However, the original copy was webcached by Google.

The cache shows that the website, which has articles on Russian finance, markets and leisure, claimed that the Russian government had paid monetary compensation to Russian soldiers who “took part in military actions in Eastern Ukraine.”

Without citing a source, the article claimed that as of February 1, more than 2,000 families of soldiers killed in Ukraine had received compensation of 3 million rubles (about $50,000) and those crippled during military action – a half million rubles (about $25,000). It added that another 3,200 soldiers wounded in battle had received compensation of 1,800 rubles for every day they were in the conflict zone.

The Forbes contributor accused “Russian censors” for “quickly removing the offending material.”

The Forbes report was picked up by Western media and independent journalists. The International Business Times reported that the Russian article had “accidentally published the leaked figures.”

An article by The Independent on Wednesday called Delovaya Zhizn a “respected news site in Russia,” and cited the head of the Russia and Eurasia Programme at Chatham House, James Nixey, who said that the report is a “nail in the coffin” in proving Russia is engaged in military action.

Another media outlet piling on was was Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), which claimed it had received a response from some Anatoly Kravchenko from Delovaya Zhizn, who said the website had “received the casualty figures from relatives of dead servicemen as well as ‘insider information’ from the Russian Defense Ministry.” However, they added that the website’s representative had “declined to identify any specific sources.”

Western officials, including two former US ambassadors to Russia and to Ukraine and the US ambassador to OSCE, also retweeted the report.

The publication sparked a Twitter storm with some western journalists, researchers, analysts and think-tanks giving their full trust to the source.

However, at a certain point the media storm came to a halt.  Bloomberg’s Leonid Bershidsky concluded that the initial Delovaya Zhizn report was fake, questioning the URL, Bs-life.ru, and exposing a grammatical error (“v Ukraine” instead of “na Ukraine”).

AP journalist Nataliya Vasilyeva pointed out the ease of spreading fake information on the web.

“The ease of spreading rumors in the digital world is astonishing,” she wrote.

“Two days of Western officials retweeting a Forbes report quoting a Ukrainian web-site quoting a non-existent Russia news web-site re Ukraine,” she added.

“The main problem here is, of course, where was the Forbes online editor when the story was published, why nobody bothered to check sources?”

Indeed, the Russian State media watchdog, Roscomnadzor, has four registered media sources of that name on its website.  All of them are listed as print publications – newspapers or magazines. Electronic media is not mentioned.

The Delovaya Zhizn (bs-life.ru) website, however, does not contain any reference to a print edition or mail subscription. Moreover, it does not detail its staff, its owner or founder, or any relevant contact information except for an online reply form.

RT attempted to contact the publication by phone numbers collected through open sources on the web, but received no answer by phone – or via the online form.

This is not the sole example of unverified information related to the Ukrainian conflict appearing on the web. However, few such “leaks” make it to big media.

In one of the instances, US ambassador to Ukraine Geoffrey Pyatt was caught posting unverified images on his Twitter feed in September 2014. The photos, which he said showed US-Kiev military exercises in Ukraine, had already been published in July 2014 and in October 2013.

In another case in April, Pyatt claimed that Russia’s military was continuing to expand its presence in eastern Ukraine. As proof, he posted a picture of a Buk-M2 missile defense system that he said was stationed in Ukraine. However, it turned out to be a two-year-old photo from an air show near Moscow.

READ MORE:

Back to old tactics: US envoy tweets ‘Russian BUKs in Ukraine’ with pic of Moscow show

US envoy to Ukraine caught posting fake images on Twitter

August 27, 2015 - Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , ,

1 Comment »

  1. With cameras on phones I will only believe verified video.
    The US videos Ukraine war zone and have no evidence of Russia’s troupes.

    Like

    Comment by richard123456columbia | August 28, 2015 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.