Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

EU goes from ‘Je suis Charlie’ to upholding ban on Russian state media

By Ramin Mazaheri | Press TV | July 29, 2022

Paris – The censorship of Russian media outlet, Russia Today, in Europe has been widely denounced as hypocritical. Despite that, the European Union’s General Court has denied an appeal by Russia’s RT France to uphold liberty of the press for all nations. Ramin Mazaheri reports from Paris.

In a major blow to freedom of the press, European Union’s second highest court has upheld the ban on Russian media outlet RT France for alleged “disinformation”.

Launched in 2017 with a €20 million budget and well over 100 employees, RT France burst on the scene with reporting that the billionaire-dominated French mainstream media refused to touch. Their coverage of the Yellow Vest social revolt won widespread praise, and – like PressTV – they rejected the total Western media blackout on the movement which began in June 2019.

It was no surprise that President Emmanuel Macron was the first leader to call for a Europe-wide ban on Russian state media. The French government then orchestrated the rapid implementation of the ban – less than a week after Russia started its military operation in Ukraine.

The fact that freedom of the press is granted to far-right media such as the Islamophobic Charlie Hebdo magazine but denied to the Russian people has already left its impression: the citizens of France and Europe have not been allowed to hear both sides of the long-running conflict in Ukraine.

This one-sided media domination has allowed European elite to whip up Russophobia and war hysteria unopposed, and provided them with the opportunity to impose unprecedented economic and diplomatic pressure on Moscow.

Upon relinquishing the EU’s rotating presidency in June, Macron was criticized for saying that the Ukraine war ‘accelerated’ the bloc’s collective agenda. Many said the EU was, once again, not relying on democratic means to achieve political ends.

A final appeal by RT France to the European Court of Justice is expected to fail as well.

In 2012, on the orders of the European Commission, Press TV was removed by top European satellite provider Eutelsat. Last year the Presstv.com domain was seized and shut down by the United States federal government.

July 29, 2022 - Posted by | Civil Liberties, Full Spectrum Dominance, Russophobia | ,

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.