Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

Soros, Fake News & Italian Media: Journalist Reveals Plot to Put Rome Under Austerity

Sputnik – January 20, 2019

Sputnik Italia contributor Alessio Trovato investigates the purpose of George Soros’ recent closed-door meeting with European Commission vice-president Frans Timmermans, and broader campaign to convince Brussels to put Italy under the supervision of the ‘troika’ (the European Central Bank, the EC and the International Monetary Fund).

George Soros, a sworn enemy of the present right-populist coalition government in Rome, has been on something of a mission to put Italy under austerity, with Italian media reporting on such efforts going back to at least 2011. Last October, in an explosive interview for Italian TV, former Prime Minister Mario Monti revealed that Soros had called him at the height of the European sovereign debt crisis eight years ago, urging Italy to accept ‘assistance’ from the IMF to dig out from under its debt problem. Monti refused at the time, saying following Soros’ advice would have turned Italy into another Greece.

On November 26, 2018, in a meeting in Brussels with Timmermans, along with a representative of EC President Jean-Claude Juncker, Soros was again assumed to have brought up the debt issue, with Italian media speculating heavily regarding the vague comments of an EC spokesperson, who said only that they “cannot confirm or deny whether Italy’s budget was discussed.”

Meanwhile, Sputnik Italia contributor Alessio Trovato writes, Soros’ Open Society Foundations has been cutting paychecks “to a considerable number of journalists and influencers whom (surprise) constantly refer to him as a ‘benefactor’ and ‘spontaneously’ support all of his campaigns, including his support for migration, mondialism, Russophobia and colour revolutions.”

A big part of the problem, according to Trovato, is that the mainstream media continues to completely ignore Soros’ activities, or to report on them only with reluctance, even as the billionaire seeks to interfere in democratic processes and the internal affairs of sovereign nations.

Soros’ Agents in Mainstream Media vs. Italy’s National Interest

“Even journalists who do not receive ‘favours’ from the magnate are either incapable of saying anything on this subject or prefer not to do so,” Trovato wrote. “Hence we come to the case of Ivo Caizzi, Luciano Fontana and Federico Fubini, who are likely to become a classic in the annals of Italian journalism, and show the battle for journalistic independence being waged inside the mainstream media.”

Late last year, Caizzi, the Brussels correspondent of Italy’s highly influential Corriere della Sera newspaper, leaked internal email communications accusing Fubini, the paper’s chief economics commentator, and Fontana, its executive director, of publishing ‘Fake News’ in November about ‘inevitable sanctions’ against Italy for its violation of EU budget legislation. In reality, Rome managed to avoid sanctions, reaching a compromise deal with Brussels in December. However, reports of imminent sanctions from a respectable mainstream newspaper are thought to have threatened the country’s economic stability.Last week, Caizzi wrote an open letter to his employers, asking them to respond to several serious questions in the interests of the newspaper, his fellow journalists, and readers. In the editorial, the journalist asked whether editor-in-chief Fontana’s behaviour has been corrected, and whether it would be appropriate for Fontana to limit himself to expressing his personal opinions to editorials, op-eds and comments. Caizzi asked whether reports of ‘imminent sanctions’ could have adversely affected the financial markets and played in the hands of speculators (who, incidentally, include Soros) betting on the Italy’s destabilization, the collapse of the country’s stock market, and the growth of yields on Italian government obligations.

“Can we hope that in 2019, Corriere will return to its motto of ‘providing independent and high-quality information and ensuring maximum reliability of the news from the first to the last page?” Caizzi asked.

Commenting on the editorial, Trovato suggested that “even the rebellious Caizzi” did not comment on two issues which “he is certainly aware of.”

Specifically, Trovato noted, “Soros met Frans Timmermans behind closed doors in Brussels [in November]. The 88-year-old Soros is not one to head off to Brussels for no reason. If he is talking to someone, it means he has something to ask, or offer. Mr. Timmermans is not just anybody, but the so-called ‘spitzenkandidad’, the lead candidate for the presidency of the European Commission in the event of victory for the socialists and the democrats in the upcoming elections to the European Parliament. What did they talk about? A trifle –Soros seems to have asked Timmermans to take measures so that the European Commission rejects the Italian tax maneuver to allow the troika to be brought to Italy. In effect, Soros essentially asked Juncker’s deputy… to turn Italy into the same kind of hostage to the EU as Greece. In this sense, [Corriere’s reporting] turned Italian media into a sort of fifth column, preparing the markets for the upcoming speculative moves from the inside.”

Secondly, the journalist noted, Federico Fubini is a member of the European Advisory Board of the Open Society Foundations, and, ironically, on the European Commission’s ‘expert group on Fake News’.

“The point is, how can one believe that Europe is struggling against Fake News when it also produces it? Can we believe in the impartially of information published thanks to the ‘donations of generous and disinterested benefactors’?” Trovato asked.

Ultimately, the Sputnik Italia contributor noted, “our only chance for survival lies in being aware of what’s going on and in our own analytical skills. Discuss, doubt and check everything – otherwise you will never understand who you’re up against. Maybe it’s a troll – an agent of the Kremlin, or perhaps someone funded by the Open Society, the Aspen Institute, the Bilderbergs, the Atlantic Council, the CIA, Mossad, the FSB, a proponent of the troika trojan horse, or just about anyone else. Never trust! Even those who tell you not to believe anyone!”

January 20, 2019 Posted by | Corruption, Deception, Economics, Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Russophobia | , , , | Leave a comment

After Soros Flees Turkey, Will He Flee The Rest Of The “Global South” Too?

By Andrew KORYBKO – Oriental Review – 03/12/2018

Soros’ “Open Society Foundation” decided to leave Turkey.

The organization’s representatives said that it was due to the recent accusations that they’ve meddled in the country’s internal affairs, which is an allusion to President Erdogan’s claims last week about their involvement in the 2013 Gezi Park Color Revolution attempt and is ironically the group’s raison d’etre. Truth be told, they’re making a responsible move after seeing the writing on the wall and calculating that a crackdown would be imminent if they don’t leave on their own volition, which works out to be a win-win for both their organization and the government. The “Open Society Foundation” can evacuate its foreign assets from the country and disband its public network, while the state doesn’t have to endure the weaponized infowar campaign that the Mainstream Media would predictably launch if Turkey undertook Russian-like measures to kick this organization out of the country.

This quid-pro-quo is pragmatic for both parties because the “Open Society Foundation’s” domestic Hybrid War operatives get off scot-free, though the state is already likely aware of who they are and won’t hesitate to detain them if they ever pose a future threat to security in the event that they decide to “go underground” to continue their destabilizing activities. At the same time, however, some of the most zealous among them might more safely relocate abroad instead, which would allow them to continue their work remotely through social media and other channels. Still, seeing as how the Turkish state retains strong control over the internet, this threat is conceivably manageable and isn’t seen as being anywhere near as dangerous as if the “Open Society Foundation” and its employees continued their activities in the country unchecked.

Soros’ retreat from Turkey might be a harbinger of what’s to come because President Erdogan commands tremendous respect among the international Muslim community or “Ummah”, so other Muslim governments might be inspired by his leadership in fearlessly calling out the “Open Society Foundation” and seek to emulate his example in the hopes that this will prompt the Color Revolution fifth column to preemptively flee from their countries too. Soros and his organization might try to push back against any similar state pressure if they feel that the authorities there aren’t as strong as their Turkish counterparts and could be influenced by any infowar smear campaign against them, but that’s nevertheless still a fight that they’d be choosing to wage and one which might ultimately be unsuccessful, especially if those governments round up the group’s domestic employees on the pretext that they’re security threats.

It’s still too early to say, but the tide might finally be turning against Soros in the “Global South”.

December 3, 2018 Posted by | Corruption, Deception | , | Leave a comment

US govt spent $9mn on Soros-backed political campaign in Albania – documents

RT | April 5, 2018

Documents the State Department was forced to publish show that it spent almost $9 million on political reform in Albania coordinated with billionaire George Soros. The US government denies the expenditure was inappropriate.

The US Agency for International Development (USAID) channeled funds into a ‘Justice for All’ campaign to reform the judicial system in Albania in 2016. The campaign was run by Soros’s East West Management Institute, according to the conservative watchdog Judicial Watch. The group obtained 32 pages of State Department documents in a legal battle, which concluded with the US government submitting to a Judicial Watch Information Act (FOIA) request in exchange for a dropped lawsuit.

“The Obama administration quietly spent at least $9 million in US taxpayers’ dollars in direct collusion with left-wing billionaire George Soros’s backing of a socialist government in Albania,” Judicial Watch President Tom Fitton said in a statement.

Soros is a billionaire and “shouldn’t be receiving taxpayer support to advance his radical left agenda to undermine freedom here at home and abroad,” Fitton added.

Following the report’s publication, a USAID official told Fox News that the agency did not provide grants to Soros’s Open Society Foundation (OSF) in Albania, which is technically true according to the Judicial Watch publication. Instead, the US embassy in Tirana and the OSF “each provided funding to a local organization to conduct a public opinion poll on attitudes towards the Judicial Reform effort,” a document from February 2017 said. The poll’s result sounded favorable for the judicial reform championed by the OSF and the Obama administration.

“For decades, there has been broad bipartisan agreement in Washington, DC, on the need to promote democracy and human rights abroad,” a spokesperson for OSF told Fox News in a statement, adding: “Of late there has been an unfortunate and misguided effort to politicize this process.”

Fitton and Judicial Watch were especially critical of US Ambassador to Albania Donald Lu, whom the group called in the statement “a holdover from the Obama administration” and an official with inappropriately close ties to Soros. The embassy in Tirana, they point out, frequently asks representatives of the OSF to “participate in technical reviews” of applications for funding USAID receives, according to a February 2017 memo.

Judicial Watch accuses Lu of interfering in Albanian politics by backing the country’s ruling Socialist Party at the expense of the opposition. The group said that in May 2017 Lu declared that the US would recognize the results of the Albanian general election even if the opposition refused to participate.

In March 2017, five Republican senators wrote to then-Secretary of State Rex Tillerson, asking about claims that US taxpayer funds were spent on interfering in the internal politics of countries such as Albania, as well as neighboring Macedonia.

“This includes reports of diplomats playing political favorites, USAID funds supporting extreme and sometimes violent political activists, and the US government working to marginalize the moderates and conservatives in leadership roles,” Senator Mike Lee (R-Utah) said at the time, adding that “this behavior is unacceptable and must be halted immediately.”

Judicial Watch has also made FOIA requests about the activities of Soros groups in Macedonia, Romania and Colombia.

Judicial reform in Albania remains a matter of controversy. In December last year, opposition parties in the national parliament tried to stop the appointment of an interim prosecutor general – with is part of Albania’s transition to the new system – by igniting smoke bombs in the chamber. The radical move was meant to express protest against what they called an unconstitutional move by the ruling party.

Last month, the political establishment in Washington was up in arms over the Trump administration’s proposal to cut the budget for “democracy promotion” activities abroad, specifically funding for the National Endowment for Democracy (NED) and its partisan adjuncts, the National Democratic Institute (NDI) and the International Republican Institute (IRI).

Read more:

Establishment alarmed as Trump threatens to gut US ‘democracy promotion’ racket

April 5, 2018 Posted by | Corruption, Deception | , , , , , , | Leave a comment

Global ‘False’ Witness Targets Nicaragua

By Tortilla con Sal | teleSUR | August 4, 2017

Global Witness is a well-established environmental and human rights non-governmental organization based in Britain.

As with many other similar organizations, its reports often figure in news media as authoritative sources on international issues. Ever since the 1980s and, increasingly so, after the turn of the century, the status of NGOs as trustworthy information sources on foreign affairs has become increasingly untenable as they have been more and more co-opted by corporate interests and governments to promote the Western elites’ neocolonial global policy agenda.

In the case of Nicaragua, in 2016 Global Witness produced a brief, flawed and unreliable account of land conflicts in Nicaragua’s Northern Caribbean Autonomous Region in a report called “On Dangerous Ground”. In June 2017, they produced a report called “Defenders of the Earth”, with a section on Nicaragua even more poorly researched and false than the previous one. Three main reasons stand out to dismiss the latest Global Witness report on Nicaragua as unreliable and in bad faith.

Firstly, the report itself is clearly biased and flawed, from even a cursory analysis of its references and their sources by anyone familiar with Nicaragua. Secondly, the organization’s human and material resources all come from a very narrow managerial class and corporate funding base, overwhelmingly advocating the foreign policy positions of the United States government and its allies. Thirdly, the history of Global Witness clearly indicates its categorical bias in favor of NATO country governments’ policy positions in the countries that figure in its reports and too its systemic defense of the very corporate capitalism whose destructive effects Global Witness superficially and selectively criticizes.

Global Witness sources on Nicaragua

Before looking at the text of the false Global Witness attack on Nicaragua, it is worth looking at the sources they identify in their footnotes, of which there are 23, composed of a total of 44 references. For anyone familiar with Nicaraguan politics and society since the war of the 1980s many of the sources are wearily familiar and readily identifiable as anti-Sandinista, for example, the virulently anti-Sandinista La Prensa newspaper. Some of the references are duplicates and some disguise the fact that while apparently distinct, ultimately the information they provide comes from one single source. (Here’s a link to the relevant spreadsheet for anyone interested in a more detailed analysis.)

Of the 44 references, some of which are duplicates, not one represents the view of the Nicaraguan authorities or others criticized in the report or any source sympathetic to them. 16 references are to sources inside Nicaragua politically opposed to the Nicaragua’s Sandinista government. 25 of the sources are external to Nicaragua but with a long record identifying them as ideologically opposed to the Sandinista government. Of those 25 sources, one might argue that the Washington-based Interamerican Commission for Human Rights or the EFE Spanish language news agency are impartial, but their record is indisputably biased against Nicaragua’s Sandinista authorities.

For all but imperialist ideologues, the Paris based International Federation for Human Rights (FIDH) has been discredited in particular, most recently, by its flagrant partisan bias in favor of NATO country government policies attacking the populations of Libya and Syria. One source, a reference to the law authorizing Nicaragua’s Canal, is completely neutral. Only one media source, El Nuevo Diario, is generally independent. Two references are to sources within the Western environmental scientific lobby, which has its own set of highly questionable biases, prejudices and neocolonial hypocrisy.

“Methodology”

As if by way of justifying this desperately unfair selection of sources, Global Witness also offer an account of what they call their “methodology”. They aver, “We have recorded data about the cases using the HURIDOCS Event Standard Formats and Micro-Thesauri, an approach which is widely used to manage and analyse material of this nature.”

That Global Witness claim is demonstrably untrue. Whatever their aspirations they certainly did not use the HURIDOCS approach.

HURIDOCS (Human Rights Information and Documentation Systems, International) is a European NGO established in 1982 to facilitate networking between human rights organizations around the world. HURIDOCS says its ‟specific role in this capacity-building process lies in improving access to and the dissemination of human rights information through more effective, appropriate and compatible methods and techniques of information handling. HURIDOCS recognises that we live in an age of tremendous advances in information and communication technologies. There is the need to master these technologies to aid us in our human rights work. At the same time, we must be conscious of the fact that the technologies to be applied should be appropriate and responsive to the main focus of the mandates of human rights organisation.”

HURIDOCS exposition of their approach includes the following definitions:

Fact-finding is the process of identifying the violations in one event, and establishing the facts relevant to these violations. Fact-finding and investigation are terms that are used interchangeably.

Documentation is the process of systematically recording the results of an investigation or fact-finding in relation to an event or number of events. Fact-finding and documentation are organically related and should not be viewed as separate processes.

Monitoring is closely observing a given situation in society over a long period of time to see whether human rights standards are met. To carry out monitoring, investigation and documentation of a large and/or representative number of events are conducted.”

Global Witness are not in compliance with the HURIDOCS approach because their practice in their reporting on Nicaragua demonstrably violates all of these definitions.

Their fact-finding or investigation is so heavily biased as to make it impossible for them to establish the facts. Consequently, thanks to this gross fact finding bias, their documentation is partial, often inaccurate and categorically incomplete. Nor do they show any sign of having done due diligence in monitoring consistently over time via ” investigation and documentation of a large and/or representative number of events” or the context of those events in Nicaragua.

Other theoretical considerations

Apart from these chronic procedural failures, other theoretical considerations cry out for clarification.

Global Witness say, “This report is based on research on killings and enforced disappearances of land and environmental defenders, who we define as people who take peaceful action to protect land or environmental rights”.

But in a bitter property dispute between competing communities, clarifying who is defending whose rights becomes a fundamentally important question. Certainly in Nicaragua’s northern Caribbean Coast, unscrupulous Miskito community leaders are themselves involved in provoking these property disputes by illegally selling land to rural families migrating in search of a better life. Miskito gangs have attacked and murdered many such people, a factor not even mentioned by Global Witness. They completely evade the issue of identifying in a responsible, proportionate way whose rights are being violated.

Similarly, Global Witness state, “cases were identified by searching and reviewing reliable sources of publicly online information”. But  Global Witness obviously used heavily politicized criteria for deciding what is a reliable source, because not one single reference in their report on Nicaragua gives the Nicaraguan authorities’ side of the story and only one reference can fairly be described as ideologically independent. That renders completely incredible the phony Global Witness claim to systematic research.

They claim their investigation is systematic because “We set up search engine alerts using keywords and conducted other searches online to identify relevant cases across the world.” However, in the case of a small country like Nicaragua, a genuinely systematic search can readily be done covering a much wider range of sources than those accessed by Global Witness without recourse to modish, geeky “search engine alerts”. The poverty of sources evident in the report’s footnotes make Global Witness’s procedure look ridiculous.

Global Witness claim they “verify” the results of their investigation because “Where possible, we checked with in-country or regional partners to gather further information”. But they only cross-checked with ideologically and politically biased organizations, apparently using the same highly questionable, politically compromised sources they cite in their report.

Karl Popper, philosophical darling of the Open Society ideology embraced by Global Witness, explained over 50 years ago in “Conjectures and Refutations”  that verification is essentially authoritarian. He argued that a truly scientific investigation requires conjecture and falsification, a search for errors rather than for  justification.

If one goes along with Popper, it should surprise no one that Global Witness uses an essentially authoritarian methodology. Self-evidently, their job is not to discover the facts or to impartially establish the truth via a hypothetic-deductive Popper-style process , but to project a manipulative version of events justifying ideologically loaded interpretations favored by their corporate funders, an inherent bias understandably unacknowledged by Global Witness.

Nor is it surprising to learn from their account of their methodology, “While we have made every effort to identify and investigate cases in line with the methodology and criteria, it is important to add that our research mostly relies on public information and that we have not been able to conduct detailed national-level searches in all countries.”

That is not true either. Gobal Witness did not make “every effort” to investigate cases in line with their alleged methodology and criteria because they are flagrantly out of compliance with the definitions advanced by HURIDOCS.

A broader range of sources

Nor is is true that they were unable to conduct a detailed national-level search in the case of Nicaragua, because they could easily have included references from sources that contradict much of the information in the Global Witness report. The following is a brief sample of many other relevant sources, gleaned in a few hours searching on the Internet :

Indigenous group splits from Miskito party in support of Sandinista government
Attacks by indigenous gangs on settlers, killing nine
Miskitos claim their own leaders illegally sold over 3000 acres of communal lands to outsiders
Historic lease agreement between Canal Authority and indigenous people along the canal route
Interview with HKND’s Bill Wild about the benefits of the Interoceanic Canal
HKND’s Bill Wild on the Environmental and Social Impact Study
Environmentalist Kamilo Lara explains why he believes in Nicaragua’s Interoceanic Canal
Nicaragua’s Canal – the environmental and economic arguments
Public Consultation on Lake Nicaragua for the Interoceanic Canal project
Environmental and Social Impact Assessment of Nicaragua’s Interoceanic Canal – Conclusions and Recommendations
Bishop accuses political opposition of manipulating canal protests
Canal protestors attack and injure six police officers

Even this very limited sample of sources, put together from just a few hours searching on the Internet, gives a very different picture to the one presented by Global Witness. So it is false of Global Witness to suggest they lack the resources to be able to stress test and falsify the version of events they have published in their report. Given the tremendous resources and the numerous skilled, experienced, talented people working at Global Witness, only abject intellectual dishonesty explains their failure to report faithfully on Nicaragua

Incoherent claims

Be that as it may, based on their cynically biased sources and their absurdly deficient methodology, Global Witness proceed in their report to make the following claims:

11 defenders killed in 2016 – making Nicaragua the most dangerous country in the world per capita

But, as independent journalist John Perry and others have pointed out, none of those people killed can fairly be described as having being killed for defending the environment. They were in property disputes and all of them were killed either directly or indirectly  in the course of those property conflicts. This is true in particular of the case cited by the Inter-American Commission for Human Rights (CIDH) , that of Bernicia Dixon Peralta, her husband Feliciano Benlis Flores and their 11 year old son Feliciano Benlis Dixon. Perry mentions some of the context. More context of the property disputes in the RAAN can be found here, here and here. Not a single person mentioned by Global Witness died in Nicaragua for defending the environment in the way that someone like Berta Cáceres did. Even so Global Witness have tended disingenuously to implicitly compare the situation in Nicaragua with that in Honduras, in particular with Berta’s murder.

The bad faith with which they do so is clear from the second claim in their report on Nicaragua:

10 of those murdered were indigenous people, with most killed in conflicts with settler communities over land. Meanwhile rural ‘campesino’ defenders faced threats, harassment and attacks, including for opposing the construction of an inter-oceanic canal.

Global Witness fails to make clear that groups from the indigenous Miskito people, whom Global Witness inaccurately portray as defenseless environmental defenders, are themselves guilty of murderous attacks against migrants settling land which in many cases the migrants apparently believed they had bought legitimately. Furthermore, the Global Witness report deliberately and falsely confuses the very specific situation of these property conflicts in Nicaragua’s northern Caribbean Coast with protests over the possible displacement of communities along the still to be exactly defined route of the proposed Inter-oceanic Canal 300 kilometers to the south. Global Witness unscrupulously frame their distorted version of events in the two regions to give the impression that in both cases the Nicaraguan authorities may in some way be directly or indirectly responsible for the violence.

In fact, even the New York Times has acknowledged in their otherwise generally hostile anti-Sandinista reporting that the Nicaraguan authorities do what they can with limited resources to protect the rights of indigenous peoples in the Northern Carribean Autonomous Region.

The situation along the route of the Canal is very different from that in the RAAN. Protests against the Canal are exploited by Nicaragua’s political opposition and groups participating in the protest demonstrations have damaged property and attacked police officers. In relation to this situation, completely separate from the property disputes more than 300km to the north, Global Witness claims:

Activists were increasingly criminalized: foreign environmentalists were expelled, community leaders arrested and legislation passed restricting freedoms of speech and association.

However in the very next paragraph, the report quotes anti-Canal activist Francisca Ramirez saying, ““We have carried out 87 marches, demanding that they respect our rights and we have had no response. The only response we have had is the bullet.”

Thus, the Global Witness allegation that rights to freedom of association are restricted is immediately contradicted by Francisca Ramirez declaring her group has organized over 80 public demonstrations to express their views.

Similarly, Ramirez claims “The only response we have had is the bullet.” But, in the next paragraph, we learn “a member of her community lost an eye and another was shot in the stomach”.

Thus, after 87 demonstrations, some of which supposedly involved many thousands of participants and in which “The only response we have had is the bullet”, Ramirez cites precisely two people suffering serious injury and only one of them with a gunshot wound. Ramirez omits that the protesters on the marches she organizes go armed with machetes and home-made mortars. They block highways, intimidate ordinary people going about their business, damage property and attack police officers.

In no Western country would that be tolerated without, to put it mildly, a robust response from the police and security forces. Even so, Global Witness promote Francisca Ramirez’s account as if she and her movement were non-political and non-violent, which they are not. But Global Witness excludes those facts.

Likewise, as John Perry has pointed out, the foreign environmentalists expelled from Nicaragua were involved in a suspicious incident involving a small explosion. Again, a reasonable question to Global Witness is why they excluded this highly relevant information given that in Britain or the United States any foreigner, especially any non-white foreigner, involved in such a suspicious incident would face prosecution and a potential jail term under those countries wide-ranging anti-terrorist laws.

Inaccuracies and falsehoods

Mixed in with these disingenuous, incoherent claims, Global Witness also allege, presumably as supporting context, that the proposed Canal “would force up to 120,000 indigenous people from their land”. This outrageous falsehood is sourced from the pro-NATO, right-wing dominated European Parliament, but is categorically contradicted by the relevant multi-million dollar Environmental and Social Impact report by the extremely prestigious ERM company based in the UK. The falsity of that claim is further confirmed by the Canal concessionary HKND company’s representative Bill Wild who argues that the route of the Canal has been altered to take local concerns into account in such a way that fewer than thirty indigenous families will be directly affected.

Overall, ERM reckons that up to 7210 families or around 30,000 people are likely to be displaced along the whole route of the Canal, over 270 kilometres. The scandalously untrue figure quoted by Global Witness is propaganda from Nicaragua’s political opposition who are exploiting Ramirez’s quasi-celebrity status among Western environmentalists to amplify overseas the marginal support for their unpopular position against the Canal in Nicaragua. That fact is reflected in the incoherence of the arguments set out by Ramirez and her backers in Nicaragua’s political opposition.

If 120,000 people were really going to be displaced by the proposed Canal then the figure of 30,000 protestors from around the country the same political opposition regularly quote to describe national opposition to the Canal just does not add up. Quoting that same opposition figure, Global Witness state, “Francisca has rallied campesino groups from around the country who will be adversely affected by the canal to call for a meaningful say in its development. In June 2015, 30,000 people gathered for an anti-canal protest – Francisca organized 40 trucks so her community could attend.”

In Nicaragua, the cost of hiring a truck or a bus to carry 60 people or a similar amount of material goods on a round trip of 100km is around US$120, while a round trip of 300km costs about US$175. So hiring 40 diesel-guzzling trucks and buses with their drivers will have cost a minimum of US$4000. But Ramirez is an impoverished mother of five from a similarly impoverished community.

Even if only one quarter of the more than 80 protests Ramirez says she has helped organized involved similar costs, the total amount involved runs into tens of thousands of dollars just for Ramirez’s community. Whatever the exact financial accounting, Ramirez is clearly supported by a great deal more than her own resources and those of her community.

Even so, Global Witness completely evade the obvious conclusion to be drawn from that incoherence implicit in their report. Namely, that Francisca Ramirez, far from being a simple altruistic community organizer defending her home is in fact a savvy political opposition activist promoting an inaccurate image of herself as well as concealing her real political agenda. Ramirez alleges that she and her family have been attacked and harassed. Supposing those accusations are true, no convincing evidence points to involvement of the government or the security forces and certainly not the HKND company in charge of planning and building the Canal. That contrasts with the situation of activists in Honduras or Guatemala who can in most cases offer reliable details with corroboration from witnesses to identify their assailants.

The press report cited by Gobal Witness contains no credible evidence from Ramirez except her say so, no corroborating evidence, no witnesses. Likwise the report’s reference to Frontline Defenders’ advocacy for Ramirez links to a summary profile including the false opposition propaganda, repeated by Global Witness, that the proposed inter-oceanic Canal has been imposed without consultation. But in fact preliminary consultations took place in July 2014 and subsequently a continuing consultative process has developed both before and after the publication of ERM’s Environmental and Social Impact Study, which recommended improvements to the consultation process which both HKND and the government accepted.

The Study did also criticize the handling of the expropriation issue and recommended that international standards be applied to any expropriation of land (reckoned to total 1359km2 of dry land out of Nicaragua’s total  area of 139,375km2) that may eventully be decided. Those ERM recommendations were accepted by the  government and HKND, and the subsequent consultative process has led to several important changes in the precise route of the Canal and to more detailed environmental studies which have been one reason for the delay in the Canal’s construction.

Frontline Defenders’ advocacy of Ramirez, cited by Global Witness, is based on her own account of events with no apparent attempt at corroboration despite the role of Ramirez as a front person for an anti-government campaign openly supported and facilitated by Nicaragua’s political opposition. In the course of framing their benign, heroic account of Francisca Ramirez, Global Witness present an account of the Canal’s origins and procedural progress which repeats virtually word for word the extremely hostile and systematically disingenuous interpretation of Nicaragua’s political opposition.

Garbage in – Garbage out

Winding up their version of the falsehoods, disinformation and propaganda copied from Nicaragua’s political opposition, Global Witness assert, “Resistance to the canal takes place against a terrifying backdrop of multiple murders in indigenous communities elsewhere in the country which have stood up against the arrival of agricultural settlers and demanded the government guarantee their land rights. Even requests by the Inter-American human rights system haven’t spurred the government into protecting community activists from being disappeared, mutilated and murdered.”

But, as is clear from reviewing a wider selection of sources of information in relation to the complicated land situation in Nicaragua’s northern Caribbean Coast, indigenous people themselves are responsible for murderous violence and their own leaders are implicated in corrupt land dealings. It is simply untrue to label the murders as being generically the result of attacks on community activists in the sense in which that term is commonly understood. The general consensus is that the Nicaraguan government has done more than any government in the region, with the possible exception of Venezuela, to protect indigenous people’s land rights with almost a third of the national territory designated as indigenous peoples’ communal land. Global Witness’s allegations on that score are demonstrably inaccurate and grossly unfair.

Similarly, the suggestion that the Canal protest movement is vulnerable to the kind of murderous violence prevalent in Nicaragua’s Northern Caribbean Autonomous Region is egregiously false. The protesters themselves have used violence and intimidation against the general population to carry out their protest actions, so far, thankfully, with no fatalities.

In summary, the Global Witness report in its section on Nicaragua uses politically and ideologically prejudiced sources which could readily have been supplemented with sources offering a contradictory account. The sources used themselves do not always corroborate the claims made in the report. Apart from the ideological bias, various substantive inaccuracies render the report extremey unreliable. The report’s conclusions are flawed because its initial premises are false – Garbage In, Garbage Out.

It remains true that there are serious property conflicts in Nicaragua’s Northern Caribbean Autonomous Region which the government is attempting to address despite a lack of administrative, judicial and security resources, against an intricate social, economic and political context and also the constantly changing opportunistic interaction of corrupt business interests with local indigenous peoples’ leaders, and unscrupulous local officials.

In the case of Nicaragua’s proposed Interoceanic Canal, it is true various issues, including the issue of expropriation, have to be clarified. Protestors claim they want dialog, but Francisca Ramirez sets the precondition that the Canal be scrapped.

The Canal’s critics never acknowledge that Nicaragua is already suffering chronic environmental degradation. The government and many environmentalists argue that the Canal will provide Nicaragua with the resources it needs to reforest deforested areas, better manage its water resources and reverse the current deterioration in Lake Nicaragua, while at the same time helping to reduce poverty.

Foreign and national environmentalists offer no viable proposals to enable Nicaragua to reverse the socio-economic and climate processes already driving accelerating environmental degradation in the country.

Protestors against the Canal exaggerate the number of people likely to be displaced by its construction and often dishonestly claim people affected by displacement will not be compensated. Meanwhile, they themselves are among those responsible for the environmental degradation that will definitely get progressively worse without the resources the Canal is projected to provide.

Corporate funders and the elite NGO revolving door

Few plausible explanations except intellectual dishonesty offer themselves for the desperate failure of Global Witness, firstly to adequately research the issues involved or, secondly, supposing they in fact did so, to acknowledge the complexity of the issues they examine. Global Witness frankly explain in their financial statement for 2016, they had income of over US$13 million. So they do not lack resources. Similarly, their Board, their Advisory Board and their CEO are all very experienced, smart, talented people. So even if they depend on younger inexperienced staff to do the research, their senior staff presumably review the product before publication. Lack of experience is not a reasonable explanation for the report’s glib dishonesty and inaccuracy.

A review of Global Witness funders reveals that for 2016 the two biggest funders were the Open Society Foundation of George Soros associated with the numerous so-called color revolutions in support of NATO country government foreign policy objectives and the Omidyar Network of Pierre Omidyar whose links with US intelligence contractor Booz Allen Hamilton are well known. Less well known is Omidyar’s support for NGOs that fomented the successful right wing coup in Ukraine. The complete list of Global Witness funders is available in the financial statement for 2016 on their web site. That document reports that in 2016 Global Witness received US$3.4 million from the George Soros Open Society Foundation, US$1.5 million from Pierre Omidyar’s Omidyar Network, US$840,000 from the Ford Foundation and over US$3 million from various European NATO governments plus Sweden.

All of these funding sources are unrelenting ideological opponents of Nicaragua’s Sandinista government. A broad pro-NATO bias is very clear in the composition of the Global Witness Board and Advisory Board and CEO. Their profiles make clear they are almost all luminaries from the Western elite neocolonial non governmental sector, while many have a strong corporate business background as well. Just as there is a revolving door between government and corporate business and finance in North America and Europe, so too there is also a revolving door within that region’s elite NGO sector, a sector very clearly serving NATO country foreign policy goals.

Cory Morningstar has exposed the pro-NATO global political agenda of organizations like US based organizations like Avaaz and Purpose. In the case of Global Witness, their Board member Jessie Tolka is also a board member of Purpose and too of 350.org: Current Global Witness CEO Gillian Caldwell was also a very successful Campaigns Director of Sky1, now merged into 350.0rg. Cory Morningstar argues, “the most vital purpose of the non-profit industrial complex (NPIC) has not been to destroy the ecocidal economic system that enslaves us while perpetuating and ensuring infinite wars. Rather, the key purpose of the NPIC is and has always been to protect this very system it purports to oppose from being dismantled. Hence the trillions of dollars pumped into the NPIC by the establishment.”

Confirmation of Cory Morningstar’s argument can be found in the history of Global Witness itself. For example on Libya, despite their superficial anti-corporate gloss, Global Witness relentlessly apply NATO country government criteria here and here. Also on Ukraine, Global Witness project the same anti-corporate message while simultaneously reinforcing NATO country government propaganda. Global Witness has also received US National Endowment for Democracy grants in Cambodia and in Liberia.

Also, a decade ago, writers Keith Harmon Snow and Rick Hines questioned Global Witness’ corporate links in relation to the “Blood Diamonds” controversy and the organization’s role in relation to De Beers and also Maurice Templesman’s diamond companies. No doubt more thorough research would reveal information casting similar doubt on Global Witness’s integrity and independence.

Conclusion

This latest Global Witness report in relation to Nicaragua is important because it is so readily falsifiable. It thus presents a clear litmus test: no news and information media can use the Global Witness report’s material in relation to Nicaragua without compromising their credibility.

The bias and inaccuracies in the section on Nicaragua in the Global Witness 2017 report call into doubt the integrity of the whole report. No news or information media interested in accuracy or honest reporting can conscientiously rely on Global Witness as a source without thorough cross checking and systematically comparing, contrasting and evaluating information from sources giving a different account of the events and issues in question.

Global Witness is neither independent nor trustworthy. It clearly has a strong but unacknowledged neocolonial political agenda promoting the regional policy goals of NATO country governments, while, conversely, attacking governments and other regional actors opposed to those goals.

NGOs like Global Witness, International Crisis Group, Human Rights Watch, Transparency International and so many others, self-evidently fabricate psychological warfare inputs serving NATO country government policy, itself shaped by the same corporate elites that fund the class of NGOS of which Global Witness is a part.

They operate as the soft, extramural arm of NATO country governments’ foreign policy psychological warfare offensives, targeting liberal and progressive audiences to ensure their acquiescence in overseas aggression and intimidation against governments and movements targeted by NATO. To that end, they deceitfully exploit liberal and progressive susceptibilities in relation to environmental, humanitarian and human rights issues.

Their psychological warfare role supporting the NATO government’s aggressive destabilization of Ivory Coast, Libya and Syria in 2011, of Ukraine in 2014,  and the NATO country government’s low intensity war against Venezuela ever since 2013, as well as the campaign against Cuba over five decades, has been unmistakable.

More broadly their systemic ideological role is very obviously to protect and defend global corporate capitalism while superficially and selectively questioning and criticizing some of its worst abuses. Cory Morningstar’s insight bears repeating “the key purpose of the non-profit industrial complex is and has always been to protect this very system it purports to oppose”.

The coverage of Nicaragua in the latest 2017 Global Witness report is a text book example of that sinister fact.

August 5, 2017 Posted by | Deception, Economics, Environmentalism, Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , , , , | Leave a comment

“Global Laundromat” has the Guardian in a Spin

By Kit | OffGuardian | March 21, 2017

The latest “breaking” story from the Guardian and Luke Harding is hitting the headlines. Almost exactly 1 year after the explosive anti-climax that was “The Panama Papers”, Harding and the coterie of NGOs for which he acts as de-facto spokesperson have a big announcement to make: Banks launder money, and some of it is Russian.

I don’t know why they use American money with a Russian flag superimposed. They were probably afraid nobody would recognise roubles.

We are nearing the anniversary of the release of the Panama Papers, a “big story” involving years of work, hundreds of leaked documents, a team of exceptional journalists (and Luke Harding) and a dramatic reveal: “Sometimes, very rich people use legal loopholes to avoid paying their taxes.”

The list of implicated parties included heads of state, celebrities, athletes, David Cameron’s dad and a cellist that knows Vladimir Putin. We all remember who the Guardian decided to focus on, and we all know why.

Today the same crack-team (and Luke Harding) are releasing the long-awaited sequel to their original hit. “The global Laundromat”, it’s called. It’s a product of a years-long investigation into money laundering in ex-Soviet states, using British shell companies. I can’t comment on the truth of these allegations, because we don’t get to see the evidence, we are simply told that it’s true “according to letters The Guardian has seen”, and “reports shown to the Guardian ”… and other variations on that theme.

They may well be true. Big business and billionaires take part in shady and/or illegal business practices all the time. Just as was the case in the Panama Papers, they tell us something we all already know to be true, and then act like it was a surprise.

There’s a lot to like here. The simultaneous publication of four different articles on the subject, all practically identical. The implication that it is “breaking news”, when their prize factoid is three years old, and the scheme itself hasn’t operated since 2014. The fact that Luke Harding has to publicly declare the US government’s involvement, to stop people like us from pointing it out and making them look silly (like last time). The persistent use of the old Harding trick of simply dotting your story with plenty of “could haves” and “speculations suggests”. It’s all good stuff.

Where it becomes hilariously cack-handed in their agenda-pushing is in trying to force tenuous links to the Kremlin and, of course, Vladimir Putin in particular.

Last year they plastered their front page with pictures of Putin and videos about Putin and editorials about corruption in Russia… despite having to admit in the text:

… the president’s name does not appear in any of the records…

This year they can’t even go that far. They fall to the level of implication. Talking around inconvenient facts on the one hand, and then wildly speculating on the other. Leaving deliberate dots for the reader to join up, whilst never having the courage of their convictions to make plain their insinuations (probably for fear of being sued and/or corrected in the alt-media).

Much like the Panama Papers launch, there’s an awful lot of verbiage to work through, implications are thick on the ground, evidence less so. No direct sources are named, it is always “an ex-banker living in exile said”, or “a Russian business-man said”. Gorge on words and starve of meaning seems to be the message of the day.

Some interesting bullet points I pulled out:

Now we can reveal Britain’s role in this scheme – and how vast sums of potentially tainted money flowed into and out of western banks, including HSBC and the Royal Bank of Scotland, without raising any alarm.

This is taken from this piece, one of the four long reads The Guardian is currently devoting to this topic. You can tell it’s a Harding creation because of the prose… for want of a better word… style. It might seem inconsequential at first, but note the use of the phrase “potentially tainted”, that means there is no proof of any wrong-doing at all. It means, the money is “potentially” untainted. As in just totally legal money being used to buy things.

Normally speaking I would expect a crime to at least have definitely happened before a paper put it in their headlines. But maybe I’m being old-fashioned.

The ingenious scheme has its origins in Russia. Put simply, it was a way for Kremlin insiders and other well-known Russians to shift cash abroad.

Not a single “Kremlin insider” is named in any of the four stories currently running on this issue.

Before it was rumbled, the scheme was one of several mafia operations that have allowed the rich to spirit money out of the country to spend in the west.

There’s no evidence to back-up this statement, not a single connection to the mafia is ever mentioned again. But even so it’s worth noting. The money is leaving Russia and coming here. Remember that, because it will be important later on.

“Money laundering is the biggest business in Russia,” one former Moscow banker, now living in exile, explained. “You steal from the budget. You’ve got this dirty money. You have to do something with it.”

The source here, the “former banker living in exile”, is naturally unnamed. As an educated guess it’s probably Sergei Pugachev, a banker and oligarch who has fled both Russia and Britain on charges of embezzling and money laundering. Harding has interviewed him before, it would make sense if he became Harding’s primary source on Russian banking.

Pugachev fled Russia after the government seized his assets and charged him with various financial crimes. That’s an important pattern that will repeat, and has repeated, many times over.

Here we come to the “Putin connection”, are you ready?

It features Russian banks, Moldovan oligarchs, and a network of fake UK companies fronted by fake or “nominee” directors, many of them in Ukraine. It had impeccable Moscow connections. Vladimir Putin’s cousin Igor sat on the board of a bank which held accounts that laundered billions.

His cousin worked at one of the banks that held accounts that may have laundered money. That’s it. These are connections that Harding considers “impeccable”. Is there any evidence connecting the two cousins? Phone calls? Photographs? If any exists, none is presented.

Interestingly, Igor Putin is actually a member of an opposition political party in Russia, which supported an alternative presidential candidate in 2012.

You can put the above quote together with another statement, from this article, to see just how completely meaningless it is:

Accounts held at 19 Russian banks were involved in the scheme. In 2014, it was reported that one financial institution was the Russian Land Bank (RZB). A bank board member at the time was Igor Putin.

Yes nineteen, nineteen(!), different Russian banks are “involved” with the scheme, and the “impeccable Moscow connections” are that Putin’s cousin worked at one of them. At least five different British banks were involved, HSBC, Barclays, Lloyds TSB, NatWest and RSB. It’s hard to imagine that every cousin, of every board member, of every bank is currently under investigation by Scotland Yard.

In fact, nobody is under investigation by Scotland Yard, at all. Every single reference to a criminal investigation is talking about Latvia, Moldova… and Russia.

Once the goods had been cleared the UK firms were liquidated. No duty was paid. Often, Russia’s tax inspectors then took the UK companies to court.

In practice, the Laundromat made possible three different crimes inside Russia: tax evasion, evasion of customs duty and money laundering. In 2013 grey import schemes cost the state $40bn, a Russian parliament committee said.

… alleged ringleader Alexander Grigoriev was detained in November 2015 while eating in a Moscow restaurant… In 2014-15, [Russian] regulators stripped Grigoriev of his banking licences amid concerns that funds were mysteriously vanishing… Russian police sources told Kommersant that Grigoriev was one of a number of prominent people who used the Laundromat to move $46bn in liquid assets out of Russia.

In three separate paragraphs, dotted throughout the four different articles he has contributed to, Harding makes reference to three different Russian governmental efforts to control illegal movement of money: Taking foreign companies to court, parliamentary enquiries, and the arrest and suspension of (alleged) criminal bankers.

He makes no such mention of any British efforts to do the same, because there were none.

The FSB, the Russian security service Harding routinely refers to as “the successor to the KGB” (in fact, in one article today he simply calls them the KGB), have apparently launched an investigation into this scheme. How does Harding address this issue? Very simply:

The Russian investigation into Laundromat has been cursory.

There are suspicions the FSB’s real goal was merely to find out how much investigators knew.

… officers from Russia’s FSB spy agency visited detectives in Moldova. They took away records. It is unclear if this was a genuine investigation or an attempt to discover how much the Moldovans knew. Probably the latter.

No sources are linked to back up these assertions. He completely dismisses, without evidence or argument, the FSB investigations.

He doesn’t dismiss the intentions of Britain’s NCA investigations… because, once again, there were none.

A step back, and a gentle examination, paints a rather different picture from the one with which the Guardian is trying to present us. It shows us Russian oligarchs and bankers shifting vast sums of money OUT of Russia and INTO the EU. Now why would this be?

Logic would suggest that money flows FROM regulation INTO corruption. That’s a natural physical force, like water running downhill. Like osmosis. Russia, since the end of the chaotic Yeltsin era, has been going through a slow process of de-oligarchisation, even Shaun Walker (grudgingly) admitted that. The aforementioned Sergei Pugachev can attest to it (he does so, often and loudly). The Russian government has jailed billionaires for embezzling. Russia prosecutes bankers, and demands companies pay their taxes. Is the same true of Britain? Did a single banker see the inside of jail cell after the 2008 crash? Have Amazon, Google or Vodafone been brought to court for their massive tax evasion?

What you’re looking at here, like the Panama Papers, is just further evidence of that which we already know, that the deregulated bank and business sectors in the UK can be abused by the super wealthy for their own personal gain. And, like the Panama Papers, it was deliberately misrepresented by “investigative journalists” in order to exaggerate any connection with the Russian government, and just generally shine a poor light on Russia.

So, who is behind this revelation?

To answer that, let’s take a look at the about page of the driving force behind this “scandal”, The Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). The following is taken directly from their own website:

OCCRP is supported by grants by the Open Society Foundation, Google Digital News Initiative, the Skoll Foundation, the Sigrid Rausing Trust, Google Jigsaw, the National Endowment for Democracy and the Knight Foundation. OCCRP also receives developmental funds for improving journalism from the United States Agency for International Development (USAID) through the International Center for Journalists (ICFJ), the United States Department of State and the Swiss Confederation.

The bolded are all very familiar to us here at OffG, and should be to anyone that has followed our work on US-back NGOs. They form an argument on their own, you don’t need me to tell you what it means.

All this really tells us, so far, is that the US government, their corporate allies and puppet NGOs have spent years of their time, and God knows how much of their near-limitless resources, trying to tie the current Russian administration to any kind of criminal corruption. What have they found? A cellist legally avoiding his taxes and that Russian oligarch’s think their ill-gotten gains are safer in British banks, than Russian ones. A rather damning fact, when you think about it.

This is the result of years of work from the world’s business and intelligence elites (and Luke Harding), and it is, frankly, pitiful.

March 21, 2017 Posted by | Corruption, Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , , | Leave a comment

Swedish MEPs in Soros’ Servitude

Sputnik – 14.10.2016

Swedish politicians, who are known for their penchant for multiculturalism and diversity, have been found to be the most loyal allies of Hungarian-American business magnate George Soros who chairs the Open Society Foundation, leaked documents reveal.

The Open Society Foundation was found to have hired a consulting firm to evaluate members of the European Parliament and assess their support of the foundation’s values until the end of their tenure in 2019, Swedish news outlet Fria Tider reported, referring to the leaked document.

An itemized list of European MPs indicated that Swedish politicians are by far the most loyal to George Soros’ political ambitions. As many as 13 of the 20 Swedish MEPs (equivalent to 65 percent) were classified as “loyal allies.” Remarkably, the list of Swedish Soros loyalists includes representatives of parties from both ends of the political spectrum, who happen to be opponents on the home arena.

Among others, Lars Adaktusson of the Christian Democrats Party, Anna Maria Corazza Bildt of the Conservative Party, Peter Ericsson of the Green Party, Fredrick Federley of the Center Party and Soraya Post of the Feminist Initiative, were pointed out as loyalists. On the opposite side of the list, Eastern European countries like the Czech Republic, Lithuania and Hungary were placed, with only 2 of 21, 1 of 11 and 1 of 21 Soros loyalists among its MEPs.

Previously, 86-year-old financier George Soros, was found to have sponsored Swedish far-left activists Expo to train leftists within the framework of the pan-European election campaign.

Additionally, Swedish entrepreneur Daniel Sachs was found to receive a grant from Soros for combatting “nationalism” during the 2014 parliamentary elections. In 2014, millions of dollars were handed out to various European organizations by the Open Society in an attempt to manipulate the outcome of the elections held in Europe that year, Fria Tider earlier reported, citing the DC Leaks portal, where some 2,500 documents from the Open Society were made public.

In 1992, Soros became famous in Sweden after an extensive currency speculation affair against the Swedish krona, which subsequently triggered a mass shift of deposits to other currencies for fears of the krona’s collapse. In 1998, six years thereafter, Soros was invited to Sweden. In addition to a dinner with the Royal family, a meeting with Swedish magnate Peter Wallenberg and a lecture at the School of Economics, he also held a lecture to at the Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).

October 14, 2016 Posted by | Corruption, Ethnic Cleansing, Racism, Zionism | , , , | 1 Comment