Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

US military convoy blown up in Iraq’s Diwaniyah: Reports

Press TV – July 11, 2020

A US military convoy carrying logistic supplies has been attacked in Iraq on the road between Samawah and Diwaniyah, south of the Iraqi capital of Baghdad, local media reports say.

At least three vehicles of the convoy were reportedly destroyed or damaged in the attack which occurred at 10 pm (local time) on Saturday.

Some media reports say the convoy has been targeted by a remote-controlled VBIED.

The convoy was reportedly traveling between the cities of Diwaniyah in Al-Qadisiyyah province and Svehiclein Muthanna province.

The videos and images released of the incident suggest that the vehicles caught fire following the attack.

It is not immediately clear if any casualties were incurred.

The newly formed Iraqi group, Saraya Thawrat al-Eshreen al-Thaniya, has claimed responsibility for the attack.

Anti-US sentiments have been running high in Iraq since Washington assassinated top Iranian commander Qassem Soleimani and the second-in-command of the Iraqi popular mobilization units, Abu Mahdi al-Muhandis, in January.

Following the attack, Iraqi lawmakers unanimously approved a bill on January 5, demanding the withdrawal of all foreign troops.

Baghdad and Washington are currently in talks over the withdrawal of American troops.

Iraqi resistance groups have vowed to take up arms against US forces if Washington fails to comply with the parliamentary order.

Video footage

July 11, 2020 Posted by | Illegal Occupation | , | 3 Comments

NYT Acknowledges Coup in Bolivia—While Shirking Blame for Its Supporting Role

If the New York Times (6/7/20) has had second thoughts about its coverage of the 2019 Bolivian election and subsequent coup, it hasn’t shared them with its readers.
By Camila Escalante with Brian Mier | FAIR | July 8, 2020

The New York Times (6/7/20) declared that an Organization of American States (OAS) report alleging fraud in the 2019 Bolivian presidential elections—which was used as justification for a bloody, authoritarian coup d’etat in November 2019—was fundamentally flawed.

The Times reported the findings of a new study by independent researchers; the Times brags of contributing to it by sharing data it “obtained from Bolivian electoral authorities,” though this data has been publicly available since before the 2019 coup.

The article never uses the word “coup”—it says that President Evo Morales was “push[ed]…from power with military support”—but it does acknowledge that “seven months after Mr. Morales’s downfall, Bolivia has no elected government and no official election date”:

A staunchly right-wing caretaker government, led by Jeanine Añez… has not yet fulfilled its mandate to oversee swift new elections. The new government has persecuted the former president’s supporters, stifled dissent and worked to cement its hold on power.

“Thank God for the New York Times for letting us know,” must think at least some casual readers, who trust the paper’s regular criticism of rising authoritarianism within the US—perhaps adding, “Well, I guess it’s too late to do anything about Bolivia now.”

The fact is, the Times has been patting itself on the back for acknowledging authoritarianism in neofascist regimes that it helped normalize in Latin America for at least 50 years. The only surprise to readers who are aware of this ugly truth is that this time it took so long.

It only took the Times 15 days and the arrest of 20,000 leftists, for example, to counter nine articles supportive of the April 1, 1964, Brazilian military coup (Social Science Journal, 1/97) with a warning (4/16/64) that “Brazil now has an authoritarian military government. ” As was the case with Brazil in 1964, recognizing that Bolivia has now succumbed to authoritarianism may help the New York Times’ image with progressive readers, but it doesn’t do anything for the oppressed citizens of the countries involved.

While the coup was unfolding, and when Northern solidarity for Bolivia’s Movement for Socialism government (MAS in Spanish) might have helped avert disaster, the New York Times was whistling a different tune. The day after Morales’ re-election (10/21/19), it portrayed the paramilitary putschists who were carrying out violent threats against elected officials and their families as victims of repressive police actions perpetrated by the socialist government. “Opponents of Mr. Morales angrily charged ‘fraud, fraud!’” read the post-election article:

Heavily armed police officers were deployed to the streets, where they clashed with demonstrators on Monday night, according to television news reports.

One day after Morales was removed from power, the Times (11/11/19) engaged in victim-blaming, with a news analysis headlined ‘This Will Be Forever’: How the Ambitions of Evo Morales Contributed to His Fall.” The first Indigenous president in Latin American history was not being deposed illegally, after winning a fair election, by groups of armed paramilitary thugs, amid threats of murder and rape to his family members, the Times implied; rather, he was being brought down due to his own character faults as a Machiavellian back-stabber.

I arrived in Bolivia on November 13, 2019, shortly after Jeanine Añez’ unconstitutional swearing in as unelected, interim president, on a cartoonishly oversized Bible. I was there as a reporter for MintPress News and teleSUR, and two of the active sites I reported from were in the most militantly MAS-dense areas: In Sacaba, where the coup regime’s first massacre took place on November 15, and in El Alto, where the Senkata massacre took place on November 19.

The third, and most extensively covered, resistance to the coup was in the heart of the city of La Paz, where daily protests were staged. Beyond these major conflict areas, there were large mobilizations in Norte Potosí, the rural provinces of the department of La Paz, Zona Sud of Cochabamba, Yapacani and San Julian. The vast majorities within all rural areas across the country were also in deep resistance to the coup.

The November coup represented the ousting of a government deeply embedded in the country’s Indigenous campesino and worker movements, by internal colonial-imperialist actors, led in large part by Bolivia’s fascist and neoliberal opposition sectors, most notably Luis Fernando Camacho and Carlos Mesa, who received ample support from the US government and the far-right Bolsonaro administration of Brazil. The Indigenous and social movement bases resisting the coup were deeply distrusting of Bolivian media, which they immediately deemed as having played a key role in it.

Those same groups that were hostile towards major Bolivian news networks and journalists lined up to be heard by myself and those who accompanied me, once they recognized my teleSUR press credentials. One woman attending a cabildo (mass meeting) of the Fejuves (neighborhood organizations) of El Alto detailed how her workplace, Bolivia TV, had been attacked by right-wing mobs as the coup authorities got rid of those deemed sympathizers of the constitutional government, replacing them by force almost immediately.

Indigenous Bolivian communities were at the very forefront of the protests and resistance actions against the coup, namely the blocking of key highways and roads, as in the case of Norte Potosí, the blocking of the YPFB gas plant in Senkata, and 24-hour camps blocking the entry to the Chapare province. La Paz was militarized, making it impossible to get near Plaza Murillo, the site of the Presidential Palace and the Congress. I witnessed daily violent repression by security forces against those who gathered in protest near the perimeter of the Plaza, including unions and groups such as the Bartolina Sisa Confederation, a nationwide organization of Indigenous and campesina women, and the highly organized neighborhood associations of El Alto.

One might think this kind of grassroots, pro-democracy mobilization coordinated by working-class people against an authoritarian takeover would be the type of thing the New York Times would applaud. After all, it ran over 100 articles championing Hong Kong’s protesters in the last six months of 2019 alone.

Anatoly Kurmanaev, author of this New York Times piece (12/5/19) that ignored real-time critiques of the OAS’s complaints about the Bolivian election, was a co-author of the piece (6/7/20) acknowledging that some have “second thoughts” about the OAS attacks on Evo Morales.

As resistance grew on the streets of Bolivia, however, the New York Times only continued the  rationalization of the unconstitutional, authoritarian taking of power, using the now-discredited OAS report to do so.

“Election Fraud Aided Evo Morales, International Panel Concludes,” read a December 5 article—one of several the paper ran discrediting the democratic electoral process. Like the others, it failed to challenge dubious claims by the right-wing coalition in charge of the OAS—which received $68 million, or 44% of its budget, from the Trump administration in 2017—that Evo Morales was elected via “lies, manipulation and forgery to ensure his victory.”

A newspaper that prides itself on showing the full picture could have cited the debunking of the OAS study conducted by the Center for Economic and Policy Research (CEPR), an organization with two Nobel Laureate economists on its board, whose co-director Mark Weisbrot has written over 20 op-ed pieces for the New York Times. Even before the coup, CEPR (11/8/19) published an analysis of the Bolivian vote that concluded, “Neither the OAS mission nor any other party has demonstrated that there were widespread or systematic irregularities in the elections of October 20, 2019.”

The fatal flaws in the report the OAS used to subvert a member government, long obvious, are now undeniable even to the New York Times. But the paper still hasn’t acknowledged, let alone apologized for, the credulous reporting that gave it a leading role in bringing down an elected president and the violence that followed.

July 11, 2020 Posted by | Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , , , | 1 Comment

Bolivia’s Struggle to Restore Democracy after OAS Instigated Coup

By Frederick B. Mills, Rita Jill Clark-Gollub, Alina Duarte | Council on Hemispheric Affairs | July 9, 2020

On October 21, 2019, the Organization of American States (OAS) issued a fateful communique on the presidential elections in Bolivia: “The OAS Mission expresses its deep concern and surprise at the drastic and hard-to-explain change in the trend of the preliminary results revealed after the closing of the polls.”[1] The mission’s report came in a highly polarized political context. Rather than wait for a careful and fair-minded analysis of the election results, it raised unsubstantiated doubts about the legitimacy of President Evo Morales’ lead as some of the later vote tallies were being reported. This was a bombshell report  at a time when it appeared that Morales had garnered a sufficient margin of victory over his right wing opponent, Carlos Mesa, to avoid a runoff election.

The manufactured electoral fraud was quickly debunked by experts in the field. Detailed analyses of the election results were conducted by the Center for Economic and Policy Research (CEPR)[2] and Walter R. Mebane, Jr., professor of Political Science and Statistics at the University of Michigan in early November 2019.[3]  These were later corroborated by researchers at MIT’s Election Data and Science Lab[4] and more recently by an article published by the New York Times[5] featuring the study of three academics: Nicolás Idrobo (University of Pennsylvania), Dorothy Kronick (University of Pennsylvania), and Francisco Rodríguez (Tulane University)[6].

All of these professional and academic analyses found the charges of fraud by the OAS to have been unfounded.

The OAS electoral mission, however, had already poisoned the well. The false narrative of electoral fraud gave ammunition to anti-Bolivarian forces in the OAS and the right wing opposition inside Bolivia to contest the outcome of the election and go on the offensive against Morales and his party, the Movement Towards Socialism (Movimiento al Socialismo, MAS). During a three-week period, a right wing coalition led protests over the alleged electoral fraud, while pro-government counter protesters defended the constitutional government. The military and police cracked down on the pro-Morales protesters, while showing sympathy for right wing demonstrators. Then, on November 10, 2019, in its “Electoral integrity analysis,” the OAS doubled down on its dubious claims, impugning “the integrity of the results of the election on October 20, 2019.”[7]

The track record of the OAS electoral mission, which was invited to observe and assess the election by the Bolivian government of Evo Morales, had already been stained by its 2015 debacle in Haiti.[8] In the case of Bolivia, the mission politicized election results and set the stage for murder by a coup regime. It appears that there is not much political daylight between the judgment of the OAS electoral commission and the rabidly anti-Bolivarian OAS Secretary, Luis Almagro. Far from finding that the coup against Morales constituted a breach in the democratic order of Bolivia, the OAS simply exploited its position as arbiter of the election to rally behind the right wing coup leaders.

Morales resigns and a “de facto” right wing regime unleashes a wave of repression

Despite the relentless drive by Washington against Bolivarian governments in the region, President Morales was apparently unprepared for the disloyalty within his security forces and he was caught off guard by the OAS propensity to serve US interests in the region. MAS activists, legislators, union activists, Indigenous organizations, and social movement activists, however, continued to resist the coup even as they faced arrest and violence from the de facto regime.

The coup forces exercised extreme violence against authorities of the Morales’ administration and MAS legislators (the majority of Congress). Several houses were burned down and some relatives of authorities were kidnapped and injured, all with total impunity and without protection by the security forces.[9]

With the OAS-instigated coup gaining traction within the security forces and police, as well as Morales’ political adversaries, the President chose the path of accommodation. He offered to reconstitute the electoral authority and hold fresh elections. This concession to OAS authority was met by calls from the police and military for his resignation. Rather than launch a campaign of resistance from the MAS stronghold of Chapare, Morales resigned his post, opting for exile in an unsuccessful bid to avoid further bloodshed. Jeanine Áñez, an opposition party senator with Plan Progreso para Bolivia Convergencia Nacional, proclaimed herself President after the resignation of Senate President Adriana Salvatierra, who refused to legitimize the coup with an unjustified “succession.”[10]

The scenes in the streets of Cochabamba turned ugly. It was a field day for racist attacks on the majority Indigenous population. The Indigenous flag–the wiphala–was burned in the streets, and much fanfare was made when Áñez, surrounded by right wing legislators, held up a large leather bible and declared, “The Bible has returned to the palace.” Such attempts to resubordinate Bolivia’s plurinational heritage were met with widespread resistance.

Workers of all industries and sectors continue protests against Áñez and to protect social rights created under Morales’s government (photo credit: MAS-IPSP, http://www.masipsp.bo).

After thirteen years of impressive economic growth, poverty reduction, recovery of the nation’s natural resources, and the inclusion of formerly marginalized sectors in the political life of the country under the leadership of President Evo Morales, Bolivia  had now suffered an enormous blow to the liberatory project of the 2009 Constitution. But the coup fit perfectly into the US-OAS drive to recolonize the Americas.

Secretary General Luis Almagro, who would never let an opportunity to attack the Bolivarian cause go to waste, immediately recognized self-proclaimed President, Senator Jeanine  Áñez, adding yet one more crime to the long list from his shameful tenure at the OAS.[11] At a special meeting of the OAS on November 12, 2020 Almagro declared, “There was a coup in the State of Bolivia; it happened when an electoral fraud gave the triumph to Evo Morales in the first round.”[12]

During the meeting, 14 member states of the OAS (Argentina, Brasil, Canada, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, the US, Guatemala, Guyana, Honduras, Panama, Paraguay, Peru) and the unelected US-backed shadow government of Venezuela called for new elections in Bolivia “as soon as possible,” while Mexico, Uruguay and Nicaragua warned against the precedent being set by the “coup” against Evo Morales. The ambassador of Mexico to the OAS, Luz Elena Baños, described the coup against Morales as “a serious breach in the constitutional order by means of a coup d’etat,” adding “the painful days when the Armed Forces sustained and deposed governments ought to remain in the past.” [13] The Trump administration echoed Almagro’s declaration and moved quickly to endorse what was now a “de facto” government.[14] The OAS was now at the service of two unelected, US-backed, self-proclaimed presidents (Juan Guaidó for Venezuela and Jeanine Áñez for Bolivia).

What followed was the brutal repression of widespread protests amid grass roots clamor for the return of President Morales,[15] who, from his exile in Mexico and later Argentina, still held great clout among rank and file MAS militants and the popular movements. The  horrific massacre in Sacaba, on November 15, followed by a massacre in Senkata, on November 19, carried out by the security forces, exposes the coup regime to future prosecution for crimes against humanity.[16] Rather than pacify the country, the repression only galvanized the MAS, which still held a majority in the legislature, as well as the peasant unions and grassroots organizations in their struggle to restore Bolivian democracy. There was indeed a coup, but it had not and still has not been consolidated.

New elections could be compromised by lawfare

Today, Bolivia stands at a crossroads. In June 2020, popular calls were mounting for new elections and the restoration of democracy, despite the ongoing repression. In response to this pressure, on June 22,  Áñez signed off on legislation to hold new elections in September. Former president Carlos Mesa (2003-2005) of the right wing Citizens Community Party would face off against the MAS  candidate, former Minister of Finance  (2006-2019), Luis Arce. Áñez’s decision drew the ire of Minister of Government, Arturo Murillo, who characterizes the most popular political party in the country as narco-terrorist. Murillo even threatened MAS legislators with arrest if they refused to approve promotions for the very military officials responsible for the repression.[17]

Should democratic elections prevail, recent polls do not look good for the “de facto” regime. In a poll taken by CELAG between June 13 and July 3, the MAS candidate, Luis Arce, leads with 41.9% support, followed by Carlos Mesa, with 26.8%, and Áñez, with 13.3%.[18]

Luis Arce, from the MAS party, leads the presidential race in Bolivia (Source: CELAG, https://www.celag.org/wp-content/uploads/2020/07/panorama-politico-y-social-bolivia-web-2.pdf)

Although Áñez initially said she would not run for president,[19] she later decided to do so even over the objections of her fellow opposition members.[20] The latter said that this went against her purported objective of only serving as a transition government until new elections could be held—initially on May 3, but later canceled due to the COVID-19 pandemic. Not only was Áñez never a favorite in the polls, her de facto government has been unrelenting in its attempts to persecute the MAS and kick it out of the race.

On March 30 a government oversight agency (Gestora Pública de Seguridad Social de Largo Plazo) filed formal charges against MAS presidential candidate Luis Arce for “economic damages to the State” while he was Minister of Finance. According to the Bolivian Information Agency, his alleged crimes are linked to the contracting of two foreign companies to provide software for the administration of the national pension system.[21]

The charges state that the previous administration paid US$3 million as an advance for a contract valued at US$5.1 million to the Panamanian company Sysde International Inc. However, said company never delivered the software. Consequently, the MAS administration contracted the Colombian company Heinsohn Business Technology for US$10.4 million, on top of which payments were to be made of US$1.6 million annually for the license and source code.

Luis Arce responded to the charges during a press conference,[22] stating that during his tenure, “We entered into a contract for a system and the company failed us, so we filed suit against the company.” But he stressed that the charges simply seek to disqualify the MAS to prevent the party from participating in the presidential election.

Evo Morales took to Twitter to say, “The imminent electoral defeat of the de facto government is leading it to trump up new charges against the MAS-IPSP every day. Now, as we have denounced, they have filed charges based on false conjecture against our candidate to ban him from running for office because he is leading in the polls.”[23]

On July 6, the Attorney General of Bolivia charged Evo Morales himself. The charges are terrorism and financing of terrorism coordinated from exile, and preventive detention has been requested.  This is a rehashing of similar charges brought last November, charges denied by Morales.[24]

The persecution against the overthrown government has not stopped. Seven former officials remain asylees at the Mexican Embassy in La Paz: the former Minister of the Presidency, Juan Ramón Quintana Taborga; the former Minister of Defense, Javier Zavaleta; the former government minister, Hugo Moldiz Mercado; the former Minister of Justice, Héctor Arce Zaconeta; the former Minister of Cultures, Wilma Alanoca Mamani; the former governor of the Department of Oruro, Víctor Hugo Vásquez; and the former director of the Information Technology Agency, Nicolás Laguna.

The current Minister of Government, Arturo Murillo, affirmed upon assuming power that the authorities of the constitutional government of Evo Morales would be “hunted” and imprisoned before any arrest warrant was issued.[25] And now, eight months after the coup d’etat, the de facto government has refused to deliver safeguards to the asylum seekers at the embassy even though Bolivia and Mexico are parties to the American Convention on Human Rights, which in its article 22 establishes the right to seek and receive asylum[26].

Calls for free and fair elections without subversion by the OAS

The consequences of the OAS’ bad faith monitoring of the 2019 Bolivian election cannot be overstated. Not only were lives lost in the chaos and violence spurred by the statements of the OAS Electoral Observation Mission, which also resulted in scores of injuries and detentions. But the de facto regime continues its reign of terror, even repressing people protesting hunger during the pandemic lockdown,[27] while it dismantles the extensive social programs put into place during the years of MAS government.[28] Despite the repression, grassroots social movements in Bolivia, most notably peasant and Indigenous women who have bravely withstood attacks by the de facto regime, continue to insist on true democracy. They are inspired by the 2009 Constitution creating the Plurinational State, with its promise of a “democratic, productive, peace-loving and peaceful Bolivia, committed to the full development and free determination of the peoples.”[29]

Indigenous women have been at the forefront of the fight to restore democracy in Bolivia (photo credit: MAS-IPSP, http://www.masipsp.bo).

On July 8, the MAS-IPSP “categorically” rejected the participation of an OAS electoral mission for the September presidential election, on account of their responsibility for the coup against the constitutional government.[30] The communique declared that “it is not ethical for [the OAS electoral mission] to participate again for having been part of and complicit with a coup against the democracy and  Social State of Constitutional Law of Bolivia”, and “that [the OAS] is not an impartial organization to defend and guarantee peace, democracy and transparency, but rather a sponsor of petty interests that are foreign to the democratic will of the Bolivian people.” [31]

Bolivia is at a crossroads.  Will the de facto regime of Jeanine Áñez, having completed a coup and in command of the security forces, allow a return to democratic procedures to resolve political differences? Or will she join her Minister of Government, Arturo Murillo, in seeking to undermine, through political persecution and lawfare, any chance that the MAS ticket will be on the ballot, let alone allow free elections to take place?

The condemnation of the coup by Mexico, Nicaragua and Uruguay on November 12 was just the start of international solidarity with the call for a return to democracy in Bolivia. On November 21, 31 US organizations denounced “the civic-military coup in Bolivia.” [32] On June 29, 2020 the Grupo de Puebla, a forum that convenes former presidents, intellectuals, and progressive leaders of the Americas, released a statement condemning the actions of the OAS. “The Puebla Group considers that what happened in Bolivia casts serious doubts on the role of the OAS as an impartial electoral observer in the future.”[33] The international community can honor the clamour for free and fair elections in Bolivia by condemning the de facto regime’s use of political persecution and lawfare, supporting democratic elections in September, and rejecting any further  role of the OAS in monitoring elections in the Americas.

Patricio Zamorano provided editorial support and research for this article.
Translations from Spanish to English are by the authors.

Luis Arce, presidential candidate, and David Choquehuanca, running for the vice-presidency. They lead all surveys so far (photo credit: MAS-IPSP, http://www.masipsp.bo/).

End notes

[1] “Statement of the OAS Electoral Observation Mission in Bolivia,” https://www.oas.org/en/media_center/press_release.asp?sCodigo=E-085/19

[2] “What Happened in Bolivia’s 2019 Vote Count?” https://cepr.net/report/bolivia-elections-2019-11/

[3] “Evidence Against Fraudulent Votes Being Decisive in the Bolivia Election,”  http://www-personal.umich.edu/~wmebane/Bolivia2019.pdf

[4] “Bolivia dismissed its October elections as fraudulent. Our research found no reason to suspect fraud,” https://www.washingtonpost.com/politics/2020/02/26/bolivia-dismissed-its-october-elections-fraudulent-our-research-found-no-reason-suspect-fraud/

[5] “New York Times Admits Key Falsehoods that Drove Last Year’s Coup in Bolivia: Falsehoods Peddled by the US, its Media, and the Times,” https://theintercept.com/2020/06/08/the-nyt-admits-key-falsehoods-that-drove-last-years-coup-in-bolivia-falsehoods-peddled-by-the-u-s-its-media-and-the-nyt/. See also the study by CELAG, “Sobre la OEA y las elecciones en Bolivia”, (Nov. 19, 2019). CELAG conducted a study of both the OAS report and CEPR’s analysis and concluded: “The findings of the analysis allow us to affirm that the preliminary report of the OAS does not provide any evidence that could be definitive to demonstrate the alleged “fraud” alluded to by Secretary General, Luis Almagro, at the Permanent Council meeting held on November 12 . On the contrary, instead of sticking to a technically grounded electoral audit, the OAS produced a questionable report to induce a false deduction in public opinion: that the increase in the gap in favor of Evo Morales in the final section of the count was expanding by fraudulent causes and not by the sociopolitical characteristics and the dynamics of electoral behavior that occur between the rural and urban world in Bolivia.” https://www.celag.org/sobre-la-oea-y-las-elecciones-en-bolivia/

[6] “Do Shifts in Late-Counted Votes Signal Fraud? Evidence From Bolivia,” https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3621475

[7] “Preliminary Findings Report to the General Secretariat,” http://www.oas.org/documents/eng/press/Electoral-Integrity-Analysis-Bolivia2019.pdf

[8] “Elections in Haiti pose post-electoral crisis, by Clément Doleac and  Sabrina Hervé, Dec. 10, 2015. COHA. https://www.coha.org/elections-in-haiti-pose-post-electoral-crisis/

[9] “El Grupo de Puebla rechazó el golpe contra Evo Morales y se solidarizó con el pueblo boliviano,” https://www.infonews.com/el-grupo-puebla-rechazo-el-golpe-contra-evo-morales-y-se-solidarizo-el-pueblo-boliviano-n281357

[10] “Salvatierra: Mi renuncia fue coordinada con Evo y Alvaro,” https://www.google.com/url?q=https://www.paginasiete.bo/nacional/2020/1/24/salvatierra-mi-renuncia-fue-coordinada-con-evo-alvaro-244454.html&sa=D&ust=1593696030403000&usg=AFQjCNE_kAMqtAOBGCXdjJV5nkBsfQEWPQ

[11] “Almagro: Evo Morales fue quien cometió un “golpe de Estado,” DW. https://www.dw.com/es/almagro-evo-morales-fue-quien-cometi%C3%B3-un-golpe-de-estado/a-51218739

[12] https://twitter.com/oas_official/status/1194389549037830145?lang=en

[13] “La OEA y la crisis en Bolivia: un choque de relatos irreconciliables”, EFE, Nov. 12, 2019. https://www.efe.com/efe/usa/politica/la-oea-y-crisis-en-bolivia-un-choque-de-relatos-irreconciliables/50000105-4109588

[14] “Statement from President Donald J. Trump Regarding the Resignation of Bolivian President Evo Morales,” https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-donald-j-trump-regarding-resignation-bolivian-president-evo-morales/

[15] “With the Right-wing coup in Bolivia nearly complete, the junta is hunting down the last remaining dissidents,” https://thegrayzone.com/2019/11/27/right-wing-coup-bolivia-complete-junta-hunting-dissidents/

[16] “Brutal Repression in Cochabamba, Bolivia: So far nine killed, scores wounded,” COHA.  https://www.coha.org/brutal-repression-in-cochabamba-bolivia-november-15-2019/

[17] “Bolivian regime threatens to imprison lawmakers, officials,” https://www.telesurenglish.net/news/Bolivian-Regime-Threatens-to-Imprison-Lawmakers-Officials-20200524-0004.html

[18] “Encuesta Bolivia, July 2020”, CELAG, https://www.celag.org/encuesta-bolivia-julio-2020/

[19] “Evo Morales busca un candidato y Añez dice que no participará en elecciones”, https://www.lavoz.com.ar/mundo/evo-morales-busca-un-candidato-y-anez-dice-que-no-participara-en-elecciones

[20] “A Jeanine Añez hasta los aliados le critican su candidatura”, https://www.pagina12.com.ar/244221-a-jeanine-anez-hasta-los-aliados-le-critican-su-candidatura

[21] Gestora Pública denuncia formalmente al exministro Luis Arce por daño económico al Estado” https://www1.abi.bo/abi_/?i=452014

[22] “Luis Arce asegura que la denuncia en su contra busca inhabilitar su participación en las elecciones”, https://www.youtube.com/watch?v=-DYvPUk643w

[23] “Fiscalía boliviana acusa de terrorismo a Evo Morales.” https://www.eltiempo.com/mundo/latinoamerica/fiscalia-boliviana-acusa-de-terrorismo-a-evo-morales-515054

[24] “Fiscalía boliviana acusa a Morales de terrorismo y pide su arresto,” https://www.hispantv.com/noticias/bolivia/470654/anez-morales-terrorismo-detencion

[25] “¿Quién es Arturo Murillo?”, https://www.pagina12.com.ar/239232-quien-es-arturo-murillo

[26] “American Convention on Human Rights,” https://www.cidh.oas.org/basicos/english/basic3.american%20convention.htm

[27] “Valiente resistencia en K’ara K’ara enfrenta represión policial y militar”, https://www.laizquierdadiario.com/Valiente-resistencia-en-K-ara-K-ara-enfrenta-represion-policial-y-militar

[28] “Bolivia’s Coup President has Unleashed a Campaign of Terror,” https://www.jacobinmag.com/2020/05/bolivia-coup-jeanine-anez-evo-morales-mas

[29] “Bolivia (Plurinational State of) Constitution of 2009,” https://www.constituteproject.org/constitution/Bolivia_2009.pdf

[30] MAS-IPSP tweet, July 8, rejecting OAS mission for September elections.

[31] “El MAS rechaza observadores de la OEA en elecciones bolivianas,” July 9, Telesur. https://www.telesurtv.net/news/bolivia-movimiento-socialismo-rechazo-observadores-oea-20200709-0002.html

[32] “31 US organizations denounce the brutal repression in Bolivia,” COHA. https://www.coha.org/31-us-organizations-denounce-the-brutal-repression-in-bolivia/

[33] ttps://www.telesurtv.net/news/grupo-puebla-rechaza-oea-observador-internacional-20200629-0085.html

July 11, 2020 Posted by | Civil Liberties | , , | 2 Comments

Stanford prof ordered to pay legal fees after dropping $10 million defamation case against another scientist

Mark Jacobson
Retraction Watch | July 9, 2020

A Stanford professor who sued a critic and a scientific journal for $10 million — then dropped the suit — has been ordered to pay the defendants’ legal fees based on a statute “designed to provide for early dismissal of meritless lawsuits filed against people for the exercise of First Amendment rights.”

Mark Jacobson, who studies renewable energy at Stanford, sued in September 2017 in the Superior Court of the District of Columbia for defamation over a 2017 paper in the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) that critiqued a 2015 article he had written in the same journal. He sued PNAS and the first author of the paper, Christopher Clack, an executive at a firm that analyzes renewable energy.

At the time, Kenneth White, a lawyer at Southern California firm Brown White & Osborn who frequently blogs at Popehat about legal issues related to free speech, said of the suit:

It’s not incompetently drafted, but it’s clearly vexatious and intended to silence dissent about an alleged scientist’s peer-reviewed article.

In February 2018, following a hearing at which PNAS argued for the case to be dismissed, Jacobson dropped the suit, telling us that he “was expecting them to settle.” The defendants then filed, based on the anti-SLAPP — for “Strategic Lawsuit Against Public Participation” — statute in Washington, DC, for Jacobson to pay their legal fees.

In April of this year, as noted then by Forbes, District of Columbia Superior Court Judge Elizabeth Carroll Wingo, who has been presiding over the case, ruled that Jacobson would have to pay those fees. In that ruling, Wingo wrote that the Court

finds that the three asserted “egregious errors” are statements reflecting scientific disagreements, which were appropriately explored and challenged in scientific publications; they simply do not attack Dr. Jacobson’s honesty or accuse him of misconduct.

Jacobson appealed that decision, but Wingo upheld it in a June 25 order.

Jacobson could be on the hook for more than $600,000, the total of what the plaintiffs have told the court were their legal costs — $535,900 for PNAS, and $75,000 for Clack.

Paul Thaler of Cohen Seglias, which has been representing Jacobson, noted in comments to Retraction Watch that the judge had not yet ruled on how much Jacobson should pay:

The Court must now determine the level of attorneys’ fees to charge, which ranges from $0 to the amounts requested by the Clack and NAS attorneys (see legal fee requests and replies for arguments in both directions). Once that is done, Prof. Jacobson will decide whether to appeal the questions of whether the publication of false facts with provable “yes/no” answers (such as the false claim that a table has maximum values when it factually has average values) are indeed questions of fact or of scientific disagreement and whether legal fees are allowed in a case of a voluntary dismissal without prejudice.

Despite dropping the suit, and the judge’s ruling, Jacobson continues to insist in comments to Retraction Watch that there were false claims in the Clack et al paper:

This case has always been about three false factual claims, including two of modeling “errors” or “bugs,” claimed by Dr. Clack and published by NAS that damaged the reputations of myself and my coauthors. What has come out is that the Clack attorney has now admitted in a Court document that Dr. Clack now makes no claim of a “bug in the source code” of our model, despite Dr. Clack’s rampant claim throughout his paper that we made “modeling errors.” Dr. Clack has also admitted in writing that our paper includes Canadian hydropower, yet neither he nor NAS has corrected this admitted error in the Clack Paper. Third, all evidence points to the fact that Table 1 of our paper contains average, not maximum values, indicating that Dr. Clack’s claim regarding modeling error on this issues is factually wrong as well. Thus, it is more clear than ever that the three false facts published by the Clack Authors were indeed false facts and not questions of scientific disagreement. I regret that it was impossible to have these errors corrected upon our first request rather than having to go through this drawn-out process to restore the reputations of myself and my coauthors.

Clack told Retraction Watch that Jacobson’s comments were not an accurate reflection of the paper he and his colleagues published. (For Clack’s responses to each of Jacobson’s claims, see this PDF; for our attempts to fact-check Jacobson’s claims by asking for evidence, see this PDF.) Clark said:

We have had to repeatedly defend against this individual who is unhappy that his responses to critique were not well received and many scientists and the public did not consider his responses adequate to explain the errors and implausible assumptions in his original PNAS paper.

Clack also said:

Jacobson sued myself and PNAS for publishing a critique of his work that he didn’t like. He chose not to sue the entire author team, but rather only myself. To get published in PNAS, we had passed peer reviewed, and editorial reviews; one reason it took so long to publish. There was a lot of information in our paper and there were many, many problems (a lot were contained in the [supplemental information]). We had 21 authors who all worked on the paper, checked the working and agreed on its content and conclusions. Jacobson had an opportunity to respond concurrently with the release of our paper. We just noted the content of his (and coauthors’) PNAS paper and showed that there were assumption issues, errors, mistakes and wrong conclusions drawn from them.

Science “should be a platform that all ideas should be critiqued and examined,” Clack told Retraction Watch :

That is why it is a slow methodical process. No one should be above being held accountable for errors or mistakes. Humans are imperfect, and so mistakes will happen, it is the job of science to correct and build from them. If there are critiques people should publish them because in the end it will only slow human progress if they do not. It should be the institutions job to protect those that publish such critiques (which most universities do).

Clack called on Stanford and other universities to pay attention to what their faculty are doing in the courts:

However, further, it should be an area that Universities (such as Stanford) should look into more. They should scrutinize whether academics are weaponizing legal avenues to hold back contrary science to their own work. Everyone has the right to pursue legal claims, but there should be a process set up as university employees that if they pursue it around academic literature or work, they have to get approval from the governing body at that university. Otherwise, there could be academics or others who use legal threats to halt publication of works that might contradict their own.

For me personally, I had no institution to defend me, and I am very honored and proud that Dentons (my lawyers) agreed to help me with my defense, because Jacobson’s filings were substantial in word count.

Indeed, on page seven of her June 25 order, Wingo called one of Jacobson’s motions — filed at nearly twice the page limit the court allowed — a “particularly egregious” violation.

July 11, 2020 Posted by | Civil Liberties, Full Spectrum Dominance, Science and Pseudo-Science | Leave a comment

A Few Historical Frauds

Einstein, Bell & Edison, Coca-Cola and the Wright Brothers

By Larry Romanoff • Moon of Shanghai • July 11, 2020

There are only two nations in the world whose existence seems to be founded primarily on historical myths. In the US, false historical mythology permeates every nook and cranny of the American psyche, the result of more than 100 years of astonishing and unconscionable programming and propaganda, a massive crime against an entire population. This condition pertains not only to past events we think of as history, but to the extent that most items permitting Americans to “feel good by being an American” are fabricated Disney fairytales. This essay is a brief introduction to only a minor aspect of this subject.

In the introduction to my series of books (soon to be published) I wrote that “Perhaps 90%, or even 95%, of everything we know, or think that we know, or that we believe to be true about history, is wrong. To express this another way, if we were to take the history of the entire world for the past 500 years and compress it into a book of 100 pages, a full 50 of those pages would be blank. That is the extent to which our true history has been suppressed, entirely deleted from the record and from our consciousness. Of the remaining 50 pages, 45 are false in whole or in part, photoshopped, sanitised, twisted, and with critical details omitted to deliberately lead the public to the wrong conclusions.”[1]

Einstein, the Mythical Genius

One of the greatest mythical frauds in history is that of Albert Einstein, the famous physicist who invented the Theory of Relativity, E=mc² and so many other esoteric things. But this is all fabrication. The claims about Einstein inventing any theory of relativity, or light and photons, or time, are false. Almost every claim – almost everything – attributed to Einstein is simply a lie. Einstein was an inept who contributed nothing original to the field of quantum mechanics, nor any other science. Far from being a competent physicist, he once even flatly denied that the atom could be split and, much later, admitted that the idea of a chain reaction in fissile material “had never occurred to me”.[2][3]

Einstein was a third-class clerk at the government patent office in Bern, and never progressed beyond this level even with years of experience. By all contemporary reports, Einstein wasn’t even an accomplished mathematician. It has been well documented that much of the mathematical content of Einstein’s so-called theories were well beyond his ability. Walter Isaacson, president of the Aspen Institute, stated that Einstein’s first wife Mileva Marić was a “Serbian physicist who had helped him with (his) math . . .”[4] Other prominent scientists have made the claim that his wife did most of his math for him.

Henri Poincaré was the foremost expert on relativity in the late 19th century and the first person to formally present the theories, having published more than 30 books and over 500 papers on the topics. Extensive documentation exists that Einstein and his associates had studied Poincaré’s theories and mathematics for years, yet when Einstein published his almost wholly-plagiarised versions he made no reference whatever to these other works.

In the accepted historical account, Einstein is credited with having written the correct field equations for general relativity, an enormous falsehood. It is an undisputed fact that David Hilbert sent Einstein a draft of his work (which had already been submitted for publication), containing precisely these equations, evidenced by the existence of a letter from Einstein to Hilbert thanking him for doing so. Yet a few weeks later, Einstein delivered a public speech of Hilbert’s work, claiming full credit for the derivation of Hilbert’s equations. Similarly, E=mc², the famous equation relating mass, energy, and the speed of light, had been published several times by Italian physicist Olinto De Pretto, long before Einstein was suddenly given credit for it. In multiple thorough reviews of scientific literature, prominent scientists have unanimously stated that there is “absolutely nothing to connect Einstein to the derivation of this formula.”[5]

Einstein’s papers, theories, mathematics, documentation, were almost 100% plagiarised from others. He combined the prior published works of several people into one paper and claimed ownership of all of it. His so-called theories were nothing more than a composition encompassing the prior work of men like James Maxwell, Hendrik Lorentz, Joseph Larmor, Olinto De Pretto, Robert Brown, Ludwig Boltzmann, Friedrich Hasenöhrl, and many more.

In a paper he wrote in 1907, in part responding to (already-virulent) accusations of plagiarism, Einstein declared that plagiarism was perfectly acceptable as a form of ethical research, stating “… the nature [of physics is] that what follows has already been partly solved by other authors. I am [therefore] entitled to leave out a thoroughly pedantic survey of the literature…”[6][7][8] In other words, scientists all build on each others’ work, so Einstein could freely compile the work of everyone before him and re-present it as his own, with no obligation to even mention them or their work. His view of ethical science was like building a tower where each person adds one stone and, if I add the last stone, I not only take credit for the entire design and construction of the tower, but I own the building.

Perhaps the most damning evidence was when in 1953 Sir Edmund Whittaker published a very detailed account of the origin and development of all these theories and equations of physics, with extensive reference to the primary sources, documenting beyond doubt that Einstein had no priority in any of it, and clearly stating so. Einstein was alive and well when Whittaker published his book, yet he offered no dispute to the conclusions, no refutation of Whittaker’s claim that he (Einstein) had been irrelevant to the entire process. Einstein made no attempts in his own defense but simply hid in the bushes and refused to make any public comment whatever.[9]

Einstein was almost certainly the greatest fraud and plagiarist in modern science, an unashamed intellectual thief but, according to sources like Wikipedia, this is all just a minor “priority dispute” about who said what first in the realm of relativity physics. These sources misleadingly imply that several people made a discovery independently and more or less simultaneously, and we are simply debating who went public first. Nothing could be farther from the truth. Wikipedia is renowned as being virtually useless as an information source due to widespread ideological bias and censorship.

Einstein was Jewish and had the support of the Jewish-controlled media who conspired to create yet another historical myth. His fame and popularity today, his status as a hero of the scientific world, are due only to decades of a well-planned force-feeding of the Einstein myth to the masses by the media. The propaganda machine simply airbrushed out of the history books all the physicists who formulated these theories, and credited everything to Einstein. Without the extravagant generations-long PR and propaganda campaign, Einstein would have remained in the dustbin of obscurity where he belongs.

There are many Einstein apologists who produce reams of heavily-documented irrelevancies masquerading as proof, items such as a schoolmate who claimed “the flight of his mathematical genius was so high that I could no longer follow.” Many scientists and scientific historians know the truth of all this, and the accurate historical record is readily available, but many appear afraid to speak out for fear of damaging their careers. I have put the question to several prominent physicists in different countries, eliciting similar responses, namely that “it will not further one’s career to open a debate which will inevitably produce a tsunami of invective and slander, to say nothing of accusations of anti-Semitism.”

Time Magazine published more than a dozen issues on Einstein, including a special Collector’s Edition, and even ran an issue naming Einstein the “Person of the Century”. As with all other American heroes, the PR machine has worked for decades to embellish the myth with a collection of possibly hundreds of wise sayings attributed to this man where there is absolutely no historical evidence he ever said any of those things. The NYT published an article on a small cleverly-selected scientific dispute, in which it claimed “Findings Back Einstein in a Plagiarism Dispute”.[10] And thus is history spun by those who control the microphone. This is why so many pages in our history book consist of misrepresentations and omitted facts, painting a picture so considerably at odds with the truth. As with Thomas Edison, Alexander Graham Bell, the Wright Brothers and so many others, the false historical myths have been so deeply entwined in American and world history that they cannot be unraveled.

Einstein, the “Man of Peace”

Similarly, there has been a great campaign by Einstein’s revisionist apologists to disavow his strong support for the development of the atomic bomb, claiming him to be “a man of peace”. I have copies of correspondence from Einstein where he stated his conviction that the United States should “demonstrate” the atomic bomb to disfavored foreign countries. In one letter to then-US President Roosevelt, he wrote, “… extremely powerful bombs of a new type may thus be constructed. A single bomb of this type, carried by boat and exploded in a port, might very well destroy the whole port together with some of the surrounding territory. I am convinced as to the wisdom and the urgency of creating the conditions under which that and related work can be carried out with greater speed and on a larger scale than hitherto”.[11]

That statement is part of one of Einstein’s letter to Roosevelt, suggesting he (Einstein) be “entrusted with the task” of managing the project. Roosevelt refused Einstein’s fervent requests to manage, or even to participate in, the project, because it was an open secret that nobody trusted him and the FBI had conducted extensive investigations against him. One FBI file labeled “Secret”, stated that Einstein was affiliated with 33 organisations which had been cited by the Attorney-General and/or Congress, as being politically suspect.

It is interesting that the respected National Geographic is one of the world’s worst publications for spinning historical fact and truth. In 2017, this magazine ran an article on Einstein claiming that Hoover and the FBI despised Einstein and built a 1,400-page file on him because “the world-famous physicist was outspoken against nuclear bombs”.[12][13]

The second portion of the same letter is rather more disturbing, and has to my knowledge never been publicly referenced anywhere. It clearly reveals that Einstein had had detailed discussions with some wealthy acquaintances in Europe who were eager to personally finance the US development of atomic bombs from their own pockets. Einstein was informing the President he had access to these individuals with whom he had already confirmed available funding, baiting Roosevelt with an offer that, should he be ‘entrusted’ with management of the bomb project, he could bring the necessary financing with him. He states that, as project manager, one of his tasks would be: “providing funds … through his contacts with private persons who are willing to make contributions for this cause.”

It would be appropriate for us to ask who were these “private persons” who had the money to finance the development of the world’s first atomic bombs, and why they would want to personally fund such a project. Einstein does not mention these individuals by name, but they would surely have been Jewish and who in Europe (in the 1930s) had the kind of money to offer open-ended funding for a scientific project the cost of which was unknown and unknowable, but clearly massive.[15] This offer was not spurred by patriotism but by the prospect of financial gain and control of both the technology and the application of this ‘science’. We can therefore further question who would have taken ownership of the technology, and who would have been the intended victims of this large personal investment.

One plausible theory; I would add here that many of Einstein’s propagandists and apologists have made repeated efforts to pass the blame for the development of the atomic bomb onto Enrico Fermi, another monstrous falsehood. The US government offered Fermi a cash payment of US$100,000[16] to lead the research and development of the atom bomb, but Fermi refused. I have seen a copy of a letter from Fermi to the US President claiming that something so evil had “no right to exist”. In fact, it was Oppenheimer and Szilard who led the development of what was almost in totality a Jewish project, so much so that for many years in scientific circles the atomic bomb was widely known as “The Jewish hell-bomb”.[17] I believe it was Eustace Mullins who first coined the phrase, and I believe it was he who first suggested there was “circumstantial but compelling evidence” that the Jewish motivation for offering to finance the A-bomb’s development was to take control of the technology and use it for Germany’s total destruction.”[18] The theory is more than plausible if you are familiar with the heavily-evidenced proposition that the underlying purpose of both world wars was the total destruction of Germany). You can understand why items like this are restricted to the blank pages in our history book.

Alexander Graham Bell – The Man Who Didn’t Invent the Telephone

History books tell us the famous American, Alexander Graham Bell, invented the telephone. This claim has only two flaws; Bell was Canadian, not American, and he did not invent the telephone.

An Italian named Antonio Meucci patented a working telephone many years before Bell did anything.[19] Bell had obtained copies of Meuci’s drawings and patents and had attempted to obtain US patents on Meuci’s phone. Meucci discovered Bell’s attempted patent of his invention and filed a lawsuit against Bell, in support of which he brought from Italy all his documents, working models, original sketches and his patent, to present to the court as evidence of his prior invention. The delivery company – Western Union – was charged with the responsibility as trustee to hold this evidence for delivery to the court, but all of it “amazingly disappeared without a trace immediately prior to the court hearing, leaving Meucci with no proof of anything and thus losing his lawsuit against Bell.” It is worth noting that at the time Bell was employed at the Western Union lab where Meucci’s evidence was being stored.

The Italians are still angry about this. The Italian Historical Association informed us that their investigation produced evidence of illegal relationships between employees of the patent office and Bell’s company. And later, during a lawsuit between Bell and Western Union, it was revealed Bell had agreed to pay Western Union 20% of all profits from ‘his’ telephone, for 17 years, representing millions of dollars, sufficient temptation for Western Union to justify “losing” Meucci’s invention. US media have fabricated at least dozens of tales excusing Bell, a common one that “due to hardships, Meucci could not renew his patent” and therefore Bell could take it, but in fact the US government filed charges against Bell for fraud because of his telephone patent, but powerful friends had the lawsuit delayed year after year until Meucci died.[20] American history books and sources like Wikipedia omit these critical facts and twist the remaining information, and thus Americans grow up believing yet one more false myth about their country and their innovative ability.

I would make a note here that when doing historical research we sometimes discover that the landscape has been so badly polluted by countless individuals amending details to conform to opinion or ideology (or patriotism) that it becomes nearly impossible to ferret out the actual facts without an extraordinary amount of work. In this case, some have claimed (without evidence) that Meucci lost his patent because he hadn’t the funds to renew it. Others ignore Meucci’s lawsuit against Bell and claim Bell delivered his phone patent and samples to Western Union for evaluation and who later claimed to have lost all of it. And so on. Here are several articles purporting to tell “the real truth”[21][22][23][24]

Thomas Edison – The Man Who Didn’t Invent Anything

Every American child is taught in school that the famous American Thomas Edison invented the light bulb, Wikipedia claiming that Edison was “the fourth most prolific inventor in history, holding 1,093 US patents in his name, as well as many patents in the UK, France, and Germany”. Edison is given full credit for inventing the light bulb, electricity transmission, electric power utilities, sound recording and motion pictures. All these claims are completely false.[25] Not only was Edison not one of the most prolific inventors in history, he never invented anything. Edison himself made the statement: “patents 1047 – inventions 0”, in recognition of his situation.

The inventions for which Edison is credited by the Americans were all achieved by others, and his “1,093 US patents” were all either stolen, bullied, extorted or purchased from those same inventors. As another author pointed out, “a man who kidnaps or adopts 1,000 children can hardly be deemed the world’s most prolific father, and a man who steals 1,000 inventions and patents can hardly be deemed the world’s most prolific inventor”. Thomas Edison was unquestionably one of the world’s most prolific thieves, and widely known as a con-man and common thug who often resorted to threats and extortion, but he was no inventor. Edison was mostly just a thieving opportunist who extorted or stole everything that is listed to his credit, but in US history books Edison is revered in totally fabricated myths as the father of the light bulb and America’s most prolific inventor.

The light bulb had been invented by several people in Europe, one of whom, Heinrich Goebel, unsuccessfully tried selling it to Edison who claimed to see no value in it though he was more than happy to purchase the patent from Goebel’s estate when the man died, cheating his widow out of a substantial sum of money. In any case, another man, Joseph Wilson Swan developed and patented a working incandescent light bulb using a carbon filament 20 years before Edison made any such claim.[26][27] Edison first tried to steal Swan’s invention and, when that proved legally dangerous, he made Swan a minor partner in the Ediswan United Company, buying both Swan and his patented light bulb and claiming the invention for himself. Swan also invented sound recording and other items which are today credited to Edison.[28]

Every American is taught from birth that Edison labored for years, trying at least 1,000 different substances (some say 2,000) before he discovered that twisted carbon would function acceptably as the filament in a light bulb. The story is entirely false, a myth fabricated after the fact, a little religious morality play to support faith in the American Dream – that persistence and hard work will lead to unlimited fame and riches in the end. Edison did indeed try – and repeatedly failed – to create a light bulb, and he may well have attempted some of those filament trials. But all that is irrelevant because Swan had already proven the effectiveness of a carbon filament when Edison took ownership of his invention and patent.

Edison is given credit for the device which made x-rays possible, but the actual inventor was German scientist Wilhelm Roentgen who publicly displayed x-rays of his wife’s hand years prior to Edison’s fluoroscope. Similarly, Edison is given credit for inventing electrical transmission in various forms, but Nicola Tesla brought this invention to the US and offered it to Edison who took ownership of the process and patents under a promise of $50,000, then refused to pay Tesla and spent years in attempts to destroy his name and reputation.

The US-based Science website dismisses the entire truth about Edison in one cute sentence: “Even though many of his “inventions” were not unique – and he engaged in some well-publicized court battles with other inventors whose ideas he “borrowed” – Edison’s skill at marketing and using his [political] influence often got him the credit.”[29] And that means Edison patented items that already existed, created by others, and that had sometimes already been patented. Plus, he had a habit of stealing and patenting any ideas brought to him by other inventors. Hence, the lawsuits. But his marketing ability and some powerful political and judicial contacts kept him out of jail. Nevertheless, the myth has been so thoroughly weaved into American history, it could never be recalled.

The US government even issued a special silver dollar coin to commemorate Edison’s non-achievements. And we have an Edison museum complete with the requisite US flag, providing Americans with the unique opportunity to experience delusion and patriotism simultaneously. But the man did invent one thing the history books seem to have quietly deleted. Edison was a believer in spirits and regularly attended séances where mediums would receive and transmit messages from the dead. To more easily conduct these affairs, Edison invented a telephone that he claimed could talk to people in the spirit world, though he didn’t specify what numbers to dial. In a conversation with B.C. Forbes, the founder of Forbes magazine, Edison claimed, “I have been at work for some time building an apparatus … for personalities which have left this earth to communicate with us”. No idea what the spirits said to him, and no idea why his promoters deleted this important item from the history of the world’s greatest inventor.[30]

Coca-Cola

Coca-Cola, originally called Kola Coca, was invented more than 140 years ago in a small town in Spain, the creators of the formula for the world’s best-selling soft drink having been cheated of its ownership and billions of dollars. The process was a well-kept secret at the time and quickly became a world-famous product, winning dozens of international gold medals and other awards. Unfortunately, Bautista Aparici, one of the company’s founders, attended a trade fair in Philadelphia and made the mistake of giving a sample and a brief description of the process to an American he happened to meet, and a short time later US pharmacist John Pemberton changed the name to Coca-Cola and patented the product and process, the US government refusing to recognise the original Spanish patent.[31][32][33]

The official story is that this drink was “invented by Dr. John Smith Pemberton on May 8, 1886, at Atlanta, Georgia”, in the USA, and was named Coca-Cola because at that time it contained extracts of Coca leaves and Kola nuts, and that the company’s book-keeper renamed the drink because he thought the two ‘C’s’ would look better in advertising. None of that is true. The drink was indeed made from kola nuts and coca leaves, but the new name was a cheap attempt to differentiate itself after Pemberton stole and patented the original formula. All the stories about Pemberton inventing Coke’s secret formula in his laboratory are fabricated nonsense, with the company’s website cleverly designed to airbrush out the drink’s early history and avoid the truth becoming known. Beverage World magazine produced a special issue to commemorate the one-hundredth (American) anniversary of Coca-Cola, claiming Coke was:

“A totally American product born of a solid idea, nurtured throughout the past century with creative thinking and bold decision-making, and always plenty of good old-fashioned hard work. That is as it should be; it is the American way”.

Not by a long shot. Coca-Cola is just one of hundreds of products the Americans have stolen and patented with the full protection of their courts operating under the peculiarly American definition of ‘rule of law’. It isn’t widely-known, though well-documented, that for decades surrounding the turn of the last century, the US government offered between $20,000 and $50,000 to anyone who could steal a foreign patent or product, that amount representing a lifetime’s earnings for an average person.

To add insult to injury, Coca-Cola moved into Spain in 1953, sued the original Spanish owners, then bullied, extorted and bought the rights for a pittance, permitting the firm to continue producing only a single alcoholic beverage under their name. USA Today reported on this without even a hint of regret or shame about the rule of law or fair play or the evils of IP theft. Their only comment: “The Spanish factory has just four employees left and probably won’t last another generation.” Even more insultingly, ABC News dismisses this story as “The Spanish firm that inspired Coke”, although they do state correctly the claim: “Locals believe that the Spanish town of Aielo de Malferit is where Coca-Cola originated — and that the factory which developed the formula that inspired the world’s best-selling soda has been cheated of its rightful place in history. Not to mention profits.”[34]

The Wright Brothers

For more than 100 years, the Smithsonian Institution in Washington has had on display an aircraft that was piloted by Orville and Wilbur Wright in 1903 in Kitty Hawk, North Carolina in man’s first powered, manned aircraft flight, Americans therefore having created “The Age of Flight”.

But that was never true, and the Smithsonian was in on the fraud from the very beginning. In an agreement with the Wright family to donate the aircraft to the Institution, its officials signed a pledge to perpetuate the story that the Wrights had made the first flight, when all present were fully aware the claim was false. And for more than 100 years the Smithsonian Institution of Historical Mythology, with the full support of the US government and the media, has done everything in its power to dismiss, contradict, and just ignore, extensive documentation of other prior flights in an effort to prevent the dethroning of America in the public mind.[35][36]

Several people have thoroughly researched the matter and have written authoritative books on other prior flights but these have been “denounced by leading aeronautic agencies” (like the Smithsonian Institution), with the authors dismissed as “unqualified” and their books “unreliable”. In fact, there were many prior flights, some in Europe, Canada, South America, and others in the US itself, and the Smithsonian was fully aware of this. Recently, the editors of the authoritative Jane’s Aircraft firmly declared that Gustave Whitehead had flown years before the Wright Brothers. Alberto Santos-Dumont had done the same in Paris, as had another group in Alberta, Canada.

Moreover, there exists sufficient evidence the Wrights had access to all that prior knowledge in building their own aircraft, then claimed it as their own. In addition to other design features, the Wright brothers claimed ownership of the curved airfoil – without which no aircraft would ever have gotten off the ground anywhere, but, as one historian noted, “the Wrights stole both the concept and the actual design from an Australian who had recorded it years before, and who had himself deduced the concept from the boomerang of the Australian aboriginals.” The Wright Brothers stole the idea to build their aircraft, then patented it and sued others for using it.

Rumors had been circulating for decades that the Smithsonian had signed what was essentially a contract of fraud with the Wright family, agreeing to perpetuate the myth of the first manned flight, in exchange for having the aircraft on permanent display. But the Directors of the Smithsonian repeatedly denied the existence of such an agreement, stating that would be “tampering with history” and that they “would never agree to such a thing.” But then one day a US Senator collected a few lawyers and descended on the Smithsonian in a kind of political raid. And they did indeed locate the document, which reads in part: “Neither the Smithsonian Institution nor its successors nor any museum or other agency, bureau or facilities administered by the United States of America, shall publish or permit to be displayed a statement … in respect of any aircraft model … of earlier date than the Wright Aeroplane of 1903, claiming … that such aircraft was capable of carrying a man under its own power in controlled flight …”[37]

And now you know how the Wright Brothers became famous as the first men to fly. One historian wrote that the Smithsonian had no authority “to engage in political engineering of this sort”, noting that this “compromises history”. But compromising history is an American specialty. And this children’s tale will never end. Scientific American wrote a long, biased, and foolish article, claiming the other stories as myths and their myth as the truth.[38] Other eminent publications have done the same. This is how history is spun.

To give you an idea of the enormous influence of the US media and book publishers in maintaining these myths, in 2015 David McCullough ignored the judgment by Janes (and the world outside the US), and wrote a new book for Americans that not only perpetuates the myth but enhances it, with the major US media immediately writing glowing book reviews to help push sales and get the propaganda back into the public mind. The Washington Post modestly tells us how “two [American] boys taught the world to fly.” The publishers, Simon and Schuster, tell us the Wright brothers had “exceptional courage and determination”, and “ceaseless curiosity”.[39]

Daniel Okrent, in a review of McCullough’s book in the NYT,[40] adds that their progress was achieved through “excruciating patience and obsessive attention to detail” and with “an elegant demonstration of the creativity of their thinking”. They were “possessed by genius”. Their discovery of the necessity of a curved airfoil was not copied from Australia, but was the result of “endless calculation, application and recalculation”, every concoction being “a dazzling piece of reasoning” pursued with a “grandness of vision”, with the end result being “the most astonishing feat mankind has ever accomplished”. Yes. Except that it wasn’t.

Notes

[1] Jim Quinn: A Nation Built On Lies; https://www.zerohedge.com/news/2018-07-10/jim-quinn-nation-built-lies-part-2

[2] Einstein’s Plagiarism of the General Theory of Relativity 1st Edition; by Christopher Jon Bjerknes; https://www.amazon.com/Einsteins-Plagiarism-General-Theory-Relativity/dp/1544900872

[3] Einstein A Plagiarist Special Relativity; https://educheer.com/term-paper/einstein-a-plagiarist-special-relativity

[4] Time magazine, July 2006; http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1211594,00.htm

[5] The Guardian, November 11, 1999; “Einstein’s E=mc² was Italian’s idea”; Clark, R. W. [1984], Einstein: The Life and Times, Avon Books, New York. De Pretto, O. [1904], ‘Ipo tesi dell ” et ere nell a vita dell ” universe’, Reale Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Feb.

[6] http://www.cartesio-episteme.net/episteme/epi6/ep6-bjerk-rec.htm

[7] https://www.bibliotecapleyades.net/esp_einstein.htm

[8] https://www.veteranstoday.com/2020/01/02/was-einstein-a-wife-beater-womanizer-plagiarizer-and-eugenicist/

[9] A history of the theories of aether and electricity: https://archive.org/details/historyoftheorie00whitrich

[10] Findings Back Einstein In a Plagiarism Dispute; https://www.nytimes.com/1997/11/18/science/findings-back-einstein-in-a-plagiarism-dispute.html

[11] Photo included:

[12] https://www.nationalgeographic.com/news/2017/04/science-march-einstein-fbi-genius-science/

[13] https://www.wsws.org/en/articles/2002/09/eins-s03.html

[14] Photo included:

[15] In the end, the Manhattan Project cost the US military between US$2 and US$3 billion, in dollars of the day.

[16] The average annual income in the US in 1935 was about $1,500, thus this represents about 65 years of average income.

[17] The Secret History Of The Atomic Bomb by Eustace C. Mullins; http://whale.to/b/mullins8.html

[18] http://www.vanguardnewsnetwork.com/2013/08/the-jewish-bomb-that-ended-world-war-ii/

[19] Antonio Meucci – Biography, Facts and Pictures; https://www.famousscientists.org/antonio-meucci

[20] The United States Government vs. Alexander Graham Bell; www.chezbasilio.org/us_bell.htm

[21] https://www.theguardian.com/world/2002/jun/17/humanities.internationaleducationnews

[22] https://www.theguardian.com/technology/2007/aug/06/bellvwestern

[23] http://wondermark.com/true-stuff-western-union-bell/

[24] https://sciencetechworld.com/10-famous-stolen-inventions/

[25] http://newsreeling.com/about-thomas-edisons-lies-and-19-stolen-inventions

[26] Joseph Swan – Wikipedia; https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Swan

[27] Joseph Swan | Biography, Lightbulb, & Facts; https://www.britannica.com/biography/Joseph-Wilson-Swan

[28] Edison & Swan United Electric Light Company is Established; https://worldhistoryproject.org/1883/edison-swan-united-electric-light-company-is-established

[29] Thomas A. Edison and the Founding of Science: science.sciencemag.org/content/105/2719/142

[30] Thomas Edison, B.C. Forbes And The Mystery Of The Spirit Phone; https://www.forbes.com/…/2019/10/25/thomas-edison-bc-forbes-mystery-spirit-phone

[31] Spanish town claims origins of Coca-Cola; https://www.usatoday.com/story/news/world/2013/08/10/newser-spanish-town-coca-cola/2638515/

[32] https://www.spiegel.de/thema/coca_cola/

[33] https://www.spiegel.de/international/zeitgeist/locals-say-coca-cola-originated-in-aielo-de-malferit-in-spain-a-915371.html

[34] Fizzing Out: The Spanish Firm that Inspired Coke – ABC News; https://abcnews.go.com/International/fizzing-spanish-firm-inspired-coke/story?id=19918738

[35] https://www.foxnews.com/science/smithsonian-releases-wright-brothers-contract-detailing-first-in-flight-claims

[36] https://www.nationalgeographic.com/news/2013/5/130503-wright-brothers-first-flight-gustave-whitehead-aviation-smithsonian-institution-adventure-world/

[37] http://historybycontract.org/?tag=smithsonian-wright-agreement-1948

[38] https://www.scientificamerican.com/article/myths-about-the-wright-br/

[39] https://www.simonandschuster.com/books/The-Wright-Brothers/David-McCullough/9781476728759

[40] https://www.nytimes.com/2015/05/10/books/review/the-wright-brothers-by-david-mccullough.html

July 11, 2020 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , , | 2 Comments

Another Slice of Pizzagate

By Alan Smithee | Counter-Currents | December 8, 2016

Any discussion of the plausibility of conspiracies has to start with MK Ultra—one of the most bizarre “conspiracy theories” that turned out, by all official accounts, to be completely and entirely true. MK Ultra was a CIA program that began in the early 1950s and operated at full scale from then until around 1964. The program was reduced in scope in 1964 and then again in 1967 and wasn’t officially put to an end until 1973 [1]—although 14-year CIA veteran Victor Marchetti claimed in 1977 that the CIA’s assurances that it had stopped the program were nothing more than a “cover story.”

It is unambiguously acknowledged that the MK Ultra program was extremely illegal, as it involved performing covert tests and experiments altering the mental state and brain functioning of unwitting, non-consenting, oblivious U.S. citizens. These tests involved everything from hypnosis and sensory deprivation, to verbal and sexual abuse and other forms of psychological torture,[2][3] to giving potent psychoactive drugs like LSD to unsuspecting U.S. citizens. On the Senate floor in 1977, Senator Ted Kennedy explained that the Deputy Director of the CIA had revealed to the Church Committee (the arm of Congress tasked with investigating the scandal in 1975) that these kinds of tests had been performed “at all social levels, high and low, [to] native Americans and foreign.”

Again, all of this is universally acknowledged in the public record: the U.S. General Accounting Office reported in 1984 that “the program consisted of . . . drug testing and other studies on unwitting human subjects.” Forty-four colleges and universities, fifteen pharmaceutical companies, twelve hospitals, and three prisons are also known to have participated, and yet despite how many people were involved in these severe abuses of the public trust, it took more than twenty years for any information to actually surface about what was happening.[5] These institutions are also known to have collaborated in abusive and nonconsensual experimentation with drugs like LSD on children, including children with schizophrenia and autism. As Dr. Jeffrey Kaye’s article notes, “[R]eading the professional papers of such scientists and researchers . . . [n]ot once do any of these papers express concern for the subjects at hand or denote any pangs of conscience at violating any oaths, codes and statutes regarding patient rights, human rights or human dignity.”

And yet, even now, we still don’t have anything close to the full story. What we know about MK Ultra is disturbing enough. But most of the records describing what MK Ultra entailed were destroyed before they could even be accessed by Congressional investigation. A cache of 20,000 documents incorrectly stored in a financial records building is all that survived destruction by CIA Director Richard Helms after the Watergate scandal broke. These documents allowed the Church Committee and Rockefeller Commission to uncover what it did.

Thus, to this day, we only know about some 150 individually funded sub-projects of MK Ultra.[4] The official records of the investigation, once again, acknowledge that only a fraction of what the project actually entailed is known: Chapter 3, part 4: “Supreme Court Dissents Invoke the Nuremberg Code: CIA and DOD Human Subjects Research Scandals” of the Advisory Committee on Human Radiation Experiments Final Report acknowledges clearly that “. . . most of the MK–ULTRA records were deliberately destroyed . . .”

Furthermore, the established record even strongly suggests that murder was used as a means to keep the record clean.

One of several deaths universally known to have been associated with Project MK Ultra was that of Frank Olson, a U.S. Army biochemist and biological weapons researcher. According to the earliest account, Olson supposedly committed suicide by jumping from a window on the thirteenth story of a New York City hotel as a result of a psychotic episode. The CIA doctor assigned to monitor Olson claimed to have been asleep in another bed in the hotel when Olson’s suicide occurred. However, the CIA’s own internal investigation found that CIA chemist Sidney Gottlieb, head of the MK Ultra project, had experimented on Olson with LSD without Olson’s prior knowledge and that this had directly led to his death; and in 1975 the Olson family received a $750,000 settlement along with apologies from President Ford and CIA Director Colby over the irresponsible administration of LSD.

But the Olson family disputes that even this is the full story. They claim that Olson was murdered because, especially after his own experience of being given LSD without foreknowledge, he became a security risk because he might reveal information about what MK Ultra had involved. Just a few days before his death, he had quit his position as acting chief of the Special Operations Division at Detrick, Maryland, claiming a growing crisis of conscience over his work. And forensic analysis of Olson’s body after it was exhumed in 1994 revealed cranial injuries which indicated that Olson had in fact been knocked unconscious before exiting that window on the thirteenth floor[4]; in 2012, the Olson family filed suit for the wrongful death of Frank Olson again.

The Church Committee’s 1976 “Final Report of the Select Committee to Study Governmental Operation with Respect to Intelligence Activities” states that:

Drugs were used primarily as an aid to interrogations, but MKUltra/MKDelta materials were also used for harassment, discrediting, or disabling purposes.

So why do I bring all of this up? Am I just trying to make the argument that if one conspiracy theory is true, all the others must be, too?

Not at all. Of course, case histories of bizarre government crimes and coverups makes our suspicions about Pizzagate more plausible. But there is a much more relevant reason for discussing MK Ultra here. People are asking where are the victims of the sort of high-level sex trafficking that #Pizzagate alleges. This is part of the answer.

Cathy O’Brien has claimed to have been a childhood victim of MK Ultra experiments for years.

And you can hear her testimony to The Granada Forum in 1996 right here:

At that time, it was 1978, and it was determined that I had endured sufficient trauma to carry out my first trial run operation. An enormous quantity of cocaine had been flown in on one of these operations and I was to deliver it into the neighboring state of Arkansas. By that time, Bill Clinton’s drug operation was in full swing. He was governor of Arkansas.

I delivered this cocaine to a remote airport on Ouachita Forest, which I have since identified as Mena Airport. I also delivered a little packet of information and a small quantity of cocaine, a personal stash from J. Bennett Johnston to Bill Clinton. I delivered it to Bill Clinton and he cut out two lines of the coke, and he did inhale . . .

That certainly wasn’t the only time I saw Bill Clinton using cocaine.

My sexual experience with Bill Clinton was extremely limited . . . my experience was much more prevalent with Hillary Clinton because Hillary is also bisexual, leaning more towards a homosexual. It was she who accessed my sex programming to fulfill her perversions.

While some are skeptical of her account on the grounds that most of her claims can’t be verified independently,

  1. We know for a fact that children were exploited by high-ranking officials, doctors, etc. during the era of MK Ultra.
  2. We know that most of the documents revealing the full depths of what MK Ultra programs involved were permanently destroyed.
  3. We also know that childhood abuse of a nature this extreme leaves people emotionally and psychologically unstable.

Thus, were any of the children abused by these programs to come forward, an emotionally disturbed individual making unverifiable claims is exactly what it would look like. Whether you find her claims plausible enough to deserve investigation or not, they do refute the suggestion that there hasn’t been anyone claiming to have been the victim of a sex ring of the sort alleged in Pizzagate.

And again, I think when we look at things lying in plain sight, right in the official public record, the possibility doesn’t sound so implausible. Many have now heard that Hillary Clinton laughed gleefully over securing the acquittal of a 41-year-old man who she thought was guilty of raping a 12-year-old girl before sending her to the hospital in a coma. The victim is still clearly emotionally scarred by the experience: “Hillary Clinton put me through Hell . . . You lied on me, and you’re supposed to be for women? You call that ‘for women,’ what you did to me? I hear you on tape, laughing!”

The only defense I’ve ever heard for this behavior is that it’s “normal for a lawyer.” I doubt that. But it is definitely normal for a sociopath. I think many lawyers, no matter how much pride they take in their ability, would at least feel conflicted if they truly knew they’d helped secure a guilty individual’s freedom. Only a sociopath would express unmitigated glee over it without the slightest pang of conscience shining through.

But even if this is “normal for a lawyer,” maybe that’s because the legal profession attracts sociopaths, which is why we keep finding so many lawyers in high-level sex rings, like this one just uncovered in Norway last month.

Either way . . . add that to Hillary calling Gennifer Flowers (with whom Bill Clinton later admitted to having an affair) a “trailer trash failed cabaret singer” in attempt to discredit her true story, or the story of Hillary allegedly intimidating Juanita Broaddrick, Bill’s alleged rape victim, or any of the many other well-established stories of Hillary’s enabling Bill’s abuse of women (as this article notes, the Clinton campaign reportedly spent $100,000 on private detective work in 1992 to try to discredit often true stories brought forward by women who’d had sexual encounters with Bill).

I’ll close with a few notes related to discussions I’ve seen following the last #Pizzagate article.

First, in my “Pizzagate” article, I noted that Reddit shut down the r/pizzagate subreddit while keeping r/pedofriends. Since then, I’ve discovered that there is documented evidence http://archive.is/lJKGJ :

  1. That Reddit was pressured by Twitter to shut down the r/pizzagate and r/Operation_Berenstain subreddits;
  2. That Twitter has been taking no action to shut down accounts sharing child pornography https://archive.is/XlM7B ,
  3. even as it has censored not only conservative figures and people within the Alternative Right, but
  4. in fact, has even banned the accounts of people who have called attention to the existence of that very child pornography on Twitter.

In other words, in response to child pornography being called out, Twitter has banned the people calling attention to it rather than banning the child pornography itself.

Second, some readers wondered how we know that the photos taken from James Alefantis’ Instagram account are real. The answer is that, although they’ve been scrubbed, people following this story archived the images on archive.is, a site that keeps a permanent record of web pages in their current status. As you can see there, that page links straight to Alefantis’ account at https://www.instagram.com/jimmycomet/, and that isn’t something that the archiving website allows you to fake: the links contained in that archive are the links that were present on the original page at the time that it was archived, so there is no question that this is the image posted on Alefantis’ account. You can even find the other original records by simply searching archive.is for terms like “Alefantis.”

Third, here’s another interesting detail on Alefantis’ account. Take a look at Alefantis’ profile picture. It just so happens to be a bust of Antinous. Specifically, you can verify here that it is a picture of the bust held at the Museo del Prado in Madrid, next to the same exact window).

Who was Antinous?

Antinous was a Greek boy who was involved in a pederastic relationship with the Roman Emperor Hadrian. As the author Royston Lambert describes it, “The way that Hadrian took the boy on his travels, kept close to him at moments of spiritual, moral or physical exaltation, and, after his death, surrounded himself with his images, shows an obsessive craving for his presence, a mystical-religious need for his companionship.” The remaining sculptures of Antinous, Lambert tells us, are “without doubt one of the most elevated and ideal monuments to pederastic love of the whole ancient world.”

Fourth, if you search “Podesta Madeleine McCann,” there are a number of coincidences suggesting the possibility the brothers could have had a role in her disappearance. The key point is that Clement Freud, the convicted pedophile with whom the brothers remained close friends, has a mansion less than half a mile away from where the young girl disappeared in Portugal. We know that the Podesta brothers traveled there on occasion, there’s reason to think they may have been there during the month she disappeared, and the police sketches look disturbingly identical to both John and Tony Podesta—see here for a side-by-side comparison. While the police put out these two images on the assumption that they were two different people, it is entirely possible that two different witnesses could have separately only seen one man, although more than one man was involved. Also see this article, which demonstrates that it’s public knowledge that Clement Freud had contact with Madeleine McCann’s parents and again shows that while some of the evidence people are collecting in Pizzagate is Jesus-in-toast pareidolia and coincidence, at least some of it really is genuinely disturbing.

Fifth, some readers accused my opening article of partisanship for its focus on the Democratic Party, noting that Donald Trump has connections to Epstein as well.

Now, I want to say that I am in no way averse to discovering the possibility that Trump or individuals associated with him could be linked to events of this nature, and I would have no inclination to defend them if credible evidence should emerge. Furthermore, it has been claimed that the Trump campaign fired the son of his transition team’s national security adviser Michael Flynn for tweeting “Until #Pizzagate proven to be false, it’ll remain a story,” and if that was indeed the real reason for the firing, I’m not sure what to make of it.

However, it bears noting that Donald Trump did in fact ban Jeffrey Epstein from his Mar a Lago club before Epstein was ever even convicted of soliciting a child prostitute, over an incident where Epstein was claimed to have made inappropriate comments to an attendant’s daughter; meanwhile, after Virginia Roberts (a woman who claims to have spent years as Epstein’s sex slave and is the only such claimant to have taken her defense public) admitted she didn’t recognize the woman who alleged she had been raped by Trump and Epstein, evidence emerged that the accusation was orchestrated by Norm Lubow, anti-Trump campaigner and former producer of the Jerry Springer TV show. Also interestingly enough, Trump has openly and publicly discussed Bill Clinton’s rides on Epstein’s Lolita Express, which at least suggests to me that Trump isn’t afraid of the story getting out. If I’m wrong, then I’m wrong. But I think it’s clear that I’m justified to put more focus on the far greater amount of circumstantial (and direct) evidence surrounding the Clintons.

Finally, as far as whether the previous article was “partisan” on the whole, note that Lawrence King who I discussed for his involvement in the Franklin Scandal in the 1980s, was the man chosen to sing the national anthem in the 1984 Republican convention, and was the leader of the Black Republican Congress. In the next entry to this series, I plan to discuss some historical cases, including the Franklin Scandal that King was at the center of, that once again demonstrate just how surprising the scale at which “cover-ups” of abuses of this nature really can take place. Events collected in the public record, just like Rotherham, that show how wrong assumptions like “Wouldn’t we expect their wives to come forward?” (I’m afraid not) or “Wouldn’t we expect X number of victims to have come forward by now?” can be.

Notes

1. Jo Thomas (3 Sep 1977). “C.I.A. Says It Found More Secret Papers on Behavior Control: Senate Panel Puts Off Hearing to Study Data Dozen Witnesses Said to Have Misled Inquiry C.I.A. Tells Of Finding Secret Data.” New York Times.

2. Otterman, Michael (2007). American Torture: From the Cold War to Abu Ghraib and Beyond. Melbourne University Publishing. p. 24.

3. McCoy, Alfred (2007). A Question of Torture: CIA Interrogation, from the Cold War to the War on Terror. Macmillan. p. 29. ISBN 1429900687.

4. John D. Marks (1979), The Search for the ‘Manchurian Candidate’: The CIA and Mind Control: The Secret History of the Behavioral Sciences, Penguin Books Ltd.

5. Mills, Ami Chen (1991). CIA Off Campus: Building the Movement Against Agency Recruitment and Research (2nd ed.). Boston: South End Press. p. 38.

July 11, 2020 Posted by | Corruption, Deception, Timeless or most popular | , , , | Leave a comment

Iran slams ‘flurry of disinformation’ about potential China deal

Press TV – July 11, 2020

A senior Iranian foreign ministry official has slammed a “disinformation” campaign that seeks to stoke fears about the impacts of a potential agreement between Iran and China.

In remarks published on Saturday, Reza Zabib, a foreign minister aide for South Asia, dismissed “the hypothetical figures” reported in the media about Iran-China Comprehensive Strategic Partnership, saying nothing has yet been finalized about the deal.

“The objective of those who spread this disinformation is to destroy the (bilateral) relations, to prevent the signing of the deal and to pile accusations on the (Iranian) government and system,” said Zabib in an interview with Persian daily Shargh.

The seasoned Iranian diplomat also said that scaremongering about the deal is an attempt by certain political elements inside Iran to extract information about the deal and to force the Iranian government to disclose more information about the ongoing talks with China.

He said that Iran and China are now in agreement about at least 75 percent of the terms of a draft deal that was proposed by Iran during a visit to Beijing last year by Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif.

Zabib said that the Iran-China Comprehensive Strategic Partnership will allow the two countries to expand ties in three main fields of politics, military and economy.

He said that the economic part of the agreement would cover a wide range of areas, including energy, technology and infrastructure.

Zabib’s comments come against the backdrop of criticism suggesting that Iran has offered major discounts on its future sales of oil to China in return for Beijing’s long-term and sizable investment in the country.

Iranian authorities have dismissed the claims while also insisting that the potential deal with China would not be an attempt to offset the failure of a 2015 nuclear agreement involving major Western powers.

Zabib said China has always been a major economic partner for Iran, even at the times of normal relations between Tehran and some Western countries.

July 11, 2020 Posted by | Economics, Mainstream Media, Warmongering, Solidarity and Activism | , , | 1 Comment

The US Government Is Stealing A Significant Part Of Its Own Aid To Afghanistan

By Grigory Trofimchuk | One World | July 6, 2020

Despite the statements of the US President D. Trump on the need for an early withdrawal of the US military from Afghanistan, the interest of the Pentagon, the CIA, and the industrial complex in maintaining a military presence in this country is obvious. We are talking about the use of American financial aid flows to Afghanistan for selfish purposes.

For almost two decades of the Afghan campaign and the presence of the NATO and US contingent, Washington formally allocated large-scale funds not only for security assistance, but also for the civil reconstruction and development of this country.

Since 2001, approximately $130 billion was sent to Afghanistan. However, not all the money reached the country in need.

A significant part of the “aid” remained in the United States in the form of kickbacks, as evidenced, in particular, by the numerous reports of the US Inspector General for the Reconstruction of Afghanistan, J.Sopko. This is also confirmed by an article about US corruption in Afghanistan on the Turkish “Aydinlik”.

As a result, corruption schemes for appropriating funds allocated to Afghanistan by the Americans themselves only worsened the already difficult economic situation in the country, which is trying to recover from military and political turmoil.

The question arises as to how those involved in the contract manage to retain a significant share of all tranches. The fact is that for the distribution of financial assistance to Afghanistan, there is a multi-level system of contracts, with the participation of American contractors and subcontractors.

To assign financial aid to Afghanistan, first of all, USAID is used, through which corrupt officials take about 50% of financial flows. For example, in the case of the program for the advancement of women in Badakhshan and Khost provinces, the share of appropriated funds reached 90-95%.

As a standard scheme, USAID transfers funds for the project to an Afghan agency that justifies its deliberately inflated cost to the local Ministry of Finance. After the contract is cashed out, half of this amount is given to USAID-related individuals. Grants from the World Bank and the International Monetary Fund are probably used in the same way, but in smaller amounts due to the greater number of witnesses in international organizations.

The very scale of American financial assistance, the feasibility of which is ambiguously assessed within the United States, also raises questions. In a report to the US Congress in February 2020, the above-mentioned J.Sopko noted that the amount of aid allocated significantly exceeds the capabilities of the Afghan economy.

According to the Inspector General, the amount of funds should be from 15 to 45% of the country’s GDP, while in 2007 and 2010, US grants to Afghanistan amounted to more than 100% of Afghanistan’s GDP. Obviously, such spending is not effective, but creates opportunities for plunder. At the same time, attempts by American politicians to reduce spending on Afghanistan are met with resistance from the military, who are interested in maintaining a significant source of income, as well as contractors involved in this area.

On March 23, 2020, U.S. Secretary of State Mike Pompeo announced a $1 billion reduction in aid to Kabul due to the inability of two presidential contenders (A. Ghani and A. Abdul) to agree on power-sharing over highly questionable election dates. However, there is no confirmation that Washington is fulfilling the promises of the head of the Department of State. Recently, Democrat Senators even asked US Secretary of Defense M. Esper to report on cost reduction.

However, the report was not provided. Apparently, the Pentagon leaves this issue open, and the military clearly does not want to cut aid by reducing its articles.

The American defense industry has a special interest in the funds allocated to Afghanistan. Purchases and deliveries of goods to US and NATO contingents, as well as to Afghan security forces, are often carried out without regard to economic expediency and at inflated prices that are favorable to American manufacturers.

So, instead of building a factory in Afghanistan that would produce cartridges for M-4 and M-16 rifles at 12 cents apiece, Washington continues to buy cartridges from its suppliers for the needs of the Afghan security forces at the price of 57 cents apiece. In addition, the US military refused Russian kerosene at 94 cents per litre, buying it in Greece at $1.4 per litre. In order to maintain control, the United States provides financial assistance to the Afghan security forces through its own fund, not international structures.

American contractors on civil projects use the same principle with overstating the real cost of goods and services, including those supplied through USAID. For example, recently, not without their participation, the Ministry of Health of Afghanistan sold about 10,000 tests for coronavirus at a price of $48 each when their real cost is no more than $5.

The most “tasty” contracts are the supply of oil products and the supply of the Afghan army and the NATO contingent with weapons, military equipment and uniforms, which are lobbied by American congressmen whose wives get good positions on the boards of directors of the respective companies. At the same time, the real recipients of kickbacks are engaged in dirty work and are not “advertised”.

It is not surprising that American aid to Afghanistan, despite its astronomical size (the amount of aid exceeded the funds allocated under the Marshall Plan for the reconstruction of post-war Europe), only allows the American military and contractors involved in its distribution to enrich themselves, while in Afghanistan the result of such assistance is not felt and its effectiveness, in general, is almost zero.

Recently, the media reported on the attempt of the top leadership of Afghanistan to redirect the flow of foreign financial assistance to themselves.

In April 2020, President Ghani bypassed the Parliament and announced the reform of the Ministry of Finance and the re-subordination of a number of its departments responsible for budget issues, state duties, and customs duties to the presidential administration.

However, the Department of State criticized Ghani’s decision as “corrupt”. It is noteworthy that immediately after such comments, the Afghan President withdrew his initiative. The political dependence of Kabul on Washington plays into the hands of US corruption schemes. The Americans clearly do not want to lose control over external financial flows to Afghanistan and do not allow even their wards to distribute them.

July 11, 2020 Posted by | Corruption, Deception | , | 1 Comment