Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

The Art of Doublespeak: Bellingcat and Mind Control

By Edward Curtin | Behind the Curtain | December 10, 2019

In the 1920s, the influential American intellectual Walter Lippman argued that the average person was incapable of seeing or understanding the world clearly and needed to be guided by experts behind the social curtain. In a number of books he laid out the theoretical foundations for the practical work of Edward Bernays, who developed “public relations” (aka propaganda) to carry out this task for the ruling elites.  Bernays had honed his skills while working as a propagandist for the United States during World War I, and after the war he set himself up as a public relations counselor in New York City.

There is a fascinating exchange at the beginning of Adam Curtis’s documentary, The Century of Self, where Bernays, then nearly 100 years old but still very sharp, reveals his manipulative mindset and that of so many of those who have followed in his wake. He says the reason he couldn’t call his new business “propaganda” was because the Germans had given propaganda a “bad name,” and so he came up with the euphemism “public relations.” He then adds that “if you could use it [i.e. propaganda] for war, you certainly could use it for peace.” Of course, he never used PR for peace but just to manipulate public opinion (he helped engineer the CIA coup against the democratically elected Arbenz government in Guatemala in 1954 with fake news broadcasts). He says “the Germans gave propaganda a bad name,” not Bernays and the United States with their vast campaign of lies, mainly aimed at the American people to get their support for going to a war they opposed (think weapons of mass destruction). He sounds proud of his war propaganda work that resounded to his credit since it led to support for the “war to end all wars” and subsequently to a hit movie about WWI, Yankee Doodle Dandy, made in 1942 to promote another war, since the first one somehow didn’t achieve its lofty goal.

As Bernays has said,

The American motion picture is the greatest unconscious carrier of propaganda in the world today.

He was a propagandist to the end. I suspect most viewers of the film are taken in by these softly spoken words of an old man sipping a glass of wine at a dinner table with a woman who is asking him questions. I have shown this film to hundreds of students and none has noticed his legerdemain. It is an example of the sort of hocus-pocus I will be getting to shortly, the sly insertion into seemingly liberal or matter-of-fact commentary of statements that imply a different story. The placement of convincing or confusing disingenuous ingredients into a truth sandwich – for Bernays knew that the bread of truth is essential to conceal untruth.

In the following years, Bernays, Lippman, and their ilk were joined by social “scientists,” psychologists, and sundry others intent on making a sham out of the idea of democracy by developing strategies and techniques for the engineering of social consensus consonant with the wishes of the ruling classes. Their techniques of propaganda developed exponentially with the development of technology, the creation of the CIA, its infiltration of all the major media, and that agency’s courting of what the CIA official Cord Meyer called in the 1950s “the compatible left,” having already had the right in its pocket. Today most people are, as is said, “wired,” and they get their information from the electronic media that is mostly controlled by giant corporations in cahoots with government propagandists. Ask yourself: Has the power of the oligarchic, permanent warfare state with its propaganda and spy networks increased or decreased over your lifetime. The answer is obvious the average people that Lippman and Bernays trashed are losing and the ruling elites are winning.

This is not just because powerful propagandists are good at controlling so-called “average” people’s thinking, but, perhaps more importantly, because they are also adept – probably more so – at confusing or directing the thinking of those who consider themselves above average, those who still might read a book or two or have the concentration to read multiple articles that offer different perspectives on a topic.  This is what some call the professional and intellectual classes, perhaps 15-20 % of the population, most of whom are not the ruling elites but their employees and sometimes their mouthpieces.  It is this segment of the population that considers itself “informed,” but the information they imbibe is often sprinkled with bits of misdirection, both intentional and not, that beclouds their understanding of important public matters but leaves them with the false impression that they are in the know.

Recently I have noticed a group of interconnected examples of how this group of the population that exerts influence incommensurate with their numbers has contributed to the blurring of lines between fact and fiction. Within this group there are opinion makers who are often journalists, writers, and cultural producers of some sort or other, and then the larger number of the intellectual or schooled class who follow their opinions.  This second group then passes on their received opinions to those who look up to them.

There is a notorious propaganda outfit called Bellingcat, started by an unemployed Englishman named Eliot Higgins, that has been funded by The Atlantic Council, a think-tank with deep ties to the U.S. government, NATO, war manufacturers, and their allies, and the National Endowment for Democracy (NED), another infamous U.S. front organization heavily involved in so-called color revolution regime change operations all around the world, that has just won the International Emmy Award for best documentary. The film with the Orwellian title, Bellingcat: Truth in a Post-Truth World, received its Emmy at a recent ceremony in New York City. Bellingcat is an alleged group of amateur on-line researchers who have spent years shilling for the U.S. instigated war against the Syrian government, blaming the Douma chemical attack and others on the Assad government, and for the anti-Russian propaganda connected to among, other things, the Skripal poisoning case in England, and the downing of flight MH17 plane in Ukraine. It has been lauded by the corporate mainstream media in the west.  Its support for the equally fraudulent White Helmets (also funded by the US and the UK) in Syria has also been praised by the western corporate media while being dissected as propaganda by many excellent independent journalists such as Eva Bartlett, Vanessa Beeley, Catte Black, among others. It’s had its work skewered by the likes of Seymour Hersh and MIT professor Theodore Postol, and its US government connections pointed out by many others, including Ben Norton and Max Blumenthal at The Gray Zone. And now we have the mainstream media’s wall of silence on the leaks from the Organization for the Prohibition on Chemical Weapons (OPCW) concerning the Douma chemical attack and the doctoring of their report that led to the illegal U.S. bombing of Syria in the spring of 2018. Bellingcat was at the forefront of providing justification for such bombing, and now the journalists Peter Hitchens, Tareq Harrad (who recently resigned from Newsweek after accusing the publication of suppressing his revelations about the OPCW scandal) and others are fighting an uphill battle to get the truth out.

Yet Bellingcat: Truth in a Post-Truth World won the Emmy, fulfilling Bernays’ point about films being the greatest unconscious carriers of propaganda in the world today.

Who presented the Emmy Award to the film makers, but none other than the rebel journalist Chris Hedges. Why he did so, I don’t know. But that he did so clearly sends a message to those who follow his work and trust him that it’s okay to give a major cultural award to a propaganda outfit. But then, perhaps he doesn’t consider Bellingcat to be that.

Nor, one presumes, does The Intercept, the billionaire Pierre Omidyar owned publication associated with Glen Greenwald and Jeremy Scahill, and also read by many progressive-minded people. The Intercept that earlier this year disbanded the small team that was tasked with reviewing and releasing more of the massive trove of documents they received from Edward Snowden six years ago, a minute number of which have ever been released or probably ever will be. As Whitney Webb pointed out, last year The Intercept  hosted a workshop for Bellingcat. She wrote:

The Intercept, along with its parent company First Look Media, recently hosted a workshop for pro-war, Google-funded organization Bellingcat in New York. The workshop, which cost $2,500 per person to attend and lasted five days, aimed to instruct participants in how to perform investigations using “open source” tools — with Bellingcat’s past, controversial investigations for use as case studies… Thus, while The Intercept has long publicly promoted itself as an anti-interventionist and progressive media outlet, it is becoming clearer that – largely thanks to its ties to Omidyar – it is increasingly an organization that has more in common with Bellingcat, a group that launders NATO and U.S. propaganda and disguises it as “independent” and “investigative journalism.”

Then we have Jefferson Morley, the editor of The Deep State, former Washington Post journalist, and JFK assassination researcher, who has written a praiseworthy review of the Bellingcat film and who supports Bellingcat. “In my experience, Bellingcat is credible,” he writes in an Alternet article, “Bellingcat documentary has the pace and plot of a thriller.”

Morley has also just written an article for Counterpunch – “Why the Douma Chemical Attack Wasn’t a ‘Managed Massacre’” – in which he disputes the claim that the April 7, 2018 attack in the Damascus suburb was a false flag operation carried out by Assad’s opponents. “I do not see any evidence proving that Douma was a false flag incident,” he writes in this article that is written in a style that leaves one guessing as to what exactly he is saying. It sounds convincing unless one concentrates, and then his double messages emerge. Yet it is the kind of article that certain “sophisticated” left-wing readers might read and feel is insightful.  But then Morley, who has written considerably about the CIA, edits a website that advertises itself as “the thinking person’s portal to the world of secret government,” and recently had an exchange with former CIA Director John Brennan where “Brennan put a friendly finger on my chest,” said in February 2017, less than a month after Trump was sworn in as president, that:

With a docile Republican majority in Congress and a demoralized Democratic Party in opposition, the leaders of the Deep State are the most—perhaps the only—credible check in Washington on what Senator Bob Corker (R-Tenn.) calls Trump’s “wrecking ball presidency.”  

Is it any wonder that some people might be a bit confused?

“I know what you’re thinking about,” said Tweedledum; “but it isn’t so, nohow.”

“Contrariwise,” continued Tweedledee, “if it was so, it might be; and if it were so, it would be; but as it isn’t, it ain’t. That’s logic.”

As a final case in point, there is a recent book by Stephen Kinzer, Poisoner in Chief: Sidney Gottlieb And The CIA Search For Mind Control, the story of the chemist known as Dr. Death who ran the CIA’s MK-ULTRA mind control project, using LSD, torture, electric shock therapy, hypnosis, etc.; developed sadistic methods of torture still used in black sites around the world; and invented various ingenious techniques for assassination, many of which were aimed at Fidel Castro. Gottlieb was responsible for brutal prison and hospital experiments and untold death and suffering inflicted on all sorts of innocent people. His work was depraved in the deepest sense; he worked with Nazis who experimented on Jews despite being Jewish himself.

Kinzer writes in depth about this man who considered himself a patriot and a spiritual person – a humane torturer and killer. It is an eye-opening book for anyone who does not know about Gottlieb, who gave the CIA the essential tools they use in their “organized crime” activities around the world – in the words of Douglass Valentine, the author of The CIA as Organized Crime and The Phoenix Program. Kinzer’s book is good history on Gottlieb; however, he doesn’t venture into the present activities of the CIA and Gottlieb’s patriotic followers, who no doubt exist and go about their business in secret.

After recounting in detail the sordid history of Gottlieb’s secret work that is nauseating to read about, Kinzer leaves the reader with these strange words:

Gottlieb was not a sadist, but he might well have been…. Above all he was an instrument of history. Understanding him is a deeply disturbing way of understanding ourselves.

What possibly could this mean? Not a sadist? An instrument of history? Understanding ourselves? These few sentences, dropped out of nowhere, pull the rug out from under what is generally an illuminating history and what seems like a moral indictment. This language is pure mystification.

Kinzer also concludes that because Gottlieb said so, the CIA failed in their efforts to develop methods of mind control and ended MK-ULTRA’s experiments long ago. Why would he believe the word of a man who personified the agency he worked for: a secret liar? He writes,

When Sydney Gottlieb brough MK-ULTRA to its end in the early 1960s, he told his CIA superiors that he had found no reliable way to wipe away memory, make people abandon their consciences, or commit crimes and then forget them.

As for those who might think otherwise, Kinzer suggests they have vivid imaginations and are caught up in conspiracy thinking: “This [convincing others that the CIA had developed methods of mind control when they hadn’t] is Sydney Gottlieb’s most unexpected legacy,” he asserts. He says this although Richard Helms, the CIA Director, destroyed all MK-Ultra records. He says that Allen Dulles, Gottlieb, and Helms themselves were caught up in a complete fantasy about mind control because they had seen too many movies and read too many books; mind control was impossible, a failure, a myth, he maintains. It is the stuff of popular culture, entertainment. In an interview with Chris Hedges, interestingly posted by Jefferson Morley at his website, The Deep State, Hedges agrees with Kinzer. Gottlieb, Dulles, et al. were all deluded.  Mind control was impossible. You couldn’t create a Manchurian Candidate; by implication, someone like Sirhan could not have been programmed to be a fake Manchurian Candidate and to have no memory of what he did, as he claims. He could not have been mind-controlled by the CIA to perform his part as the seeming assassin of Senator Robert Kennedy while the real killer shot RFK from behind. People who think like this should get real.

Furthermore, as is so common in books such as Kinzer’s, he repeats the canard that JFK and RFK knew about and pressured the CIA to assassinate Fidel Castro. This is demonstrably false, as shown by the Church Committee and the Assassinations Record Review Board, among many others. That Kinzer takes the word of notorious liars like Richard Helms and the top-level CIA operative Samuel Halpern is simply incredible, something that is hard to consider a mistake. Slipped into a truth sandwich, it is devoured and passed on. But it is false. Bullshit meant to deceive.

But this is how these games are played. If you look carefully, you will see them widely. Inform, enlighten, while throwing in doubletalk and untruths. The small number of people who read such books and articles will come away knowing some history that has no current relevance and being misinformed on other history that does. They will then be in the know, ready to pass their “wisdom” on to those who care to listen. They will not think they are average.

But they will be mind controlled, and the killer cat will roam freely without a bell, ready to devour the unsuspecting mice.

December 10, 2019 Posted by | Deception, Fake News, Film Review, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , | 1 Comment

Fake News on Russia in the New York Times, 1917-2017

By Edward S. Herman | Monthly Review | July-August 2017

It has been amusing watching the New York Times (Times) and its fellow mainstream media (MSM) cohort express their dismay over the rise and spread of “fake news.” They take it as an obvious truth that what they provide is straightforward and unbiased fact-based news. They do offer such news, but they also provide a steady flow of their own varied forms of genuinely fake news, often in disseminating false or misleading information supplied them by the CIA, other branches of government, and sites of corporate power. An important form of MSM fake news is that which is presented while suppressing information that calls the preferred news into question. This was the case with “The Lie That Wasn’t Shot Down,” the title of a January 18, 1988 Times editorial referring to a propaganda claim of five years earlier that the editors had swallowed and never looked into any further. The lie–that the Soviets knew that Korean airliner 007, which they shot down on August 31, 1983, was a civilian plane–was eventually uncovered by congressman Lee Hamilton, not by the Times.

MSM fake news is especially likely where a party line is quickly formed on a topic, with deviationism therefore immediately looking naïve, unpatriotic or simply wrong. In a dramatic illustration, in a book chapter entitled “Worthy and Unworthy Victims,” Noam Chomsky and I showed that coverage by Time, Newsweek, CBS News and the New York Times of the 1984 murder of the priest Jerzy Popieluzko in communist Poland, a dramatic and politically useful event for the politicized western MSM, exceeded their coverage of the murders of 100 religious figures killed in Latin America by U.S. client states in the post-World War II years taken together.1 It was cheap and free of any negative feedback to focus heavily on the “worthy” victim, whereas looking closely at the deaths of the 100 would have required an expensive and sometimes dangerous research effort and would have upset the State Department. But it was a form of fake news to discriminate so heavily with news (and indignation) on a politically useful victim while ignoring large numbers whose murder the political establishments wanted downplayed or completely suppressed.

The Fake News Tradition on Russia in the New York Times

Fake news on Russia is a Times tradition that can be traced back at least as far as the 1917 revolution. In a classic study of the paper’s coverage of the Russian revolution from February 1917 to March 1920, Walter Lippmann and Charles Merz found that “From the point of view of professional journalism the reporting of the Russian Revolution is nothing short of a disaster. On the essential questions the net effect was almost always misleading, and misleading news is worse than none at all….They can fairly be charged with boundless credulity, and an untiring readiness to be gulled, and on many occasions with a downright lack of common sense.”2 Lippmann and Merz found that strong editorial bias clearly fed into news reporting. The editors very much wanted the communists to lose, and serving this end caused the paper to report atrocities that didn’t happen and the imminent fall of the Bolshevik regime on a regular basis (at least 91 times). There was a heavy and uncritical acceptance of official handouts and reliance on statements from unidentified “high authority.” This was standard Times practice.

This fake news performance of 1917-1920 was repeated often in the years that followed. The Soviet Union was an enemy target up to World War II, and Times coverage was consistently hostile. With the end of World War II and the Soviet Union at that point a major military power, and soon a rival nuclear power, the Cold War was on. Anti-communism became a major U.S. religion, and the Soviet Union was quickly found to be trying to conquer the world and needing containment. With this ideology in place and U.S. plans for its own real global expansion of power well established,3 the communist threat would now help sustain the steady growth of the military-industrial complex and repeated interventions to deal with purported Soviet aggressions.

An Early Great Crime: Guatemala

One of the most flagrant cases in which the Russian threat was used to justify U.S.-organized violence was the overthrow of the social democratic government of Guatemala in 1954 by a small proxy army invading from U.S. ally Somoza’s Nicaragua. This action was provoked by government reforms that upset U.S. officials, including a 1947 law permitting the formation of labor unions, and government plans to buy back (at tax rate valuations) and distribute to landless peasants some of the unused land owned by United Fruit Company and other large landowners. The U.S., which had been perfectly content with the earlier 14-year- long dictatorship of Jose Ubico, could not tolerate this democratic challenge and the elected government, led by Jacobo Arbenz, was soon charged with assorted villainies, with the main fake news base of an alleged Red capture of the Guatemalan government.4

In the pre-invasion propaganda campaign the unified MSM leveled a stream of false charges of extreme repression, threats to its neighbors, and the communist takeover. The Times featured these alleged abuses and threats repeatedly from 1950 onward (my favorite, Sidney Gruson’s “How Communists Won Control of Guatemala,” March 1, 1953). Arbenz and his predecessor, Juan Jose Arevalo, had carefully avoided establishing any embassies with Soviet bloc countries, fearing U.S. reactions. But it was to no avail. Following the removal of Arbenz and installation of a right-wing dictatorship, court historian Ronald Schneider, after studying 50,000 documents seized from communist sources in Guatemala, found that not only did the communists never control the country, but that the Soviet Union “made no significant or even material investment in the Arbenz regime” and was too preoccupied with internal problems to concern itself with Central America.5

The coup government quickly attacked and decimated the organized groups that had formed in the democratic era, like peasant, worker and teacher organizations. Arbenz had won 65 percent of the votes in a free election, but the “liberator” Castillo Armas quickly won a “plebiscite” with 99.6 percent of the vote. Although this is a result familiar in totalitarian regimes, the MSM had lost interest in Guatemala and barely mentioned this electoral outcome. The Times had claimed back in 1950 that U.S. Guatemala policy “is not trying to block social and economic progress but is interested in seeing that Guatemala becomes a liberal democracy.”6 But in the aftermath the editors failed to note that the result of U.S. policy was precisely to “block social and economic progress,” and via the installation of a regime of terror.

In 2011, more than half a century after 1954, Elizabeh Malkin reported in the Times that Guatemalan president Alvaro Colom had apologized for that ”great crime [the violent overthrow of the Arbenz government in 1954] …an act of aggression to a government starting its democratic spring.” (“An apology for a Guatemalan Coup, 57 Years Later,” October 20, 2011). Malkin mentions that, according to president Colom, the Arbenz family is “seeking an apology from the United States for its role” in the “great Crime.” There has never been any apology or even acknowledgement of its role in the Great Crime by the editors of the New York Times.

Another Great Crime: Vietnam

There were many fake news reports in the Times and other mainstream publications during the Vietnam war. The claim that the Times was anti-Vietnam-war is misleading and essentially false. In Without Fear or Favor, former Times reporter Harrison Salisbury acknowledged that in 1962, when U.S. intervention escalated, the Times was “deeply and consistently” supportive of the war policy.7 He contends that the paper became steadily more oppositional from 1965, culminating in the publication of the Pentagon Papers in 1971. But Salisbury fails to recognize that from 1954 to the present the paper never abandoned the Cold War framework and language of apologetics, according to which the U.S. was resisting somebody else’s aggression and protecting “South Vietnam.” The paper never applied the word aggression to this country, but used it freely in referring to North Vietnamese actions and those of the National Liberation Front in the southern half of Vietnam.

The various halts in the U.S. bombing war in 1965 and later in the alleged interest of “giving peace a chance” were also fake news, as the Johnson administration used the halts to quiet antiwar protests, while making it clear to the Vietnamese that U.S. officials demanded full surrender. The Times and its colleagues swallowed this bait without a murmur of dissent.8

Furthermore, although from 1965 onward the Times was willing to publish more information that put the war in a less favorable light, it never broke from its heavy dependence on official sources or its reluctance to check out official lies or explore the damage being wrought on Vietnam and its civilian population by the U.S. war machine. In contrast with its eager pursuit of Cambodian refugees from the Khmer Rouge after April 1975, the paper rarely sought out testimony from the millions of Vietnamese refugees fleeing U.S. bombing and chemical warfare. In its opinion columns as well, the new openness was limited to commentators who accepted the premises of the war and would confine their criticisms to its tactical problems and costs–;to us. From beginning to end those who criticized the war as aggression and immoral at its root were excluded from the debate by the Times.9

The 1981 Papal Assassination Attempt. The “Missile Gap,” and “Humanitarian Intervention” in Yugoslavia

Papal Assassination Attempt. A major contribution to Cold War propaganda was provided by fake news on the assassination attempt on Pope John Paul II in Rome in May 1981. This was a time when the Reagan administration was trying hard to demonize the Soviet Union as an “evil empire.” The shooting of the Pope by the Turkish fascist Ali Agca was quickly tied to Moscow, helped by Agca’s confession, after 17 months imprisonment, interrogations, threats, inducements, and access to the media, that the Bulgarians and Soviet KGB were behind it. There was never any credible evidence of this connection, the claims were implausible, and the corruption in the process was remarkable. (See Manufacturing Consent, chapter 4 and Appendix 2). And Agca also periodically claimed to be Jesus Christ. The case against the Bulgarians (and implicitly the KGB) was lost even in Italy’s extremely biased and politicized judicial framework. But the Times bought it, and gave it long, intensive and completely uncritical attention, as did most of the U.S. media.

In 1991, in Senate hearings on the qualifications of Robert Gates to head the CIA, former CIA officer Melvin Goodman testified that the CIA knew [from the start that Agca’s confessions were false because they had “very good penetration” of the Bulgarian secret services. The Times omitted this statement by Goodman in reporting on his testimony. In the same year. with Bulgaria now a member of the Free World, conservative analyst Allen Weinstein obtained permission to examine Bulgarian secret service files on the papal assassination attempt. His mission was widely reported when he went, including in the Times, but when he returned without having found anything implicating Bulgaria or the KGB, a number of papers, including the Times, found this not newsworthy.

Missile Gap. There was a great deal of fake news in the “missile gap” and other gap eras, from roughly 1975 to 1986, with Times reporters passing along official and often false news in a regular stream. An important case occurred in the mid-1970s, at a time when the U.S. war-party was trying to escalate the Cold War and arms race. A 1975 report of CIA professionals found that the Soviets were aiming only for nuclear parity. This was unsatisfactory, so CIA head George H.W. Bush appointed a new team of hardliners, who soon found that the Soviets were achieving nuclear superiority and getting ready to fight a nuclear war. This Team B report was taken at face value in a Times front page article of December 26, 1976 by David Binder, who failed to mention its political bias or purpose and made no attempt by tapping experts with different views to get at the truth. The CIA admitted in 1983 that the Team B estimates were fabrications. But throughout this period, 1975-1986, the Times supported the case for militarization by disseminating lots of fake news. Much of this false information was convincingly refuted by Tom Gervasi in his classic The Myth of Soviet Military Supremacy (New York: Harper & Row, 1986), a book never reviewed in the paper despite the paper’s frequent attention to its subject matter.

Yugoslavia and “Humanitarian Intervention.” The 1990s wars of dismantlement of Yugoslavia succeeded in removing an independent government from power and replacing it with a broken Serbian remnant and poor and unstable failed states in Bosnia and Kosovo. It did provide unwarranted support for the new concept of “humanitarian intervention,” which rested on a mass of fake news. The demonized Serbian leader Slobodan Milosevic was not an ultra-nationalist seeking a “Greater Serbia,” but rather a non-aligned leader on the Western hit list who tried to help Serb minorities in Bosnia, Croatia and Kosovo remain in Yugoslavia as the U.S. and EU supported a legally questionable exodus by several constituent Yugoslav Republics. He supported each of the proposed settlements of these conflicts, sabotaged by Bosnian and U.S. officials who wanted better terms or the outright military defeat of Serbia, the latter of which they achieved. Milosevic had nothing to do with the July 1995 Srebrenica massacre, which involved Bosnian Serbs taking revenge on Bosnian Muslim soldiers who had been ravaging nearby Bosnian Serb villages from their base in Srebrenica under NATO protection. The several thousand Serb civilian deaths were essentially unreported in the MSM, while the numbers of Srebrenica executed victims were correspondingly inflated. The Times’s reporting on these events was fake news on a systematic basis.10

The Putin Era: A Golden Age of Fake News

The U.S. establishment was shocked and thrilled with the 1989-1991 fall of the Soviet Union, and its members were happy with the policies carried out under President Boris Yeltsin, a virtual U.S. client, under whose rule ordinary Russians suffered a calamity but a small set of oligarchs was able to loot the broken state. Yeltsin’s election victory in 1996, greatly assisted by U.S. consultants, advice and money, and otherwise seriously corrupt, was, for the editors of the Times, “A Victory for Russian Democracy” (NYT, ed, July 4, 1996). They were not bothered by either the electoral corruption, the creation of a grand-larceny-based economic oligarchy, or, shortly thereafter, the new rules centralizing power in the office of president.11

Yeltsin’s successor, Vladimir Putin, by gradually abandoning the Yeltsin era subservience was thereby perceived as a steadily increasing menace. His re-election in 2012, although surely less corrupt than Yeltsin’s in 1996, was treated harshly in the media. The lead Times article on May 5, 2012 featured “a slap in the face” from OSCE observers, claims of no real competition, and “thousands of anti-government protesters gathered in Moscow square to chant ‘Russia without Putin’” (Ellen Barry and Michael Schwartz, “After Election, Putin Faces Challenges to Legitimacy”). There had been no “challenges to legitimacy” reported in the Times after Yeltsin’s corrupt victory in 1996.

The process of Putin demonization escalated with the Ukraine crisis of 2014 and its sequel of Kiev warfare against Eastern Ukraine, Russian support of the East Ukraine resistance, and the Crimean referendum and absorption of Crimea by Russia. This was all declared “aggression” by the U.S. and its allies and clients, sanctions were imposed on Russia, and a major U.S.-NATO military buildup was initiated on Russia’s borders. Tensions mounted further with the shootdown of Malaysia Airlines Flight 17 over southeastern Ukraine, effectively, but almost surely falsely, blamed on the “pro-Russian” rebels and Russia itself.12

A further cause of demonization and anti-Russian hostility resulted from the escalated Russian intervention in Syria from 2015 in support of Bashar al-Assad and against ISIS and al-Nusra, an offshoot of al-Qaeda. The U.S. and its NATO and Middle East allies had been committing aggression against Syria, in de facto alliance with ISIS and al-Nusra, for several years. Russian intervention turned the tide, the U.S. (Saudi, etc.) goal of removing Assad was upset and the tacit U.S. allies ISIS and al-Nusra were also weakened. Certainly demonic behavior by Putin!

The Times has treated these further developments with unstinting apologetics–for the February 2014 coup in Kiev, which it never calls a coup, with the U.S. role in the overthrow of the elected government of Victor Yanukovych suppressed, and with anger and horror at the Crimea referendum and Russian absorption, which it never allows to be a defensive response to the Kiev coup. Its call for punishment of the casualty-free Russian “aggression” in Crimea is in marked contrast with its apologetics for the million-plus-casualty–rich U.S. aggression “of choice” (not defensive) in Iraq from March 2003 on. The editors and liberal columnist Paul Krugman angrily cite Putin’s lack of respect for international law,13 with their internalized double standard exempting their own country from criticism for its repeated violations of that law.

In the Times’s reporting and opinion columns Russia is regularly assailed as expansionist and threatening its neighbors, but virtually no mention is made of NATO’s expansion up to the Russian borders and first-strike-threat placement of anti-missile weapons in Eastern Europe, the latter earlier claimed to be in response to a missile threat from Iran! Analyses by political scientist John Mearsheimer and Russia authority Stephen F. Cohen that featured this NATO advance could not make it into the opinion pages of the Times.14 On the other hand, a member of the Russian Pussy Riot band, Maria Alyokhina, was given op-ed space to denounce Putin and Russia,15 and the punk-rock group was granted a meeting with the Times editorial board. Between January 1 and March 31, 2014 the paper had 23 articles featuring the Pussy Riot group and its alleged significance as a symbol of Russian limits on free speech. Pussy Riot had disrupted a church service in Moscow and only stopped upon police intervention, which was at the request of the church authorities. A two year prison sentence followed. In contrast, in February 2014, 84 year old Sister Megan Rice was sentenced to four years in prison in the U.S. for having entered a nuclear weapons site in July 2012 and carried out a symbolic protest action. The Times gave this news a tiny mention in its National Briefing section under the title “Tennessee Nun is Sentenced for Peace Protest.” No op-ed columns or meeting with the Times board for Rice. There are worthy and unworthy protesters as well as victims.

As regards Syria, with Russian help the Assad forces were able to dislodge the rebels from Aleppo, to the dismay of Washington and the MSM. It has been enlightening to see how much concern has been expressed over casualties to civilians in Aleppo, with pictures of forsaken children and many stories of civilian distress. The Times focused heavily on those civilians and children, with great indignation at Putin-Assad inhumanity,16 in sharp contrast with their virtual silence on civilian casualties in Falluja in 2004 and beyond, and recently in rebel-held areas of Syria, and in Mosul (Iraq), under U.S. and allied attack.17 The differential treatment of worthy and unworthy victims has been in full sway in dealing with Syria, displayed again with the chemical weapons casualties and Trump bombing response in April 2017 (discussed below).

A further and important phase of intensifying Russophobia may be dated from the October 2016 presidential debates, where Hillary Clinton declared that Mr. Trump would be a Putin “puppet” as president, and her campaign stressed this threat. This emphasis increased after the election, with the help of the media and intelligence services, as the Clinton camp sought to explain the election loss, maintain party control, and possibly get the election result overturned in the courts or electoral college by blaming the Trump victory on Russia.

The Putin connection was given great impetus by the January 6, 2017 release of a report of the Office of Director of National Intelligence (DNI), on Background of Assessing Russian Activities and Intention in Recent US Elections This short document spends more than half of its space describing the Russian-sponsored RT-TV network, which it treats as an illegitimate propaganda source given its sponsorship and sometimes critical reports on U.S. policy and institutions! RT is allegedly part of Russia’s “influence campaign,” and the DNI says that “We assess the influence campaign aspired to help President-elect Trump’s chances of victory when possible by discrediting Secretary Clinton and publicly contrasting her unfavorably to the President-elect.” There is no semblance of proof that there was a planned “campaign” rather than an ongoing expression of opinion and news judgments. All the logic and proofs of a Russian “influence campaign” could be applied with at least equal force to U.S. media and Radio Free Europe’s treatment of any Russian election, and of course the U.S. intervention in the 1996 Russian election was overt, direct and went far beyond any “influence campaign.”

As regards the DNI’s proof of a more direct Russian intervention in the U.S. election, the authors concede the absence of “full supporting evidence,” but they provide no supporting evidence—only assertions, assessments, assumptions and guesses. It states that “We assess that … Putin ordered an influence campaign in 2015” designed to defeat Mrs. Clinton, and “to undermine public faith in the U.S. democratic process,” but it provides no evidence whatsoever for any such order. It also provides no evidence that Russia hacked the Democratic National Committee (DNC), the e-mails of Clinton and former Clinton campaign manager Podesta, or that it gave hacked information to WikiLeaks. Julian Assange and former British diplomat Craig Murray have repeatedly claimed that these sources were leaked by local insiders, not hacked by anybody. And the veteran intelligence agency experts William Binney and Ray McGovern also contend that the WikiLeaks evidence was surely leaked, not hacked.18 It is also notable that among the three intelligence agencies who signed the DNI document, only “moderate confidence” in its findings was expressed by the National Security Agency (NSA), the agency that would most clearly be in possession of proof of Russian hacking and transmission to WikiLeaks as well as any “orders” from Putin.

But the Times has taken the Russian hacking story as established fact, despite the absence of hard evidence (as with the Reds ruling Guatemala, the “missile gaps,” etc.). Times reporter David Sanger refers to the report’s “damning and surprisingly detailed account of Russia’s efforts to undermine the American electoral system,” but he then acknowledges that the published report “contains no information about how the agencies had … come to their conclusions.”19 The report itself includes the amazing statement that “Judgments are not intended to imply that we have proof that shows something to be a fact.” This is a denial of the credibility of its own purported evidence (i.e., “assessments”). Furthermore, if the report was based on “intercepts of conversations” as well as hacked computer data, as Sanger and the DNI claim, why has the DNI failed to quote a single conversation showing Putin’s alleged orders and plans to destabilize the West?

The Times never cites or gives editorial space to William Binney, Ray McGovern or Craig Murray, who are dissident authorities on hacking technology, methodology and the specifics of the DNC hacks. But op-ed space was given to Louise Mensch’s “What to ask about Russian hacking” (NYT, March 17, 2017). Mensch is a notorious conspiracy theorist with no technical background in this area and who is described by Nathan Robinson and Alex Nichols as best-known for “spending most of her time on Twitter issuing frenzied denunciations of imagined armies of online ‘Putinbots’” and is “one of the least credible people on the internet.”20 But she is published in the Times because, in contrast with the well-informed and credible William Binney and Craig Murray, she follows the party line, taking Russian hacking of the DNC as a premise.

The CIA’s brazen intervention in the election process in 2016 and 2017 broke new ground in secret service politicization. Former CIA head Michael Morell had an August 5, 2016 op-ed in the Times entitled “I Ran the C.I.A. Now I’m Endorsing Hillary Clinton”; and former CIA boss Michael Hayden had an op-ed in the Washington Post just days before the election, entitled “Former CIA Chief:- Trump is Russia’s Useful Fool” (November 3, 2016). Morell had another op-ed in the Times on January 6, now openly assailing the new president (“Trump’s Dangerous Anti-CIA Crusade”). These attacks were unrelievedly insulting to Trump and laudatory to Clinton, even making Trump a traitor; they also make it clear that Clinton’s more pugnacious approach to Syria and Russia is much preferred to Trump’s leanings toward negotiation and cooperation with Russia.

This was also true of the further scandal with former Trump Defense Intelligence nominee Michael Flynn’s call from the Russian Ambassador, which possibly included exchanges about future Trump administration policy actions. This was quickly grasped by the outgoing Obama officials, security personnel and MSM, with the FBI interrogating Flynn and with widespread expressions of horror at Flynn’s action, allegedly possibly setting him up for blackmail. But such pre-inauguration meetings with Russian diplomats have been a “common practice” according to Jack Matlock, the U.S. ambassador to Russia under Reagan and Bush, and Matlock had personally arranged such a meeting for Jimmy Carter.21 Obama’s own Russia adviser, Michael McFaul, admitted visiting Moscow for talks with officials in 2008 even before the election. Daniel Lazare makes a good case that not only are the illegality and blackmail threat implausible, but that the FBI’s interrogation of Flynn also reeks of entrapment. And he asks what is wrong with trying to reduce tensions with Russia? “Yet anti-Trump liberals are trying to convince the public that it’s all ‘worse than Watergate’.”22

So the political point of the Assessment seems to have been, at minimum, to tie the Trump administration’s hands in its dealings with Russia. Some non-MSM analysts have argued that we may have been witnessing an incipient spy or palace coup, that fell short but still had the desired effect of weakening the new administration.23 The Times has not offered a word of criticism of this politicization and intervention in the election process by the intelligence agencies, and in fact the editors have been working with them and the Democratic Party as a loosely-knit team in a distinctly un- and anti-democratic program designed to reverse the results of the 2016 election, while using an alleged foreign electoral intervention as their excuse.

The Times and MSM in general have also barely mentioned the awkward fact that the allegedly Russian-hacked disclosures of the DNC and Clinton and Podesta e-mails described uncontested facts about real electoral manipulations on behalf of the Clinton campaign that the public had a right to know and that might well have affected election results. The focus on the evidence-free claims of a Russian hacking intrusion helped divert attention from the real electoral abuses disclosed by the WikiLeaks material. So here again, official and MSM fake news helped bury real news!

Another arrow in the campaign quiver labeling Trump a knowing or “useful fool” instrument of Putin was a private intelligence “dossier” written by Christopher Steele, a former British intelligence agent working for Orbis Business Intelligence, a private firm hired by the DNC to dig up dirt on Trump. Steele’s first report, delivered in June 2016, made numerous serious accusations against Trump, most notably that Trump had been caught in a sexual escapade in Moscow, that his political advance had been supported by the Kremlin for at least five years, under the direction of Putin, and with the further aims of sowing discord within the U.S. and disrupting the Western alliance. This document was based on alleged conversations by Steele with distant (Russian) officials; that is, strictly hearsay evidence, whose assertions, where verifiable, are sometimes erroneous.24 But it said just what the Democrats, MSM and CIA wanted said, so intelligence officials declared the author “credible” and the media lapped this up, with the Times covering over its own cooperation in this ugly denigration effort by calling the report “unverified” but nevertheless reporting its claims.25

The Steele dossier also became a central part of the investigation and hearings on “Russia-gate” held by the House Intelligence Committee starting in March 2017, led by Democratic Representative Adam Schiff. While basing his opening statement on the hearsay-laden dossier, Schiff expressed no interest in establishing who funded the Steele effort (he produced 17 individual reports), the identity and exact status of the Russian officials who were the hearsay sources, and how much they were paid. Apparently talking to Russians with a design of influencing a U.S. presidential election is perfectly acceptable if the candidate supported by this Russian intrusion is anti-Russian!

The Times has played a major role in this Russophobia-enhancement process, reminiscent of its 1917-1920 performance in which, as noted back in 1920 “boundless credulity, and an untiring readiness to be gulled” characterized the news-making process. While quoting the CIA’s admission that they were showing no hard evidence, but were relying on “circumstantial evidence” and “capabilities,” the Times was happy to spell these capabilities out at great length and imply that they proved something.26 Editorials and news articles have worked uniformly on the supposition that Russian hacking was proved, which it was not, and that the Russians had given these data to WikiLeaks, also unproven and strenuously denied by Assange and Murray. So these reiterated claims are arguably first class “fake news” swallowed as palatable facts.

The Times has run neck-and-neck with the Washington Post in stirring up fears of the Russian information war and improper involvement with Trump. The Times now easily conflates fake news with any criticism of established institutions, as in Mark Scott and Melissa Eddy’s “Europe Combats a New Foe of Political Stability: Fake News,” February 20, 2017.27 But what is more extraordinary is the uniformity with which the paper’s regular columnists accept as a given the CIA’s Assessment of the Russian hacking and transmission to WikiLeaks, the possibility or likelihood that Trump is a Putin puppet, and the urgent need of a congressional and “non-partisan” investigation of these claims. This swallowing of a new war-party line has extended widely in the liberal media (e.g., Bill Moyers, Robert Reich, Ryan Lizza, Joan Walsh, Rachel Maddow, Katha Pollitt, Joshua Holland, the AlterNet web site, etc.).

Both the Times and Washington Post have given tacit support to the idea that this “fake news” threat needs to be curbed, possibly by some form of voluntary media-organized censorship or government intervention that would at least expose the fakery.

The Times has treated uncritically the Schiff hearings on dealing with Russian propaganda, and its opinion column by Louise Mensch strongly supports government hearings to expose Russian propaganda. Mensch names 26 individuals who should be interrogated about their contacts with Russians, and she supplies questions they should be asked.

The most remarkable media episode in this anti-influence-campaign campaign was the Washington Post‘s piece by Craig Timberg, “Russian propaganda effort helped spread ‘fake news’ during election, experts say” (November 24, 2016). The article features a report by an anonymous author or authors, PropOrNot, that claims to have found 200 web sites that wittingly or unwittingly, were “routine peddlers of Russian propaganda.” While smearing these web sites, the “experts” refused to identify themselves allegedly out of fear of being “targeted by legions of skilled hackers.” As Matt Taibbi says, “You want to blacklist hundreds of people, but you won’t put your name to your claims? Take a hike.”28 But the Post welcomed and featured this McCarthyite effort, which might well be a product of Pentagon or CIA information warfare. (And these entities are themselves well funded and heavily into the propaganda business.)

On December 23, 2016 President Obama signed the Portman-Murphy “Countering Disinformation and Propaganda Act,” which will supposedly allow this country to more effectively combat foreign (Russian, Chinese) propaganda and disinformation. It will encourage more government counter-propaganda efforts (which will, by patriotic definition, not be U.S. propaganda) and provide funding to non-government entities that will help in this enterprise. It is clearly a follow-on to the claims of Russian hacking and propaganda, and shares the spirit of the listing of 200 knowing or “useful fools” of Moscow featured in the Washington Post. Perhaps PropOrNot will qualify for a subsidy and be able to enlarge its list of 200. Liberals have been quiet on this new threat to freedom of speech, undoubtedly influenced by their fears of Russian-based fake news and propaganda. But they may wake up, even if belatedly, when Trump or one of his successors puts it to work on their own notions of fake news and propaganda.

The success of the war party’s campaign to contain or overthrow any tendencies of Trump to ease tensions with Russia was dramatically clear in the Trump administration’s speedy bombing response to the April 4, 2017 Syrian chemical weapons deaths. The Times and other MSM editors and journalists greeted this aggressive move with almost uniform enthusiasm,29 and once again did not require evidence of Assad’s guilt beyond their government’s say-so. The action was damaging to Assad and Russia, but served the rebels well. But the MSM never ask cui bono? in cases like this. In 2003 a similar charge against Assad, which brought the U.S. to the brink of a full-scale bombing war in Syria, turned out to be a false flag operation, and some potent authorities believe the current case is equally problematic.30 But Trump moved quickly (and unlawfully) and any further rapproachement between this country and Russia was set back. The CIA, Pentagon, liberal-Democrats and rest of the war party had won an important skirmish in the struggle for and against permanent war.

  1. Manufacturing Consent (New York: Pantheon, 1988, 2002, 2008), chap. 2.
  2. Walter Lippmann and Charles Merz, A Test of the News (New York: New Republic, 1920).
  3. On the Grand Area framework, see Noam Chomsky, “Lecture one, The New Framework of Order,” On Power And Ideology: The Managua Lectures (Boston, South End Press, 1987).
  4. Edward Herman, “Returning Guatemala to the Fold,” in Gary Rawnsley, ed., Cold War Propaganda in the 1950s (London, Macmillan, 1999).
  5. Ronald Schneider, Communism in Guatemala, 1944-1954 (New York: Praeger, 1959), 41, 196-7, 294.
  6. “The Guatemala Incident,” New York Times (ed., April 8, 1950).
  7. Harrison Salisbury, Without Fear or Favor (New York: Times Books, 1980), 486.
  8. Richard DuBoff and Edward Herman, America’s Vietnam Policy: The Strategy of Deception (Washington, D.C.: Public Affairs Press, 1966).
  9. See Manufacturing Consent, chap. 6 (Vietnam).
  10. Edward S. Herman and David Peterson, “The Dismantling of Yugoslavia,” Monthly Review, October 2007; Herman and Peterson, “Marlise Simons on the Yugoslavia Tribunal: A Study in Total Propaganda Service,” ZNet, April 16, 2005.
  11. Stephen F. Cohen, Failed Crusade: America and the Tragedy of Post-Communist Russia (New York: W.W. Norton, 2000).
  12. Robert Parry, “Troubling Gaps in the New MH-17 Report,” Consortiumnews.com. September 28, 2016.
  13. Paul Krugman says “Mr. Putin is someone who doesn’t worry about little things like international law,” in “The Siberian Candidate,” New York Times, July 22, 2016. The fake news implication is that U.S. leaders do worry about it.
  14. A version of Mearsheimer’s article “Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault,” published in Foreign Affairs, Sept. 10, 2014, was offered to the Times but not accepted. Stephen Cohen’s 2012 article “The Demonization of Putin” was also rejected by the paper.
  15. “Sochi Under Siege,” New York Times, February 21, 2014.
  16. Michael Kimmelman, “Aleppo’s F aces Beckon to Us, To Little Avail,” New York Times,, Dec. 15, 2016. Above this front page article are four photos of dead or injured children, the most prominent one in Syria. The accompanying editorial: “Aleppo’s Destroyers: Assad, Putin, Iran,” December. 15, 2016, omits some key actors and killers.
  17. Rick Sterling, “How US Propaganda Plays in Syrian War,” Consortiumnews.com, September. 23, 2016.
  18. William Binney and Ray McGovern, “The Dubious Case on Russian ‘Hacking’,” Consortiumnews.com January 6, 2017.
  19. David Sanger, “Putin Ordered ‘Influence Campaign’ Aimed at U.S. Election, Report Says,” NYT, January 6, 4017.
  20. Nathan Robinson and Alex Nichols, “What Constitutes Reasonable Mainstream Opinion,” Current Affairs, March 22, 2017.
  21. “Contacts With Russian Embassy,” JackAMatlock.com, March 4, 2017.
  22. Daniel Lazare, “Democrats, Liberals, Catch McCarthyistic Fever,” Consortiumnew.com, February 17, 2917.
  23. Robert Parry, “A Spy Coup in America?,” Consortiumnews,com, Dec. 18, 2016; Andre Damon, “Democratic Party Floats Proposal for a Palace Coup,” Information Clearing House, March 23, 2017.
  24. Robert Parry, “The Sleazy Origins of Russia-gate,” Consortiumnews.com, March 29, 2017.
  25. Scott Shane et al, “How a Sensational, Unverified Dossier Became a Crisis for Donald Trump,” New York Times, January 11, 2017.
  26. Matt Fegenheimer and Scott Shane,” “Bipartisan Voices Back U.S. Agencies On Russia Hacking,” NYT, January 6, 2017; Michael Shear and David Sanger, “Putin Led a Complex Cyberattack Scheme to Aid Trump, Report Finds,“ NYT January 7, 2017; Andrew Kramer, “How the Kremlin Recruited an Army of Specialists to Wage Its Cyberwar,” NYT, Dec. 30, 2016.
  27. Robert Parry, “NYT’s Fake News about Fake News,”Consortium news.com, February 22, 2017.
  28. Matt Taibbi, “The ‘Washington Post’ ‘Blacklist’ Story Is Shameful and Disgusting,” Rolling Stone.com, November 28, 2016.
  29. Adam Johnson, “Out of 47 Media Editorials on Trump’s Syria Strikes, Only One Opposed,” Fair, April 11, 2017.
  30. Scott Ritter, “Wag the Dog—How Al Qaeda Played Donald Trump And The American Media: Responsibility for the chemical event in Khan Sheikhoun is still very much in question,” Huffingtonpost.com, April 9, 2017; James Carden, ”The Chemical Weapons Attack in Syria; Is there a place for skepticism?,” Nation, April 11, 2017.

Edward S. Herman is an economist and media analyst with a specialty in corporate and regulatory issues as well as political economy and the media.

July 8, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Russophobia, Timeless or most popular | , , , , , , , , , | 1 Comment

The Pathologization of Dissent

Photo by Jamelle Bouie | CC BY 2.0

Photo by Jamelle Bouie | CC BY 2.0
By CJ Hopkins | CounterPunch | October 27, 2016

According to the mainstream media, in a recent speech in West Palm Beach, Donald Trump finally completely lost it. Sawing the air with his tiny hands in a unmistakeably Hitlerian manner, he spat out a series of undeniably hateful anti-Semitic code words … like “political establishment,” “global elites” and, yes, “international banks.” He even went so far as to claim that “corporations” and their (ahem) “lobbyists” have millions of dollars at stake in this election, and are trying to pass the TTP, not to benefit the American people, but simply to enrich themselves. He then went on to accuse the media of collaborating with “the Clinton machine,” presumably to benefit these “global elites” and “international banks” and “lobbyists.”

Now, a lot of folks didn’t immediately recognize the secret meanings of these fascistic code words, and so mistakenly assumed that “global elites” referred to the transnational capitalist ruling classes, and that “lobbyists” referred to actual lobbyists, and that “banks” meant … well … you know, banks. As it turned out, this was completely wrong. None of these words actually meant what they meant, not in anti-Semitic CodeSpeak. So the mainstream media translated for us. “Political establishment” meant “the Jews.” “Global elites” also meant “the Jews.” “Banks” meant “Jews.” “Lobbyists” meant “Jews.” Even “corporate media,” meant “Jews.” Apparently, Trump’s entire speech was a series of secret dog-whistle signals to his legions of neo-Nazi goons, who, immediately following Clinton’s victory, are going to storm out of their hidey holes, frontally attack the US military, overthrow the US government, and, yes, you guessed it … “kill the Jews.”

OK, maybe I’m exaggerating the mainstream media’s reaction just a little bit. Or maybe Trump’s speech really was that fascistic. Judge for yourself. Read the transcript. (NPR offers a complete version of it here.) Then compare the reactions of The Wall Street Journal, The New York Times, Washington Post, The Inquirer, The Guardian, and other leading broadsheets, and magazines and blogs like Mother Jones, Forward, Slate, Salon, Vox, Alternet, and a host of others, most of which rely on Jonathan Greenblatt, CEO of the Anti-Defamation League and former Special Assistant to the President, as their authoritative source on Trumpian cryptology. (Mr. Greenblatt, incidentally, should know better, given the treatment he has received from hard-line Zionist publications for refusing to demonize Black Lives Matter, and for “taking sides against” the State of Israel.)

Look, I’m not defending Donald Trump, who I consider a self-aggrandizing idiot and a soulless huckster of the lowest order, and whose supporters include a lot of real anti-Semites, and racists, and misogynists, and other such creeps. I’m simply trying to point out how the corporate media have, for months, been playing the same hysterical tune like an enormous Goebbelsian keyboard instrument, and how millions of Americans are singing along (as they were before the invasion of Iraq, which posed no threat to the USA , but which according to the media had WMDs), and how terribly fucking disturbing that is. In case you didn’t instantly recognize it, the name of the tune is “This guy is Hitler!” and it isn’t the short vulgarian fingers of Donald Trump that are tickling the ivories. And no, it isn’t “the Jews” either. It’s the corporate media, and the corporations that own them, and the rest of the global capitalist ruling classes … in other words, those “global elites.”

The thing I find particularly disturbing is how these rather mundane observations — i.e., (a) that a global ruling class exists, (b) that it’s primarily corporate in character, (c) that this class is pursuing its interests and not the interests of sovereign states — how such observations are being stigmatized as the ravings of unhinged anti-Semites. This stigmatization is not limited to Trumpists. Anyone to the left of Clinton is now, apparently, an anti-Semite. For example, Roger Cohen, in The New York Times, riding the tsunami of condemnation of the insidious verbiage of Trump’s West Palm speech, executed an extended smear-job on Jeremy Corbyn and his “Corbynistas” (they’re fond of coining these epithets, the media), denouncing their virulent “anti-Americanism,” “anti-Capitalism,” “anti-globalism,” and “anti-Semitic anti-Zionism.”

Which, let me hasten to add, and stress, and underscore, and repeatedly emphasize, is not to imply that the Labour Party, or the British Left, or the American Left, or any other Left, is anti-Semitism-free. Of course not. There are anti-Semites everywhere. That isn’t the point. Or it isn’t my point.

My point is that this stigmatization campaign is part of a much larger ideological project, one that has little to do with Trump, or Jeremy Corbyn, or their respective parties. Smearing one’s political opponents is nothing new, of course, it’s as old as the hills. But what we’re witnessing is more than smears. As I proposed in these pages back in July, political dissent is being gradually pathologized (i.e., stigmatized as aberrant or “abnormal” behavior, as opposed to a position meriting discussion). Consider the abnormalization of Sanders, back when he was talking about “banks,” “global elites,” and other things that matter, or the media’s portrayal of British voters as racists in the wake of the Brexit referendum. And, yes, the charges being leveled against Trump, much as we might despise the man. Anti-Semitism, inciting violence, paranoid conspiracy theorizing, insurrection, treason, et cetera — these are not legitimate arguments one needs to counter with superior arguments; they are symptoms of deviations from a norm, signs of criminality or pathology, which is increasingly how the corporate ruling classes are dismissing anyone who attempts to challenge them.

A line is being drawn in the ideological sand. On one side of it are the decent people, the normal people, in their business wear, with their university degrees, and prescriptions, and debts. On the other side are … well, the deplorables, the ignorant, racist, anti-Semitic, neo-nationalist, populist extremists. This line cuts through both the Left and the Right … supersedes both Left and Right, making bedfellows of supposed adversaries like Obama, Clinton, Kagan, Wolfowitz, Scowcroft, and their ilk on the Normal team, and a motley crew of Trumpists, Putinists, European populists, Corbynistas, Sandernistas, socialists, anarchists, Wikileakers, anti-Zionists, anti-capitalists, neo-Nazis, Black Lives Matterers, angry Greek pensioners, environmental activists, religious zealots, the Klu Klux Klan, David Graeber, most of the contributors to CounterPunch, and various other “extremist” types, many of whom detest each other, in the Deplorables’ current starting line-up.

The corporate media is sending a message … a message aimed at a much broader audience than undecided American voters (assuming such creatures really exist). The message is, “get with the fucking program, or get stigmatized as an anti-Semite, or a racist, or a Russian spy, or whatever.” The message is, “drop the populist rhetoric, shut the hell up about the Wall Street banks, and the corporations, and the ‘one percent,’ and … actually … forget about politics completely, except for identity politics, of course. Go ahead and knock yourself out with that.” The message is, “you’re either with us or against us … and it doesn’t matter why you’re against us, or what it is you think you’re for. Right, Left … who gives a shit? It’s one big Basket of Deplorables to us.”

This message, of course, displays many of the hallmarks of the classic authoritarian mentality, the need for nearly total conformity, mindless allegiance to one’s so-called superiors, delegitimization of all opposing viewpoints, and the infantile type of hero-worship figures like Obama and Clinton inspire … not the old-fashioned authoritarianism that would-be despots like Trump represent, but, rather, a more attractive version, a hopey, changey, lovey version, where there are no frightening Hitlerian leaders barking out anti-Semitic code words, and no one is exterminating thousands of people in faraway countries they want to destabilize in order to entirely dominate the region. No, this is the version where Obama sells the TPP on the Jimmy Fallon show, and wars of aggression are not wars of aggression, but “humanitarian interventions.” It’s also the version where universal healthcare is, regrettably, “unrealistic,” but $38 billion for the State of Israel so it can operate its Apartheid State, and weapons sales to Saudi Arabia, so they can bomb the shit out of farmers in Yemen, and cut off people’s heads for blasphemy, is somehow in “America’s vital interests.”

But what do I know? I’m just a satirist. I should probably leave all this complex stuff, like what is and isn’t in my interest, and what words really mean and all that, to the experts in the mainstream media. Since they did so well decoding Trump’s speech, maybe they could translate some of these other code words I’ve been having trouble with, like the ones I put in scare quotes above, or other such code words, like “enemy combatant,” “free trade agreement,” “security barrier,” “indefinite detention,” “targeted killing,” or “troubled asset relief program.”

I could go on, but I probably shouldn’t. Odds are, I’m already on the list of Putin-worshiping, anti-Semitic, racist, misogynist, neo-nationalist, non-standing up for the National Anthem, conspiracy theorizing America-haters. The last thing I need to do at this point is start jabbering about how the United States is an authoritarian corporatist dystopia ruled by a global capitalist elite that couldn’t give less of a shit about Americans (or any other actual people living in any other actual countries), where the corporate media can whip up mass fanatical support for wars of aggression, or corporate puppets, by pointing their fingers at yet another bogeyman and shouting “Hitler” at the top of their lungs. Next thing you know I’d be writing about “banks,” and “global corporations,” and “national sovereignty,” and we all know what that’s about, don’t we?

C. J. Hopkins is an award-winning American playwright and satirist based in Berlin. His plays are published by Bloomsbury Publishing (UK) and Broadway Play Publishing (US). He can reached at his website, cjhopkins.com, or at consentfactory.org.

October 28, 2016 Posted by | Full Spectrum Dominance, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , , , | Leave a comment

Chomsky: ‘I support Israel, but…’

Rehmat’s World | September 6, 2012

In August 2010, Noam Chomsky told Israeli Channel 2 News: “I regard myself a supporter of Israel.”

The Jewish-American political analyst, professor Avram Noam Chomsky (born 1928), knows how to cover his personal agenda behind literary smokescreen. That’s what he did in his recent article published at AlterNet on September 3, 2012, entitled ‘Why America and Israel Are the Greatest Threats to Peace.’ His article begins with the statement: “Imagine if Iran – or any other country – did a fraction of what Americans and Israel do at will.” However, after criticizing both the US and Israel for their warmongering policies toward the Islamic Republic – Chomsky drops the Zionist entity from his list of “brutal and repressive regimes” in the region.

The Iranian government is brutal and repressive, as are Washington’s allies in the region,” wrote Chomsky. One wonders why none of the leaders from 120 NAM member countries and 23 non-NAM countries who attended the 16th NAM summit in Tehran last week – compared Iran with the United States in those categories!

Before, I quote Chomsky’s said article, I would like to introduce the ‘real Chomsky’ to my readers. Chomsky is a strong critic of US foreign policy. He believes in the discredited ‘official 9/11 story’. In his book, ’9-11′, Chomsky criticized US foreign policy in the Middle East and its invasion of Afghanistan – but never mentioned Israel’s complicity in the tragedy. Chomsky is against Palestinian military resistance. He also favors the so-called ‘two-state’ solution and believes in Israel’s right to exist as ‘Jewish state’. Chomsky never publicly questioned the Zionist version of the holocaust (‘Six Million Died’). Chomsky is against academic boycott of Israel. Chomsky doesn’t believe that US foreign policy is controlled by Jewish groups especially AIPAC. Chomsky also doesn’t like Israel being compared with the former apartheid South Africa.

American Jewish writer and blogger, Roger Tucker, in a 2010 ‘Open Letter to Uri Avnery, Noam Chomsky and Jimmy Carter,’ had claimed that they’re not friends of Palestine – because they themselves were ‘Crypto-Zionists’ hiding behind the facade of ‘humanism’.

Jeff Blankfort, Jewish former editor of the Middle East Labor Bulletin, a long time photographer and a frequent writer on the Israel-Palestinian conflict – had called Chomsky a Double Agent in one of his 2005 articles.

“A number of statements made by Chomsky have demonstrated his determination to keep Israel and Israelis from being punished or inconvenienced for the very monumental transgressions of decent human behavior that he himself has passionately documented over the years. This is one of the glaring contradictions in Chomsky’s work. He would have us believe that Israel’s occupation and harsh actions against the Palestinians, its invasions and undeclared 40 years war on Lebanon, and its arming of murderous regimes in Central America and Africa during the Cold War, has been done as a client state in the service of US interests. In Chomsky’s world view, that absolves Israel of responsibility and has become standard Chomsky doctrine,” wrote Blankfort.

Now, back to Chomsky’s ‘satirical article.’

The war drums are beating ever more loudly over Iran. Imagine the situation to be reversed.

Iran is carrying out a murderous and destructive low-level war against Israel with great-power participation. Its leaders announce that negotiations are going nowhere. Israel refuses to sign the Non-Proliferation Treaty and allow inspections, as Iran has done. Israel continues to defy the overwhelming international call for a nuclear-weapons-free zone in the region. Throughout, Iran enjoys the support of its superpower patron.

Iranian leaders are therefore announcing their intention to bomb Israel, and prominent Iranian military analysts report that the attack may happen before the US elections.

Iran can use its powerful air force and new submarines sent by Germany, armed with nuclear missiles and stationed off the coast of Israel. Whatever the timetable, Iran is counting on its superpower backer to join, if not lead, the assault. U.S. defense secretary Leon Panetta says that while we do not favor such an attack, as a sovereign country Iran will act in its best interests.

All unimaginable, of course, though it is actually happening, with the cast of characters reversed. True, analogies are never exact, and this one is unfair – to Iran.

September 6, 2012 Posted by | Deception | , , , , , , , | Comments Off on Chomsky: ‘I support Israel, but…’