Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

CNN lies about 68% of Americans waiting for vaccine to return to normal life as lockdown gives MSM new lease on life

By Helen Buyniski  | RT | May 12, 2020

Mainstream media is running wild during the US coronavirus lockdown with the kind of distorted “facts” that would normally be ignored but have developed staying power due to pandemic-induced vulnerabilities in its audience.

More than two-thirds of Americans are determined to hide out in their homes until a Covid-19 vaccine comes along. Or so CNN appeared to claim in a Tuesday headline, declaring “68 percent of Americans say a vaccine is needed before returning to normal life.” Citing a Gallup poll, the piece implied that until a vaccine is rolled out for the pandemic that has upended the lives of people around the world, most Americans are content to shelter in place, working from home (if they’re lucky enough to be working at all) and absorbing reality through the mainstream media.

The actual Gallup poll the article cited said no such thing. “Availability of a vaccine to prevent Covid-19” was merely one item on a list of factors that respondents could rate as “very,” “somewhat,” or “not too important” as conditions for returning to their pre-pandemic routines. Indeed, a poll taken the previous week that specifically asked how many respondents would only return to normal if there was a vaccine found just 12 percent of respondents felt they needed the still-hypothetical jab to resume their lives.

More important than a vaccine that is expected to take over a year to come to market in Gallup’s poll were “mandatory quarantine for anyone testing positive with Covid-19” (“very important” for 80 percent of respondents) and “improved medical therapies to treat Covid-19” (“very important” for 77 percent). Even a “significant reduction” in virus-related deaths (73 percent) outstripped the vaccine. Yet this benchmark was used as the headline by CNN.

Sure, the decision could have been motivated by the network’s heavy support by pharmaceutical companies. Democratic presidential candidate Bernie Sanders called out CNN during a primary debate for taking drug company money in a direct conflict of interest, and vaccine safety advocate Robert F. Kennedy Jr. has claimed 70 percent of ad dollars for news networks come from pharmaceuticals during non-election years.

However, given the abysmal track record of previous efforts to develop a vaccine for other coronaviruses, like SARS, there’s no guarantee a Covid-19 shot will ever come on the market. Instead, it’s more likely CNN’s motive in portraying Americans as willing to hide in their homes for another year in the hope of a pharmaceutical savior that may never come is an opportunistic attempt to prey on the newfound vulnerabilities of a pandemic-panicked population.

Everyone makes mistakes, of course, but CNN and its mainstream media ilk have been making an awful lot of them during the coronavirus pandemic, and they’ve all erred in the direction of presenting the virus as a terrifying killer that threatens all populations who dare peek their heads out of their windows (except for the prescribed hour of clapping, of course). CBS was caught re-using the same footage of an Italian hospital overwhelmed by coronavirus-stricken patients twice to illustrate New York hospitals supposedly buckling under the weight of the epidemic, even after the network was caught the first time and excoriated on social media. A Project Veritas exposé last week implied they hadn’t learned their lesson, claiming the network had allegedly staged a long line of patients waiting for coronavirus testing at a Michigan facility, which CBS was quick to blame. Many outlets continued to predict apocalyptic death numbers for the country long after it was apparent that the early estimates were significantly overblown.

It’s not like there haven’t been plenty of sensational Covid-19 stories in the US, which has long been the epicenter of the coronavirus pandemic. Between U-Haul trucks filled with decomposing bodies parked outside a Brooklyn funeral home and New York Governor Andrew Cuomo’s appalling order mandating contagious Covid-19 patients be admitted to nursing homes where they’d – in his own words – infect the tenants “like fire through dry grass,” tales of suffering inflicted by the virus abound. Covid-19 has contributed to over 81,000 deaths as of Tuesday, according to data collected by Johns Hopkins University. But it never seems to be enough – so many of the deaths are in nursing home patients or those with comorbid conditions that the media seems compelled to dig for ever more lurid and shocking narratives.

The Covid-19 lockdowns have given the media establishment something it hasn’t had for years – a captive audience. It isn’t about to let something like that go, even as states begin to loosen restrictions and permit the housebound to return to work. Pre-virus, the media establishment enjoyed near-record low approval ratings, with just 41 percent claiming to trust mainstream outlets in 2019. But in the midst of the uncertainty caused by the virus – which has put over 33 million Americans out of work and disrupted the lives of millions more – the certainty and familiarity those outlets provide has shored up their falling stock. Some 57 percent of respondents to a Pew Research poll conducted last month said cable news was doing an “excellent” or “good” job covering the pandemic, while a whopping 68 percent approved of network television coverage. Given the low ratings they enjoy during business as usual, neither CNN nor any other mainstream outlet is going to risk letting their newly-loyal audience return to reality – not when they can keep them at home waiting for a vaccine for another year. For a media that thrives on fear, the best kind of customer is one who’s glued to the couch, terrified of the virus lurking just outside their door.

Helen Buyniski is an American journalist and political commentator at RT. Follow her on Twitter @velocirapture23

May 13, 2020 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , , | 1 Comment

South Carolina Debate Attended by Elite ‘Sponsors’, Featured Syria War Propaganda

CBS News’ Margaret Brennan pushing Syria war propaganda with Pete Buttigieg
21st Century Wire | February 26, 2020

The Democratic Party held its 10th presidential debate Tuesday night in Charleston, South Carolina, as candidates continued their attacks on national frontrunner Bernie Sanders in front of a live audience of elite ‘sponsors’ who paid over a thousand dollars to attend the event.

A local Charleston TV news station confirmed earlier this month that a “guaranteed ticket” at the debate required a sponsorship to be paid at levels between $1750 to $3200, prompting the trending hashtag, #WineCaveDebate, during the live broadcast.

CBS News carried the debate and featured a foreign policy question to be asked by Twitter users.

Debate moderator Margaret Brennan then read the selected tweet and directed the question to Pete Buttigieg:

The city of Idlib in Syria is facing an unprecedented humanitarian crisis. The Syrian regime and Russia are targeting schools, bakeries, and hospitals. What would you do as President to push back Regime and Russian forces and stop the killing of innocent civilians?

It was apparent that CBS News did not verify the dubious claims made in the tweeted question, and thus was able to present a false narrative about the war in Syria to its viewing audience.

The Syrian Arab Army and its Russian military partners have actually been advancing on Idlib to liberate it from the jihadi terrorists that have taken control of it from peaceful Syrians.

Buttigieg responded to the question by saying “I stand with the people of Idlib…”

Later, Brennan direct the same question to Elizabeth Warren, but rephrased it as “What would you do to stop the mass murder?”

February 26, 2020 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , | 1 Comment

Russian Aggression Comes From Media Racism

By Tim Kirby | Strategic Culture Foundation | June 10, 2019

As an American wouldn’t you want to live in a country with a powerful military that can prevent any invasion and backs up your foreign policy with some some muscle? Wouldn’t you want to make sure that America remains a cohesive nation that shuts down any attempts at succession and asserts a firm military, governmental and cultural presence all over its own territory? As an American wouldn’t you feel that America has the right to try to get back regions that it controlled for generations filled with Americans cut off from the bulk of the US if need be? And finally wouldn’t you think that it is fine for the USA to resist economic, military and cultural pressure from an aggressive foreign power while developing itself?

Unless you are some sort of self-hating SJW zealot then all of the above should seem perfectly reasonable to you… because it is. It is reasonable not just for America but for any great human civilization on our planet. So the question is why is it that when Russians follow these same normal patterns of behavior they are labeled as “aggression” and somehow immediately become horrible and unacceptable.

The Russian aggression trope has come up again as CBS brutally shoehorned the expression into the title of one of their videos. In the piece Senator Joe Manchin comments on a few different topics but the main one was his tour of Arctic nations and the climate issues related to them. All he had to say about Russia is that they are really putting their chips down on the Arctic and have invested massive amounts of money and resources into the region.

The topic of Russia came up after the presenter asked Mr. Manchin a bizarre conspiracy theory site style question related to Russians doing major nuclear tests in the Arctic for no clear reason other than Russians do bad things by default according to CBS’s editorial line. The presenter did not state where she got this nugget of fake news from, she just boldly asserted they are nuking snow and polar bears as Russians are known to do.

Thankfully Mr. Manchin bluntly said “no” ignoring this mad question to immediately go on to layout his opinion that the US could be really falling behind in terms of the Arctic due to the Russian surge in the great white north and that the US should be aware of this and try to catch up. He feels that America needs to catch up, overtake, or offset the Russians in the Arctic.

This is a totally reasonable respectable and patriotic stance to have, which is probably why CBS had to force “aggression” into the title of the video. If all American politicians had the same rational view of competition between nations that Mr. Manchin does, then the pointless tension between the US and Russia would probably be very nominal right now.

Perhaps it is part of human nature to create lots of double standards in favor of one’s own group. Every political movement and every nation seems to forgive the sins of its own guys when they do things “for the greater good” and demonizes anyone who tries to stop them. Our soldiers are heroes, their soldiers are monsters, our way of life is good for everyone, their way of life is a threat to the world etc. This aspect of tribal mentality is part of who we are and something we need to be much more mindful of in our 21st century nuclear standoff, because the worst that could happen from this type of rhetoric is no longer just some kind of pogrom but total nuclear annihilation.

If the Pro-Diversity machine in the media would wake up to the fact that the geopolitical chessboard, is, was and always will be “diverse” and that all players have similar goals with similar means that would really help the entire world move forward and keep us all very far away from the potential of a WWIII nuclear scenario. This “good guy vs. bad guy” racist narrative that Russia is on the bad end is propping up an ultimately artificial conflict with the US. It is time to acknowledge the reality that there are numerous cultures on Earth that want to be powerful and prosperous and just because they look different from us doesn’t make them any more or less capable of doing great evil.

June 10, 2019 Posted by | Mainstream Media, Warmongering, Russophobia | | Leave a comment

When Former Spies Turn into TV ‘Experts’

By Philip M. GIRALDI | Strategic Culture Foundation | 15.02.2018

Once upon a time in the United States there was a general perception that organizations like the Federal Bureau of Investigation (FBI) and the Central Intelligence Agency (CIA) were both apolitical and high-minded, existing only to calmly and professionally promote the safety and security of the nation. Directors of both organizations often retired quietly without fanfare to compose their memoirs, but apart from that, they did not meddle in politics and maintained low profiles. There was a widespread belief at CIA that former officers should rightly retire to a log cabin in the Blue Ridge Mountains where they could breed Labrador retrievers or cultivate orchids.

But the relative respectability of America’s national security agencies largely vanished in the aftermath of the 9/11 terrorist incidents. It was learned that both the CIA and FBI had made fatal mistakes in their investigations of the al-Qaeda group, putting in question their effectiveness, and the leaders of both organizations began to focus on pleasing their political masters. The appearance of CIA Director George Tenet at the United Nations supporting lies promoted by Secretary of State Colin Powell was a low point, but there were many more to follow.

The 2016 election brought out the worst in the CIA’s leadership, with its Director John Brennan lining up behind Hillary Clinton together with former Acting Director Michael Morell and former Director Michael Hayden. Morell even claimed that Trump was a Russian agent. Indeed, there has been remarkably little speculation regarding the possible roles of some senior intelligence officials, most notably CIA Director John Brennan and Director of National Intelligence James Clapper, both of whom were in office during the electoral campaign. In September 2016, the two men reportedly were involved in obtaining information on Page and it has also been suggested that Brennan sought and obtained raw intelligence from British, Polish, Dutch and Estonian intelligence services, which might have motivated FBI’s James Comey to investigate the Trump associates. Brennan and Clapper, drawing on intelligence resources and connections, might have helped the FBI build a fabricated case against Trump.

Currently the senior officials who were so hostile to Donald Trump have decided against going quietly into their generously rewarded retirements. Morell has long been a paid contributing “expert” for CBS news, Hayden has had the same role at CNN, and they are are now being joined by John Brennan at NBC. Brennan, an NBC “senior national security and intelligence analyst,” is an Obama-Clinton loyalist who can be relied upon to oppose policies and actions undertaken by the Trump Administration, admittedly not a bad thing, but he will be doing so from a strictly partisan perspective. And the danger is that his tag as former CIA Director will give him a certain credibility, which, depending on the issue, might not be deserved or warranted. To be sure CIA interests will be protected, but they will be secondary to commentary from a partisan and revenge seeking John Brennan who is out to burnish his own sorry reputation. He looks perpetually angry when he is on television because he is.

Brennan has behaved predictably in his new role. In his first appearance on Meet the Press last Sunday he said that the Steele dossier did “not play any role whatsoever in the intelligence community assessment that was presented to President Obama…” which is a lie.  He denounced the release of the so-called “Nunes memo” by the House Intelligence Committee because it was “exceptionally partisan,” which is true, and because it exposes secrets, which it does not. Brennan is also a leader of the blame Russia movement. He has claimed without providing any evidence that Russia “brazenly interfered” in the 2016 election and he can be counted upon to be yet one more anti-Russian voice on the mainstream media.

Brennan, who was hated by much of the CIA’s rank-and-file during his tenure as director, does not have much of a reputation for truth-telling. He lied  about how the Agency under his leadership tried to spy on and disrupt the Senate’s investigation into CIA torture. He was also the driving force behind the Obama administration “kill list” of U.S. citizens selected for assassination. Concerns that Brennan will represent the Agency’s viewpoint on NBC News are largely irrelevant as the network should have instead considered his credibility and judgment before hiring him.

February 15, 2018 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Russophobia, Timeless or most popular | , , , , , , , , | 3 Comments

CNN refuses to reveal names of “multiple sources” who spread Wikileaks-Trump fake news story

By Alex Christoforou | The Duran | December 11, 2107

Last week was a very bad week for fake news CNN.

CNN was embarrassed (to say the least) after completely screwing up what it dubbed a “bombshell” Trump collusion story, by misreading email dates, and confusing a “4” with a “14”.

CNN had claimed that an email sent to the Trump campaign, containing hacked documents and encryption key, was dated September 4th, days before being released to the public.

This was the smoking gun proving Trump-Wikileaks collusion and by extension Trump-Russia collusion. Only problem was that the real date of the email was ten days after Wikileaks publicly released its leaked documents. Zerohedge noted at the time…

As it turns out, the email was dated Sept. 14. The documents had actually been made publicly available earlier that day. Wikileaks was merely trying to draw the Trump campaign’s attention to the documents.

So, two of CNN’s ace political reporters managed to write a “bombshell” story, which presumably made it through at least one round of edits, and was also probably reviewed by the network’s legal department, without anybody double-checking the date of the email – the crux of the entire. For what it’s worth, CNN said it based its story on the accounts of two sources who had seen the email. But this just highlights the dangers of relying on second-hand information, and should make readers question the next anonymously sourced story they see.

CNN corrected its story after the Washington Post, which managed to obtain a copy of the email, pointed out the error, which transformed the CNN story from a “bombshell” into essentially a nonstory.

Progressive media commentator, Jimmy Dore tore apart CNN, and its fake news cohorts MSNBC, CBS and ABC for not only spreading the fake news, but not having the integrity to issue a proper retraction… at the very least CNN should, as The Intercept’s Glenn Greenwald points out, expose who the “multiple sources” for the story were, and how such multiple sources all misread the date. 

It is, of course, completely plausible that one source might innocently misread a date on a document. But how is it remotely plausible that multiple sources could all innocently and in good faith misread the date in exactly the same way, all to cause to be disseminated a blockbuster revelation about Trump/Russia/WikiLeaks collusion? This is the critical question that CNN simply refuses to answer. In other words, CNN refuses to provide the most minimal transparency to enable the public to understand what happened here.

*****

Think about what this means. It means that at least two – and possibly more – sources, which these media outlets all assessed as credible in terms of having access to sensitive information, all fed the same false information to multiple news outlets at the same time. For multiple reasons, the probability is very high that these sources were Democratic members of the House Intelligence Committee (or their high-level staff members), which is the committee that obtained access to Trump Jr.’s emails, although it’s certainly possible that it’s someone else. We won’t know until these news outlets deign to report this crucial information to the public: which “multiple sources” acted jointly to disseminate incredibly inflammatory, false information to the nation’s largest news outlets?

December 11, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Russophobia | , , , | 1 Comment

Google hiring 1,000 journalists in effort to control American news flow

It’s about controlling information offline and online

By Alex Christoforou | The Duran | September 19, 2017

Google is learning from its mistakes.

Not being able to place Hillary Clinton in office, the search monopoly has decided that online influence over what Americans think, say, and do is not enough to guarantee the right woman enters the White House.

Google is now embarking on a 5 year plan, where they will seed 1,000 aspiring, liberal left journalists into America’s local media markets.

Poynter reports that the Google News Lab will be working with Report For America (RFA) to hire 1,000 journalists all around the country.

Many local newsrooms have been cut to the bone so often that there’s hardly any bone left. But starting early next year, some may get the chance to rebuild, at least by one.

On Monday, a new project was announced at the Google News Lab Summit that aims to place 1,000 journalists in local newsrooms in the next five years. Report For America takes ideas from several existing organizations, including the Peace Corps, Americorps, Teach for America and public media.

Unlike foreign or domestic service programs or public media, however, RFA gets no government funding. But they are calling RFA a national service project. That might make some journalists uncomfortable – the idea of service and patriotism. But at its most fundamental, local journalism is about protecting democracy, said co-founder Charles Sennott, founder and CEO of the GroundTruth Project.

“I think journalism needs that kind of passion for public service to bring it back and to really address some of the ailments of the heart of journalism,” he said.

Here’s how RFA will work: On one end, emerging journalists will apply to be part of RFA. On the other, newsrooms will apply for a journalist. RFA will pay 50 percent of that journalist’s salary, with the newsroom paying 25 percent and local donors paying the other 25 percent. That reporter will work in the local newsroom for a year, with the opportunity to renew.

Zerohedge reports…

Of course, while the press release above tries to tout the shared financial responsibility of these 1,000 journalists, presumably as a testament to their ‘independence’, it took about 35 seconds to figure out that the primary funder of the journalists’ salaries, RFA, is funded by none other than Google News Lab.

Meanwhile, as a further testament to RFA’s ‘independence, we noticed that their Advisory Board is flooded with reputable, ‘impartial’ news organizations like the New York Times, NPR, CBS, ABC, etc….

We are sure that these 1,000 journalists will never be called upon by Google to report on the news in a way that benefits the giant search company.

September 19, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Full Spectrum Dominance, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , | Leave a comment

Tangier Island

By Paul Homewood | Not A Lot Of People Know That | July 10, 2017

CBS have a report on rising sea levels at Tangier Island, in Chesapeake Bay here

The video is worth watching. The CBS reporter makes the usual attempts to blame it on “climate change”, but the locals know too much to fall for that old pony.
They know that sea levels have been rising, and land eroding, since 1850.

And they are right. Tide gauges in the area, such Sewell Point, Norfolk, confirm that sea levels have been steadily rising for a long time, long before recent rises in emissions of CO2.


https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?stnid=8638610

The rate of rise is 4.6mm/yr, nearly three times the global rate. But there is a very good reason for this – the land is sinking.
Chesapeake Bay is the site of an ancient impact crater, caused by a comet or meteor. As a result the land has been subsiding ever since. Estimates by proper scientists suggest it is sinking at a rate of up to 3mm/yr.
For instance this recent study by John Boon et al found (Sewell Pt is SWPT):


https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2017/02/03/sea-level-rise-at-norfolk-va/

In other words, this accounts for two thirds of the sea level rise.

The study also found no acceleration in the rate of sea level rise:

The sea in Chesapeake Bay is doing what it always has, and no amount of windmills and solar panels will have the slightest effect.

July 11, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Science and Pseudo-Science, Timeless or most popular | , | 2 Comments

The CIA and deep state have controlled US media and Hollywood for decades

By Adam Garrie | The Duran | February 27, 2017

Many have expressed their shock and horror that the ‘documentary’ on the White Helmets organisation has won the Oscar for Best Documentary.

The White Helmets purports to be an aid organisation but has been widely discredited as such. What is more, the organisation has been exposed as a handsomely funded western propaganda tool. Even worse, the White Helmets have been exposed as actively supporting (both materially and in terms of PR) the criminal acts of groups like Al-Qaeda/Al-Nusra. The Syrian government which considers the group a terrorist organisation has been totally vindicated. The UN consequently do not recognise the White Hemlets as any sort of aid agency.

Why then did the Hollywood elite honour such a dangerous group? One could say, with a great deal of truth, that the Hollywood elite are out of touch, bordering on the mad, but there is a far more devious reason behind the awarding of a terrorist group.

The truth of the matter is that the US government, typically through the CIA, has for years influenced US news media, the artistic elite and Hollywood, using both willing and unwilling accomplices to propagandise a pro-deep state narrative.

In the 1950s, the young CIA didn’t waste time in this respect. Operation Mockingbird was a CIA initiative wherein US journalists at organisations like the New York Times and CBS were fed propaganda stories to send out to their then virtually monopolised share of American readers and viewers.

Many journalists were paid by the CIA to promote such stories. In other cases, naive journalists were simply given the information and put it out as real news, when in fact it was what today we would call ‘fake news’.

But the CIA didn’t limit their activities to media. The so-called Congress for Cultural Freedom funded artistic performances, publications and exhibitions designed to promote the CIA’s version of the ‘American way’, even though ironically, much of the work promoted was overwhelmingly rejected by Middle America.

The CIA supported all sorts of causes and art forms that many in America found anathema to traditional conservative tastes, ranging from the Abstract Expressionist movement in painting to radical feminism.

Much of the CIA’s meddling in media and creative industries was kept under wraps until the 1970s when many in Congress began questioning the modus operandi of the CIA in the aftermath of the Watergate scandal. The full extent of Operation Mockingbird was not however fully revealed until pertinent information became declassified in 2007.

Much has been reported of so-called Hollywood blacklists against real and alleged communists at the height of the McCarthy era, but little in the mainstream media has been said of the CIA’s influence on Hollywood.

In 2012, much of the CIA’s influence on Hollywood in the post Cold War era was laid bear in a book by Tricia Jenkins called The CIA in Hollywood: How the Agency Shapes Film and Television.

Whilst many thought the era of big CIA would diminish with the end of the Cold War, Jenkins’s book has demonstrated that such ties continue. The rapid expansion of the surveillance state under Presidents George W. Bush and Barack Obama and the current deep state war on alternative media, has only entrenched the position of portions of the US government in actively trying to influence the narratives that audiences often ignorantly consume.

The media-industrial complex/media-entertainment complex is not a conspiracy theory. The trail of influence and money which both directly and indirectly weighs on the content put out by Hollywood and the US mainstream media is very real. It is both historical fact and sadly it is also part of the present reality.

It is for this reason alone that no one should be surprised that Al-Qaeda’s helpers, the White Helmets won an Oscar. What still is more surprising is that many in America do not question why the terrorist organisation blamed for the 9-11 attacks is now lionised as a sound alternative to the secular government of Syria.

February 28, 2017 Posted by | Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , , , , | 2 Comments

All the News That Fits the Agenda

Mainstream journalists have betrayed their calling

By Philip Giraldi • Unz Review • February 7, 2017

The Editorial page of The Washington Post newspaper generally holds to its current progressive-dominated program consisting of anti-racism, pro-diversity plus multiculturalism, “choice,” LGBTQ “rights,” and, ironically, constant war. It is not noted for its sense of humor except on Saturday morning when it runs a number of cartoons ridiculing Donald Trump.

All of which contributed to my surprise when I read a piece on January 29th penned by no less than Fred Hiatt, the Editorial and opinion pages editor. Fred, a Harvard graduate, of course, has been around at The Post since 2000. His foreign policy is pure John McCain and his domestic policy is Elizabeth Warren. Apparently kicking around people overseas is okay while in the United States white male Christian heterosexuals in particular can be targeted with impunity, but no one else.

Hiatt’s piece entitled “Trump considers the media his enemy. We shouldn’t treat him as ours” is the type of faux high-minded nonsense that one expects from the new breed of journalist that considers that reporting a story is not enough. For them, it is far more important to actually be the story through selective use of available information and the random insertion of opinion disguised as fact.

But back to Hiatt’s clearly robust sense of humor. He cited presidential adviser Stephen Bannon’s labeling the media the “opposition party,” noting that press-phobia is not exactly unusual for any White House, but warning “it is vital that we not become that party.” Rather than take on the Administration aggressively by exposing its lies, shutting it out or “be[ing] the voice of the other side,” the media should not “answer dishonest or partisan journalism” with “more partisan journalism, which would only harm our credibility.”

Hiatt’s answer to the “dishonest or partisan” journalism problem is “professionalism: to do your jobs according to the highest standards, as always.” He then adds “So far, I believe The Post has been setting the standard in this difficult job. It is not boasting for me to say so…” Regarding his own particularly bailiwick the “opinion side of the house… it is important to maintain a thoughtful perspective.”

Fred Hiatt cites a number of examples of Trump’s failings, including how, regarding immigration, “favoring one religion over another… defaces our democracy.” Surely Hiatt is aware that in practice immigration into the U.S. has frequently favored one religion or nationality or culture over others. During the past 50 years it has worked favorably for Cubans, Irishmen and Vietnamese Christians. Russian Jews benefited particularly as they were admitted as refugees under the 1975 Jackson-Vanik Amendment even though they were not notably persecuted and only had to prove that they were Jewish.

Jackson-Vanik was one of the first public assertions of neoconism, having reportedly been drafted in the office of Senator Henry Jackson by no less than Richard Perle and Ben Wattenberg. Its provision favoring Jews was expanded by the 1990 Lautenberg Amendment which widened the field to include Iranian Jews. As refugees instead of immigrants they received welfare, health insurance, job placement, English language classes, and the opportunity to apply for U.S. citizenship after only five years.

Hiatt’s apparent ignorance about how his Russian-Jewish neocon buddies like Max Boot arrived here is particularly noted as he is also Jewish. And Boot is far from alone. Steve Sailer reports that journalist Julia Ioffe, who complains regularly about American racism, Vladimir Putin and also Donald Trump, entered the U.S. under the Russian-Jewish waiver in 1990, bringing 60 of her family members along with her. One suspects that selective immigration policies are okay for Fred when it is one’s own tribe but immoral when it somehow involves Donald Trump.

Hiatt’s editorial page has also roundly condemned Donald Trump for his decision to restrict immigration from seven Muslim majority countries, conveniently ignoring the fact that President Barack Obama first came up with the exact same list of Muslim countries for special vetting in the December 2015 Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Prevention Act.

Now consider Hiatt’s more general allegations regarding partisan and dishonest journalism for a minute. Anyone who regularly read either The Washington Post or New York Times during the recently concluded electoral campaign would have noted that the mainstream media was extremely hostile to Donald Trump and everything that he represented. It was and still is the “opposition,” as Bannon put it. The Post‘s journalists have been daily running multiple pieces, both in the news and opinion sections, criticizing everything relating to Trump for months including his wife’s clothing choices and there is no sign that it will stop anytime soon. And they have not been shy about it, criticizing not only his policies but also his appearance and character. The lampooning and sharp critique continue now that Trump is president. It is not that Trump is or should be immune from criticism – to be sure he has many legitimate detractors all across the political spectrum – but it is a question of how the critique is packaged and whether he is being treated fairly.

In fact, The Washington Post might well be the current leader when it comes to partisanship, fake news and heavily editorialized alleged “news reporting,” particularly when it comes to Russia, Iran or Donald Trump. It featured a completely fabricated story describing how a utility in Vermont had been hacked by the Russians without checking with the utility first. It also ran a front page piece on how hundreds of U.S. based media outlets and alternative websites were Russian “useful idiots” spreading Kremlin produced fake news and propaganda, basing its assessment on a questionable anonymously produced website called PropOrNot. Both stories were replayed widely in the national media before it was determined that they were completely wrong.

In support of its domestic agenda, The Post also ran a story describing how Planned Parenthood provides a broad range of women’s health services, including mammograms, which turned out to be untrue while failing to mention that it also performs 300,000 abortions each year. However one feels about Planned Parenthood, is that balanced and fact based reporting?

Apart from completely fake news, The Post is a master at editorializing what it describes as its news coverage. In a front page story on February 2nd, “Trump badgered, bragged and abruptly ended phone call with Australian leader,” paragraph four reads “Trump’s behavior suggests that he is capable of subjecting world leaders, including close allies, to a version of the vitriol he frequently employs against political adversaries and news organizations in speeches and on Twitter.” Does that pass the smell test for news reporting? Does “badgered, bragged”? And it later turned out that the call was not ended abruptly.

People like Fred Hiatt are precisely the reason why Donald Trump was elected by a public tired of arrogance, lies and media condescension. Fred’s hypocrisy is so blatant that anyone who dips into his newspaper to find enlightenment instead comes away reeking of propaganda, and particularly low propaganda at that. No Fred, The Washington Post is not the “highest standard” of journalism. It is hardly journalism at all. And the same goes for the crew at The New York Times as well as Charley Rose at CBS News, Wolf Blitzer at CNN and Rachel Maddow at MSNBC. Liars and knaves, every one of them.

The mainstream media talking heads want wars with Russia and Iran as well as heavy-handed intervention in Syria, hate Trump and everything he stands for, and love the whole world and its wonderful multicultural promise. Of course, their children go to private schools and will never be unemployed or have to put on a uniform or struggle to pay a mortgage while those pesky immigrants they love from a distance will never be able to afford to move in next door. Their understanding of flyover America and its problems is nil and their love of country is negotiable as they pursue higher ratings and more pats on the head from Hollywood celebrities, preening politicians and the country’s oligarchs. Steve Bannon was absolutely right when he said “the media should be embarrassed and humiliated and keep its mouth shut and just listen for a while.”

February 7, 2017 Posted by | Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , | 1 Comment

Nothing Important Happened in Syria on Tuesday, Nov. 29

By Paul Larudee | Dissident Voice | November 30, 2016

On Tuesday, Nov. 29, 2016, after more than five years of fighting in Aleppo, Syrian government forces recaptured a major portion of the “rebel” enclave often called “east Aleppo”.

It now should be called “southeast Aleppo”, and soon perhaps just “Aleppo”. Thousands of grateful Syrian civilians ran into the arms of the soldiers, and were provided with food, shelter, transportation, medical services, and other needs.

They recounted horror stories of how the “rebels”, under the leadership of the extremist al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra (AKA Jabhat Fateh al-Sham), denied them food and water and shot at them when they tried to leave (after confiscating their mobile phones so that no one could hear their story). Nevertheless, hundreds of fighters decided to accept the government offer of amnesty, and laid down their arms, while the rest retreated into the shrinking enclave.

The main water pumping station for the entire city had been in this liberated section of the city, and government engineers promise that service will soon be restored for the first time in many years.

It is a major turning point in the Syrian war, signaling the beginning of the end for efforts by the US, NATO and the Arabian monarchies to create “regime change” and a failed state in place of the secular government supported by the vast majority of Syrian citizens.

But apparently none of this is of any importance. After following what I thought were exciting developments through Twitter, Facebook, RT, and various alternative media sites, I flipped through the evening news of the three major US television networks (ABC, NBC & CBS) to see what sort of coverage they might have. I was expecting denunciations, accusations of Russian and Syrian atrocities, and the usual lies and distortions.

Instead, I found nothing at all. There was no coverage of Syria. Apparently, nothing of any consequence had happened. Instead, there was a story about how a group of US workers had won the lottery and had all become millionaires.

Silly me! I had thought it was a historic turning point. I can only imagine that the lavishly funded Aleppo Media Center and White Helmets “impartial” “volunteer” organizations were too busy running for their lives, along with their head-chopping heroes, to concoct their stories and stage their imitation rescue and black flag operations, and distribute them to the western media. Without these sources, the corporate media were left with nothing to report except stories that contradicted everything they had been reporting for months and years.

Silence is golden.

Paul Larudee is one of the founders of the Free Gaza and Free Palestine Movements and an organizer in the International Solidarity Movement.

November 30, 2016 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , , , | 1 Comment

How CBS News Aided the JFK Cover-up

By James DiEugenio | Consortium News | April 22, 2016

In the mid-1960s, amid growing skepticism about the Warren Commission’s lone-gunman findings on John F. Kennedy’s assassination, there was a struggle inside CBS News about whether to allow the critics a fair public hearing at the then-dominant news network. Some CBS producers pushed for a debate between believers and doubters and one even submitted a proposal to put the Warren Report “on trial,” according to internal CBS documents.

But CBS executives, who were staunch supporters of the Warren findings and had personal ties to some commission members, spiked those plans and instead insisted on presenting a defense of the lone-gunman theory while dismissing doubts as baseless conspiracy theories, the documents show.

Though it may be hard to remember – amid today’s proliferation of cable channels and Internet sites – CBS, along with NBC and ABC, wielded powerful control over what the American people got to see, hear and take seriously in the 1960s. By slapping down any criticism of the Warren Commission, CBS executives effectively prevented the case surrounding the 1963 assassination of President Kennedy from ever receiving the full airing that it deserved.

Beyond that historical significance, the internal documents – compiled by onetime CBS News assistant producer Roger Feinman – show how a major mainstream news organization green-lights one approach to presenting sensitive national security news while blocking another. The documents also shed light on how senior news executives, who have bought into one interpretation of the facts, are highly resistant to revisit the evidence.

Buying In

CBS News jumped onboard the blue-ribbon Warren Commission’s findings as soon as they were released on Sept. 27, 1964, just over 10 months after President Kennedy was assassinated in Dallas, Texas, on Nov. 22, 1963. In a special report, CBS and its anchor Walter Cronkite preempted regular programming and, with the assistance of reporter Dan Rather, devoted two commercial-free hours to endorsing the main tenets of that report.

However, despite Cronkite and Rather giving the Warren Report their public embrace, other people, who were not in the employ of the mainstream media, examined critically the report and the accompanying 26 volumes. Some of these citizens were lawyers and others were professors, the likes of Vincent Salandria and Richard Popkin. They came to the conclusion that CBS had been less than rigorous in its examination.

By 1967, the analyses challenging the Warren Report’s conclusions had become widespread, including popular books by Edward Epstein, Mark Lane, Sylvia Meagher and Josiah Thompson. Thompson’s book, Six Seconds in Dallas, was excerpted and placed on the cover of the wide-circulation magazine Saturday Evening Post. Lane was appearing on talk shows. Prosecutor Jim Garrison had announced a reopening of the JFK case in New Orleans. The dam was threatening to break.

The doubts about the Warren Report had even spread into the ranks at CBS News, where correspondent Daniel Schorr and Washington Bureau chief Bill Small recommended a fair and critical look at the report’s methodology and findings. Top prime-time producer Les Midgley later joined the effort.

CBS News vice president Gordon Manning sent the proposal on to CBS News president Richard Salant in August 1966, but it was declined. Manning tried again in October, suggesting an open debate between the critics of the Warren Report and former Commission counsels, moderated by a law school dean or the president of the American Bar Association. The idea was to give the two sides a chance to make their best points before the viewing public.

Zapruder Evidence

One month after Manning’s debate proposal, Life Magazine published a front-page story in which the Warren Commission’s verdict was questioned by photographic evidence from the Zapruder film (which the magazine owned). Life also interviewed Texas Gov. John Connally who disagreed that he and Kennedy had been hit by the same shot, a claim that undercut the “single bullet theory” at the heart of the Warren Report.

Without the assertion that a single bullet inflicted multiple wounds on Kennedy and Connally, who was riding in front of the President, the commission’s verdict collapses. The magazine story ended with a call to reopen the case. Indeed, Life had put together a small journalistic team to do its own internal investigation.

A few days after this issue appeared, Manning again pressed for a CBS special. This time he suggested the title “The Trial of Lee Harvey Oswald,” with a panel of law school deans reviewing the evidence against Oswald in a mock trial, including evidence that the Warren Commission had not included. In other words, there would be a chance for American “jurors” to weigh the evidence that might have been presented against Oswald if he had lived and to make a judgment on his guilt. Again, this approach offered the potential for a reasonably balanced examination of the Kennedy assassination.

At this point, Manning was joined by producer Midgley, who had produced the two-hour 1964 CBS special. Midgley’s suggestion differed from Manning’s in that he wanted to title the show “The Warren Report on Trial.” Midgley suggested a three-night, three-hour series with one night given over to the commission defenders, one night including all the witnesses that the commission overlooked or discounted, and the last night including a verdict produced by legal experts. But the title itself suggested a level of skepticism that had not been part of the earlier proposals.

The Higher-ups Intervene

However, then CBS senior executives began to intervene. On Dec. 1, 1966, Salant wrote a memo to John Schneider, president of CBS Broadcast Group, telling him that he might refer the proposal to the CBS News Executive Committee (CNEC). According to information that a former CBS assistant producer Roger Feinman obtained during a legal hearing against CBS, plus secondary sources, CNEC was a secretive group that was created in the wake of Edward R. Murrow’s departure from CBS.

Murrow was a true investigative reporter who became famous through his reports on Sen. Joe McCarthy’s abuses and the mistreatment of migrant farm workers. The upper management at CBS did not like the controversies that these reports generated among influential segments of the American power structure. There was a perceived need to tamp down on such wide-ranging and independent-minded investigations. After all, the CBS executives were part of that power structure.

CBS News president Salant epitomized that blurring of high-level corporate journalism and America’s ruling class. Salant had gone to Exeter Academy, Harvard, and then Harvard Law School. He was handpicked from the network’s Manhattan legal firm by CBS President Frank Stanton to join his management team.

CBS News president Richard Salant

CBS News president Richard Salant

During World War II, Stanton had worked in the Office of War Information, the psychological warfare branch. In the 1950s, President Dwight Eisenhower had appointed Stanton to a small committee to organize how the United States would survive a nuclear attack. From 1961-67, Stanton was chairman of Rand Corporation, a CIA-associated think tank.

The other two members of CNEC were Sig Mickelson, who had preceded Salant as CBS News president and then became a director of Time-Life Broadcasting, and CBS founder Bill Paley, who had also served in the World War II psy-war  branch of the Office of War Information and – after the war – let CIA Director Allen Dulles have the spy agency informally debrief CBS overseas correspondents.

When Salant turned the Warren Commission issue over to CNEC, the prospects for any objective or skeptical treatment of the JFK case faded. “The establishment of CNEC effectively curtailed the news division’s independence,” Feinman later wrote about his discoveries.

Further, Salant had no journalistic experience and was in almost daily communication with Stanton, whose background was in government propaganda.

Scaling Back

The day after Salant informed CNEC about the proposed JFK assassination special, Salant told CBS News vice president Manning that he was wavering on the mock trial concept. Salant’s next move was even more ominous. He sent both Manning and prime-time news producer Midgley to California to talk to two lawyers about the project.

One of the attorneys was Edwin Huddleson, a partner in the San Francisco firm of Cooley, Godward, Castro and Huddleson. Huddleson attended Harvard Law with Salant and, like Stanton, was on the board of the Rand Corporation. The other lawyer was Bayless Manning, Dean of Stanford Law School. They told the CBS representatives that they were against the network undertaking the project on the grounds of “the national interest” and because of the topic’s “political implications.”

CBS News vice president Manning reported that both attorneys advised the CBS team to ignore the critics of the Warren Commission or to appoint a special panel to critique their books, in other words, to put the critics on trial. Huddleson also steered the CBS team to cooperative scientists who would counter the critics.

On his return to CBS headquarters, Manning saw the writing on the wall. He knew what his CBS superiors really wanted and it wasn’t some no-holds-barred examination of the Warren Commission’s flaws. So, he suggested a new title for the series, “In Defense of the Warren Report,” and wrote that CBS should dismiss “the inane, irresponsible, and hare-brained challenges of Mark Lane and others of that stripe.”

Out on a Limb

Manning’s defection from an open-minded treatment of the evidence to a one-sided Warren Commission defense left producer Midgley out on a limb. However, unaware of what Salant was up to, on Dec. 14, 1966, Midgley circulated a memo about how he planned on approaching the Warren Report project. He proposed running experiments that were more scientific than “the ridiculous ones run by the FBI.” He still wanted a mock trial to show how the operation of the Commission was “almost incredibly inadequate.”

In response, Salant circulated an anonymous, undated, paragraph-by-paragraph rebuttal to Midgley’s plan, which Feinman’s later investigation determined was written by Warren Commissioner John McCloy, then Chairman of the Council on Foreign Relations and the father of Ellen McCloy, Salant’s administrative assistant.

John J. McCloy, one of the Warren Commission members.

John J. McCloy

In this memo, McCloy wrote that “the chief evidence that Oswald acted alone and shot alone is not to be found in the ballistics and pathology of the assassination, but in the fact of his loner life.” As many Warren Commission critics have noted, it was this approach – discounting or ignoring the medical and ballistics evidence, but concentrating on Oswald’s alleged social life – that was a fatal flaw of the Warren Report.

Despite the familial conflict of interest, Ellen McCloy was added to the distribution list for almost all memos related to the Kennedy assassination project and thus could serve as a secret back-channel between CBS and her father.

A Stonewall Defense

Clearly, the original idea for a fresh examination of the Warren Commission and the evidence that had arisen since its report was published in 1964 had been turned on its head. The CBS brass wanted a defense, not a critique.

Salant asked producer Midgley, “Is the question whether Oswald was a CIA or FBI informant really so substantial that we have to deal with it?” Midgley, increasingly alone out on the limb, replied, “Yes, we must treat it.”

As the initial plan for a forthright examination of the Warren Commission’s shortcomings was transformed into a stonewall defense of the official findings, there was still the problem of Midgley, the last holdout. But eventually his head was turned, too.

While the four-night special was in production, Midgley became engaged to Betty Furness, a former actress-turned-television-commercial pitchwoman whom President Lyndon Johnson appointed as his special assistant for consumer affairs, even though her only experience in the field had been selling Westinghouse appliances for 11 years on television. She was sworn in on April 27, 1967, which was about two months before the CBS production aired. Two weeks after it was broadcast, Midgley and Furness were married.

As Kai Bird’s biography of McCloy, The Chairman, makes clear, Johnson and McCloy were friends and colleagues. But there is another point about how Midgley was convinced to go along with McCloy’s view of the Warren Commission. Around the same time he married Furness, he received a significant promotion, elevated to executive editor of the network’s flagship news program, “The CBS Evening News with Walter Cronkite.” This made him, in essence, the top news editor at CBS, a decision that required the consultation and approval of Salant, Cronkite and Stanton – and very likely the CNEC.

So, instead of a serious investigation into the murder of President Kennedy – at a time when there was the possibility of effective national action to get at the truth – CBS News delivered a stalwart defense of the Warren Commission’s conclusions and heaped ridicule on anyone who dared question those findings.

Shaping that approach was not only the influence of Warren Commission member John McCloy, an icon of the Establishment, but the carrots and sticks applied to senior CBS producers, such as Gordon Manning and Les Midgley, who initially favored a more skeptical approach but were convinced to abandon that goal.

Curious Consultants

Once McCloy was brought onboard, the complexion of CBS’s treatment of the JFK assassination changed. CBS hired consultants who were rabidly pro-Warren Report to appear as on-air experts while others would be hidden in the shadows. In addition to the clandestine role of McCloy, some of these consultants included Dallas police officer Gerald Hill, physicist Luis Alvarez and reporter Lawrence Schiller.

Lee Harvey Oswald, the accused assassin of President John F. Kennedy.

Lee Harvey Oswald

Officer Hill was just about everywhere in Dallas on Nov. 22, 1963. He was at the Texas School Book Depository where Oswald worked and allegedly shot the President from the sixth floor; Hill was at the murder scene of Officer J. D Tippit, who was allegedly shot by Oswald after he fled Dealey Plaza; and he was at the Texas Theater where Oswald was arrested.

Hill appeared in the CBS 1967 program show as a speaker. But Roger Feinman found out that Hill also was paid for six weeks work on the show as a consultant. During his consulting, Hill revealed that the police did a “fast frisk” on Oswald while in the theater. They found nothing in his pockets at the time, which begs the question of where the bullets the police said they found in his pockets later at the station came from. That question did not arise during the program since CBS never revealed the contradiction. (Click here and go to page 20 of the transcript.)

Physicist Luis Alvarez, who had a served as an adviser to the CIA and to the U.S. military in the Vietnam War, spent a considerable amount of time lending his name to articles supporting the Warren Report and conducting questionable experiments supporting its findings. As demonstrated by authors Josiah Thompson (in 2013) and Gary Aguilar (in 2014), Alvarez misrepresented some data in some of his JFK experiments. (Click here and go to the 37:00 mark for Aguilar’s presentation.)

Making Fun

The same year of the 1967 CBS broadcast, reporter Lawrence Schiller had co-written a book entitled The Scavengers and Critics of the Warren Report, a picaresque journey through America where Schiller interviewed some of the prominent – and not so prominent – critics of the report and caricatured them hideously.

Secretly, he had been an informant for the FBI for many years keeping an eye on people like Mark Lane and Jim Garrison, whom Schiller attacked despite discovering witnesses who attested to Garrison’s suspect Clay Shaw using the alias Clay Bertrand, a key point in Garrison’s case. The relevant documents were not declassified until the Assassination Records and Reviews Board was set up in the 1990s. [See Destiny Betrayed, Second Edition, by James DiEugenio, p. 388]

This cast of consultants – along with McCloy – influenced the direction of the 1967 CBS Special Report. The last thing these consultants wanted to do was to expose the faulty methodology that the Warren Commission had employed.

Longtime CBS News anchor Walter Cronkite.

Longtime CBS News anchor Walter Cronkite.

As in 1964, Walter Cronkite manned the anchor desk and Dan Rather was the main field reporter. Again, CBS could find no serious problems with the Warren Report.  The critics were misguided, CBS said. After all, Cronkite and Rather had done a seven-month inquiry.

‘Unimpeachable Credentials’ 

In the broadcast, Cronkite names the men on the Warren Commission as their pictures appear on screen. He calls them “men of unimpeachable credentials” but left out the fact that President Kennedy fired Commissioner Allen Dulles from the CIA in 1961 for lying to him about the Bay of Pigs invasion of Cuba.

When Cronkite got to the crux of the program, he said the Warren Commission assured the American people that they would get the most searching investigation in history. Then, Cronkite showed books and articles critical of the commission and mentioned that polls showed that a majority of Americans had lost faith in the Warren Report.

At that point, the network special revealed its purpose, to discredit the critics and reassure the public that these people could not be trusted.

Cronkite went through a list of points that the critics had raised, including key issues such as how many shots were fired and how quickly they could be discharged from the suspect rifle. On each point, Cronkite took the Warren Commission’s side, saying Oswald fired three shots from the sixth floor with the rifle attributed to him by the Warren Commission. Two of three were direct hits – to Kennedy’s head and shoulder area – within six seconds.

One way that CBS fortified the case for just three shots was Alvarez’s examination of the Zapruder film, Abraham Zapruder’s 26-second film of Kennedy’s assassination taken from Zapruder’s position in Dealey Plaza, a sequence that CBS did not actually show.

Alvarez proclaimed that by doing something called a “jiggle analysis,” he computed that there were three shots fired during the film. What the jiggle amounted to was a blurring of frames on the film (presumably because Zapruder would have flinched at the sound of gunshots).

Dan Rather took this Alvarez idea to Charles Wyckoff, a professional photo analyst in Massachusetts. Agreeing with Alvarez, at least on camera, Wyckoff mapped out the three areas of “jiggles.” The Alvarez/Wyckoff formula was simple: three jiggles, three shots.

But as Feinman found out through his legal discovery and hearings, there was a big problem with this declaration. Wyckoff had actually discovered four jiggles, not three. Therefore, by the Alvarez formula, there was a second gunman and thus a conspiracy.

Wyckoff’s on-camera discussion of this was cut out and not included in the official transcript. But it is interesting to note just how committed Wyckoff was to the CBS agenda, for he tried to explain the fourth jiggle as Zapruder’s reaction to a siren. As Feinman noted, how Wyckoff could determine this from a silent 8 mm film is puzzling. But the point is, this analysis did not support the commission. It undermined the Warren Report and was left on the cutting-room floor.

There were other problems with the Alverez-Wyckoff “jiggle” theory, since the first jiggle was at around Zapruder frame 190, or a few frames previous to that, which would have meant that Oswald would have had to be firing through the branches of an oak tree, which is why the Warren Commission moved this shot up to frame 210.

But CBS left itself an out, claiming  there was an opening in the tree branches at frame 186 and Oswald could have fired at that point. But that is patently ridiculous, since the opening at frame 186 lasted for 1/18th of a second. To say that Oswald anticipated a less than split-second opening, and then steeled himself in a flash to align the target, aim, and fire is all stuff from the realm of comic book super heroes. Yet, in its blind obeisance to the Warren Report, this is what CBS had reduced itself to.

Another way that CBS tried to bolster the Warren Report was to have Wyckoff purchase other Bell and Howell movie cameras (since CBS was not allowed to handle the actual Zapruder camera.) After winding up these cameras, CBS hypothesized that Zapruder’s camera might have been running a little slow, giving Oswald a longer firing sequence.

The problem with this theory, however, was that both the FBI and Bell and Howell had tested the speed of Zapruder’s actual camera. Even Dick Salant commented that this was “logically inconclusive and unpersuasive,” but it stayed in the program.

The Shot Sequence

But why did Rather and Wyckoff have to stoop this low? The answer is because of the results of their rifle firing tests. As the critics of the Warren Report had pointed out, the commission had used two tests to see if Oswald could have gotten off three shots in the allotted 5.6 seconds indicated by the Zapruder film.

These tests ended up as failing to prove Oswald could have performed this feat of marksmanship. What made it worse is that the commission had used very proficient riflemen to try and duplicate what the commission said Oswald had done. [See Sylvia Meagher, Accessories After the Fact, p. 108]

So CBS tried again. This time they set up a track with a sled on it to simulate the back of Kennedy’s head. They then elevated a firing point to simulate the sixth floor “sniper’s nest,” though there were differences from Dealey Plaza including the oak tree and a rise in the street in the real crime scene. Nevertheless, the CBS experimenters released the target on its sled and had a marksman named Ed Crossman fire his three shots.

Crossman had a considerable reputation in the field, but – even though he was given a week to practice with a version of the Mannlicher Carcano rifle – his results were not up to snuff. According to a report by producer Midgley, Crossman never broke 6.25 seconds (longer than Oswald’s purported 5.6 seconds) and – even with an enlarged target – he got only two of three hits in about 50 percent of his attempts.

Crossman explained that the rifle had a sticky bolt action and a faulty viewing scope. But what the professional sniper did not know is that the actual rifle in evidence was even harder to work. Crossman said that to perform such a feat on the first time out would require a lot of luck.

However, since that evidence did not fit the show’s agenda, it was discarded, both the test and the comments. To resolve that problem, CBS called in 11 professional marksmen who first went to an indoor firing range and practiced to their heart’s content, though the Warren Commission could find no evidence that Oswald practiced.

The 11 men then took 37 runs at duplicating what Oswald was supposed to have done. There were three instances where two out of three hits were recorded in 5.6 seconds. The best time was achieved by Howard Donahue on his third attempt after his first two attempts were complete failures.

But CBS claimed that the average recorded time was 5.6 seconds, without including the 17 attempts that were thrown out because of mechanical failure. CBS also didn’t tell the public the surviving average was 1.2 hits out of three with an enlarged target.

The truly striking characteristic of these trials was the number of instances where the shooter could not get any result at all. More often than not, once the clip was loaded, the bolt action jammed. The sniper had to realign the target and fire again. According to the Warren Report, that could not have happened with Oswald.

There is also the anomaly of James Tague, who was struck by one bullet that the Warren Commission said had ricocheted off the curb of a different street, about 260 feet away from the limousine. But how could Oswald have missed by that much if he was so accurate on his other two shots? That was another discrepancy deleted by the CBS editors.

The Autopsy Disputes

CBS also obscured what was said by the two chief medical witnesses after the assassination; by Dr. Malcolm Perry from Parkland Hospital in Dallas, where Kennedy was taken after he was hit, and James Humes, the chief pathologist at the autopsy examination at Bethesda Medical Center that evening.

In their research for the series, CBS had discovered a transcript of Dr. Perry’s press conference that the Warren Commission did not have. But CBS camouflaged what Perry said on Nov. 22, 1963, specifically about Kennedy’s anterior neck wound. Perry said it had the appearance to him of being an entrance wound, and he said this three times.

Cronkite tried to characterize the conference as Perry being rushed out to the press and badgered. But that wasn’t true, since the press conference was about two hours after Perry had done a tracheotomy over the front neck wound. The performance of that incision had given Perry the closest and most deliberate look at that wound.

Perry therefore had the time to recover from the pressure of the operation and there was no badgering of Perry. Newsmen were simply asking him questions about the wounds he saw. Perry had the opportunity to answer the questions on his own terms. Again, CBS seemed intent on concealing evidence of a possible second assassin — because Oswald could not have fired at Kennedy from the front.

Commander James Humes, the pathologist, did not want to appear on the program, but was pressured by Attorney General Ramsey Clark, possibly with McCloy’s assistance. As Feinman discovered, the preliminary talks with Humes were done through a friend of his at the church he attended.

There were two things that Humes said in these early discussions that were bracing. First, he said that he recalled an x-ray of the President, which showed a malleable probe connecting the rear back wound with the front neck wound. Second, he said that he had orders not to do a complete autopsy. He would not reveal who gave him these orders, except to say that it was not Robert Kennedy. [Charles Crenshaw, Trauma Room One, p. 182]

The significance of the malleable probe is that, if Humes was correct, the front and back wounds would have come from the same bullet. However, we learned almost 30 years later from the Assassination Records Review Board that other witnesses also saw a malleable probe go through Kennedy’s back, but said the probe did not go through the body since the wounds did not connect. However, x-rays that might confirm the presence of the probe are missing. [DiEugenio, Reclaiming Parkland, pgs. 116-18]

Location of the Wounds

On camera, Humes also said the posterior body wound was at the base of the neck. Dan Rather then showed Humes the drawings made of the wound in the back as depicted by medical illustrator Harold Rydberg for the Warren Commission, also depicting the wound as being in the neck, which Humes agreed with on camera. He added that they had reviewed the photos and referred to measurements and this all indicated the wound was in the neck.

Even for CBS — and Warren Commissioner John McCloy — this must have been surprising since the autopsy photos do not reveal the wound to be at the base of the neck but clearly in the back. (Click here and scroll down.) CBS should have sent its own independent expert to the archive because Humes clearly had a vested interest in seeing his autopsy report bolstered, especially since it was under attack by more than one critic.

Autopsy photo of President John F. Kennedy.

Autopsy photo of President Kennedy

The second point that makes Humes’s interview curious is his comments on the Rydberg drawings’ accuracy. These do not coincide with what Rydberg said later, not understanding why he was chosen to make these drawings for the Warren Commission since he was only 22 and had been drawing for only one year. There were many other veteran illustrators in the area the Warren Commission could have called upon, but Rydberg came to believe that it was his inexperience that caused the commission to pick him.

When Humes and Dr. Thornton Boswell appeared before him, they had nothing with them: no photos, no x-rays, no official measurements, speaking only from memory, nearly four months after the autopsy, Rydberg said. [DiEugenio, Reclaiming Parkland, pgs. 119-22] The Rydberg drawings have become infamous for not corresponding to the pictures, measurements, or the Zapruder film.

For Humes to endorse these on national television – and for CBS to allow this without any fact-checking – shows what a case of false journalism the special had become.

Limiting Access

CBS also knew that Humes said he had been limited in what he was allowed to do in the Kennedy autopsy, a potentially big scoop if CBS had followed it. Instead, the public had to wait another two years for the story to surface at Garrison’s trial of Clay Shaw when autopsy doctor Pierre Finck took the stand in Shaw’s defense. Finck said the same thing: that Dr. Humes was limited in his autopsy practice on Kennedy. [ibid, p. 115]

The difference was that this disclosure would have had much more exposure, impact and vibrancy if CBS had broken it in 1967 rather than having the fact come up during Garrison’s prosecution, in part, because the press corps’ hostility toward Garrison distorted the trial coverage.

So, in the summer of 1967, CBS again had come to the defense of the official story with a four-hour, four-night extravaganza that again endorsed the findings of the Warren Commission.

At the time of broadcast, it was the most expensive documentary CBS ever produced. It concluded: Acting alone, Lee Harvey Oswald killed President Kennedy. Acting alone, Jack Ruby killed Oswald. And Oswald and Ruby did not know each other. All the controversy was Much Ado about Nothing.

Unwinding the Back Story

In 1967, the clandestine relationship between CBS News President Salant and Warren Commissioner McCloy was known to very few people. In fact, as assistant producer Roger Feinman later deduced, it was likely known only to the very small circle in the memo distribution chain. That Salant deliberately wished to keep it hidden is indicated by the fact that he allowed McCloy to write these early memos anonymously.

As Feinman concluded, McCloy’s influence over the program was almost certainly a violation of the network’s own guidelines, which prohibit conflicts of interest in the news production, probably another reason Salant kept McCloy’s connection hidden.

In the 1970s, after Feinman was fired over a later dispute regarding another example of CBS News’ highhanded handling of the JFK assassination – and then obtained internal documents as part of a legal hearing on his dismissal – he briefly thought of publicizing the whole affair (which he eventually decided against doing).

But Feinman wrote to Warren Commissioner McCloy in March 1977 about the ex-commissioner’s clandestine role in the four-night special a decade earlier. McCloy declined to be interviewed on the subject, but added that he did not recall any contribution he made to the special.

But Feinman persisted. On April 4, 1977, he wrote McCloy again. This time he revealed that he had written evidence that McCloy had participated extensively in the production of the four-night series. Very quickly, McCloy got in contact with Salant and wrote that he did not recall any such back-channel relationship.

In turn, Salant contacted Midgley and told the producer to check his files to see if there was any evidence that would reveal a CBS secret collaboration with McCloy. Salant then wrote back to McCloy saying that at no time did Ellen McCloy ever act as a conduit between CBS News and her father.

However, in 1992 in an article for The Village Voice, both Ellen McCloy and Salant were confronted with memos that revealed Salant was lying in 1977. McCloy’s daughter admitted to the clandestine courier relationship. Salant finally admitted it also, but he tried to say there was nothing unusual about it.

Reassuring Americans

So, in 1967, CBS News had again reassured the American people that there was no conspiracy in President Kennedy’s murder, just a misguided lone gunman who had done it all by himself. Anyone who thought otherwise was confused, deceptive or delusional.

However, in 1975, eight years after the broadcast, two events revived interest in the JFK case again. First, the Church Committee was formed in Congress to explore the crimes of the CIA and FBI, revealing that before Kennedy was killed, the CIA had farmed out the assassination of Fidel Castro to the Mafia, a fact that was kept from the Warren Commission even though one of its members, Allen Dulles, had been CIA director when the plots were formulated.

Longtime CBS anchor Dan Rather

Longtime CBS anchor Dan Rather

Secondly, in the summer of 1975, in prime time, ABC broadcast the Zapruder film, the first time that the American public had seen the shocking image of President Kennedy’s head being knocked back and to the left by what appeared to be a shot from his front and right, a shot Oswald could not have fired.

The confluence of these two events caused a furor in Washington and the creation of the House Select Committee on Assassinations (HSCA) to reopen the JFK case.

Having become a chief defender of the original Warren Commission findings, CBS News moved preemptively to influence the new investigation by planning another special about the JFK case.

CBS’s Sixty Minutes decided to do a story on whether or not Jack Ruby and Lee Oswald knew each other. After several months of research, Salant killed the project with the investigative files turned over to senior producer Les Midgley before becoming the basis for the 1975 CBS special, which was entitled The American Assassins.

Originally this was planned as a four-night special. One night each on the JFK, RFK, Martin Luther King and the George Wallace shootings. But at the last moment, in a very late press release, CBS announced that the first two nights would be devoted to the JFK case. Midgley was the producer, but this time Cronkite was absent. Rather took his place behind the desk.

In general terms, it was more of the same. The photographic consultant was Itek Corporation, a company that was very close to the CIA, having helped build the CORONA spy satellite system. Itek’s CEO in the mid-1960s, Franklin Lindsay, was a former CIA officer. With Itek’s help, CBS did everything they could to move their Magic Bullet shot from about frame 190 to about frames 223-226.

Yet, Josiah Thompson, who appeared on the show, had written there was no evidence Gov. Connally was hit before frames 230-236. Further, there are indications that President Kennedy is clearly hit as he disappears behind the Stemmons Freeway sign at about frame 190, e.g., his head seems to collapse both sideways and forward in a buckling motion.

But with Itek in hand, this became the scenario for the CBS version of the “single bullet theory.” It differed from the Warren Commission’s in that it did not rely upon a “delayed reaction” on Connally’s part to the same bullet.

Ballistics Tests

CBS also employed Alfred Olivier, a research veterinarian who worked for Army wound ballistics branch and did tests with the alleged rifle used in the assassination. He was a chief witness for junior counsel Arlen Specter before the Warren Commission. [See Warren Commission, Volume V, pgs. 74ff]

For CBS in 1975, Olivier said that the Magic Bullet, CE 399, was not actually “pristine.” For CBS and Dan Rather, this made the “single bullet theory” not impossible, just hard to believe.

Apparently, no one explained to Rather that the only deformation on the bullet is a slight flattening at the base, which would occur as the bullet is blasted through the barrel of a rifle. There is no deformation at its tip where it would have struck its multiple targets. There is only a tiny amount of mass missing from the bullet.

In other words, as more than one author has written, it has all the indications of being fired into a carton of water or a bale of cotton. If CBS had interviewed the legendary medical examiner Milton Helpern of New York — not far from CBS headquarters — that is pretty much what he would have said. [Henry Hurt, Reasonable Doubt, p. 69.]

Rather realized, without being explicit, that something was wrong with Kennedy’s autopsy. He called the autopsy below par and reversed field on his opinion about pathologist Humes, whose experience Rather had praised in 1967. In the 1975 broadcast, Rather said that neither Humes nor Boswell were qualified to perform Kennedy’s autopsy and that parts of it were botched.

But let us make no mistake about what CBS was up to here. The entire corporate upper structure — Salant, Stanton, Paley — had overrun the working producers and journalists, including Midgley, Manning and Schorr. And those subordinates decided not to utter a peep to the outside world about what had happened.

Not only Cronkite and Rather participated in this appalling exercise, so too did Eric Sevareid, appearing at the end of the last show and saying that there are always those who believe in conspiracies, whether it be about Yalta, China or Pearl Harbor. He then poured it on by saying some people still think Hitler is alive and concluding that it would be impossible to cover up the assassination of a President.

But simply in examining how a major news outlet like CBS handled the evidence shows precisely how something as dreadful and significant as the murder of a President could be covered up.

Much of this history also would have remained unknown, except that Roger Feinman, an assistant producer at CBS News, had become a friend and follower of the estimable Warren Commission critic Sylvia Meagher. So, Feinman knew that the Warren Commission was a deeply flawed report and that CBS had employed some very questionable methods in the 1967 special in order to conceal those flaws.

When the assassination issue returned in the mid-1970s, Feinman began to write some memoranda to those in charge of the renewed CBS investigation warning that they shouldn’t repeat their 1967 performance. His first memo went to CBS president Dick Salant. Many of the other memos were directed to the Office of Standards and Practices.

In preparing these memos, Feinman researched some of the odd methodologies that CBS used in 1967. Since he had been at CBS for three years, he got to know some of the people who had worked on that series. They supplied him with documents and information which revealed that what Cronkite and Rather were telling the audience had been arrived at through a process that was as flawed as the one the Warren Commission had used.

Feinman requested a formal review of the process by which CBS had arrived at its forensic conclusions. He felt the documentary had violated company guidelines in doing so.

Establishment Strikes Back

As Feinman’s memos began to circulate through the executive and management suites – including Salant’s and Vice-President Bill Small’s – it was made clear to him that he should cease and desist from his one-man campaign. When he wouldn’t let up, CBS moved to terminate its dissident employee.

Roger Feinman

Roger Feinman

But since Feinman was working under a union contract, he had certain administrative rights to a fair hearing, including the process of discovery through which he could request certain documents to make his case. His research allowed him to pinpoint where these documents would be and who prepared them.

On Sept. 7, 1976, CBS succeeded in terminating Feinman. But the collection of documents he secured through his hearing was extraordinary, allowing outsiders for the first time to see how the 1967 series was conceived and executed. Further, the documents took us into the group psychology of a large media corporation when it collides with controversial matters involving national security.

Only Roger Feinman, who was not at the top of CBS or anywhere near it, had the guts to try to get to the bottom of the whole internal scandal.

And Feinman paid a high personal price for doing so. Feinman’s contribution to American history did not help him get his journalistic career back on track. When he passed away in the fall of 2011, he was freelancing as a computer programmer.

[This article is largely based on the script for the documentary film Roger Feinman was in the process of reediting at the time of his death in 2011. The reader can view that here.]



James DiEugenio is a researcher and writer on the assassination of President John F. Kennedy and other mysteries of that era. His most recent book is Reclaiming Parkland.

April 22, 2016 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , , , , | 1 Comment

Alan Gross’s Improbable Tales on 60 Minutes

By Matt Peppe | Just The Facts Blog | November 29, 2015

In a dramatic segment on CBS News’ 60 Minutes titled “The Last Prisoner of the Cold War,” former United States Agency for International Development (USAID) subcontractor Alan Gross tells of horrifying experiences in captivity: “They threatened to hang me, they threatened to pull out my fingernails, they said I’d never see the light of day.”

Gross portrays a harrowing ordeal. He purports to have feared for his safety and his life, as if he was chained in a medieval dungeon at the whims of an arbitrary monarch. This description likely sounds credible to many Americans who view the Cuban government as their own government and media have portrayed it for the last 55 years: a totalitarian dictatorship with no respect for human rights or the rule of law.

The opportunistic Gross, who earned more than $500,000 from his work for USAID, undoubtedly understands that he could cash in on the American public’s preconceptions of Cuba by dramatizing his experience there. Perhaps this occurred to Gross during his imprisonment, when he told a second cousin that “when he comes back he’s going to have a big book deal.” One might even venture to guess his 60 Minutes interview might be an audition for such a pay day.

Such nightmarish conditions have certainly been documented in Cuba. Whistleblowers have described “sexual abuse by medical personnel, torture by other medical personnel, brutal beatings out of frustration, fear, and retribution … torturous shackling, positional torture” and other practices – in Guantanamo Bay, by U.S. military personnel on detainees kidnapped and held indefinitely without charges or due process.

In the rest of Cuba, which is governed by the Revolutionary regime, such stories are virtually unheard of. Professor and author Salim Lamrani compared human rights reports among Latin American countries and found many credible accusations of torture, but for Cuba he observed: “Not a single case of torture against prisoners is noted by Amnesty International. It has to be emphasised that of all the reports by Amnesty about the countries of Latin America, the report on Cuba is by far the least condemnatory.”

“Since the year 1959, there has not been one single case of extra-judicial execution, enforced disappearance or torture,” stated Maria Esther Reus, Minister of Justice of the Republic of Cuba, in the Cuban government’s presentation to the Working Group on the Universal Periodic Review of the U.N. Human Rights Council. “The prison system constitutes an example of Cuba’s humanism. Cuba has developed programmes that are directed towards transforming prisons into schools. The goal is to ensure that human beings who have served their sentences are fully reintegrated into society.”

While the latest Amnesty report on Cuba notes that the government has not granted permission for a visit by the U.N. Special Rapporteur on torture and other cruel, inhuman and degrading treatment or punishment, Cuba is far from alone.

The U.N. Special Rapporteur himself noted in his latest report that the U.S. government had not allowed him access to the Guantanamo Bay detention center. Additionally, he has not been granted access to visit U.S. federal and state prisons. He did not mention the Cuban government at all in the report.

Gross’s Covert Mission

Narrating the 60 Minutes segment, Scott Pelley says, “Gross was hired by the U.S. Agency for International Development. USAID is America’s charity, delivering aid all around the world. But in Cuba its mission was different. USAID asked Gross to set up independent internet connections for the Jewish community. Only five percent of Cubans were online. But bypassing government censorship was illegal.”

Actually, according to the World Bank, 14.3 percent of Cubans had internet access in 2009  when Gross was imprisoned. This number has more than doubled over the last six years as the Cuban government has expanded internet access through programs such as public WiFi zones. Of course, this was done independently without any help from the U.S. government or subcontractors like Gross working on their behalf.

Pelley’s claim that Gross’s mission was merely to help the Jewish community in Cuba obtain internet access is easily debunked. During each of his five trips to Cuba, Gross traveled under a tourist visa and represented himself as a member of a Jewish humanitarian group, rather than an agent of the U.S. government. Jewish leaders in Cuba said they already had access to the internet, and were not aware of Gross’s connections to the U.S. government.

An Associated Press investigation discovered that Gross was well aware the misrepresentation of his activities in the country put him at serious risk. The AP quotes Gross saying that “(t)his is very risky business in no uncertain terms,” and “(d)etection of satellite signals will be catastrophic.”

Gross’s employer, Development Alternative, Inc. (DAI), had received a $28 million contract from USAID to carry out a democracy project in 2008. Tracey Eaton writes in his Along the Malecón blog that “Gross said in court documents he was coordinating some of his activities with the Pan American Development Foundation, or PADF, another organization that had received U.S. government funds to try to hasten Cuba’s transition to democracy.”

In a memo to DAI, Gross wrote that the “ICTs Para la Isla pilot project” was designed to “lay a practical groundwork (emphasis in original) that will facilitate and enable the better management of larger-scale and more comprehensive transition-to-democracy initiatives.” Therefore, Gross’s mission was clearly political, rather than humanitarian. His professed mission to help Jewish groups was merely a cover for his clandestine activities on behalf of a government whose official policy for more than half a century has been the replacement of the Revolutionary government in Cuba.

Gross was bringing into the country highly sophisticated computer equipment including satellite phones and a mobile phone chip to disguise satellite signals. Cuban law prohibits importing such equipment without legal authorization.

60 Minutes’ claim that “Cuban authorities locked (Gross) up for helping its citizens get unrestricted Internet access” is at best a vast oversimplification, if not an outright fabrication. In reality, Gross was convicted under Cuba’s Article 11 of Law 88, “Protection of National and Economic Independence.”

The law stipulates imprisonment of 3 to 8 years for anyone who “directly or through a third party, receives, distributes or participates in the distribution by financial means, materials or of another nature, proceeds of the Government of the United States, its agencies, dependencies, representatives, functionaries or other private entities.”

As Lamrani points out, “(t)his severity is not unique to Cuban legislation. US law prescribes similar penalties for this type of crime. The Foreign Agents Registration Act prescribes that any un-registered agent ‘who requests, collects, supplies or spends contributions, loans, money or any valuable object in his own interest’ may be liable to a sentence of five years in prison.”

Gross’s Detainment and Treatment By Cuban Authorities

Gross was held not in a regular prison but in a military hospital for the duration of his detainment. Cuban authorities not only took pains to ensure Gross was granted appropriate medical care, but were extremely accommodating to allow him time with his wife Judy.

It seems unlikely that Gross was abused or mistreated while serving his sentence. According to the Associated Press, Gross’s lawyer Jared Genser said Judy “arrived in Cuba on Sept. 5 (2012) and was allowed to visit her husband on four days, three at the military hospital and once at a guarded home near the capital. He said there is no sign that Gross is being ill-treated.” He also told the AP “(Gross) is being treated fine.”

Gross, who suffered from arthritis, lost significant weight while held in confinement and developed a mass in his shoulder. He was treated by Cuban medical staff, and there is no evidence poor conditions contributed to his medical issues.

New York rabbi and gastroenterologist Elie Abadie was allowed to visit Gross in the military hospital, where he determined “through the exam he personally performed and also through the extensive information supplied by the team of Cuban doctors who have attended (Gross)” that Gross was in a good state of health.

Gross petitioned to see his mother before she passed away from cancer, but as Cuban Ministry of Foreign Affairs official Josefina Vidal noted: “neither the Cuban penitentiary system nor the U.S. penitentiary system provide the possibility for inmates to travel abroad, no matter the reason.” The week after his mother died, Gross’s wife was allowed to visit him again in Cuba.

The Obama Administration’s Rejection of Cuba’s Humanitarian Proposal

In early 2014, Gross began a hunger strike because of what he called “mistruths, deceptions, and inaction by both governments … because of the lack of any reasonable or valid effort to resolve this shameful ordeal.” He ended his hunger strike a week later, stating he would not resume his protest “when both governments show more concern for human beings and less malice toward each other.”

Despite Gross assigning blame to both governments, there is ample evidence that the Cuban government made much more than a reasonable effort to resolve his case, while it was the U.S. government – alone – that refused do so.

Two years earlier in 2012, the highest ranking Cuban diplomat in Washington, Jorge Bolaños, had proposed a prisoner swap of Gross for the Cuban Five (more on them shortly). Bolaños expressed his government’s desire to “find a humanitarian solution to the case on a reciprocal basis.” But the Obama administration flatly said no, and continued to unilaterally demand Gross’s release without engaging the Cuban government on their offer.

On Dec. 17, 2014, the negotiated solution that freed Gross was the exact same deal the Cuban government had proposed three years earlier. It bears repeating that this offer was on the table all along and could have been agreed to by the Obama administration at any time.

If the agreement was fair last December, why was it not fair when it was first offered three years before? The U.S. government alone holds the blame – with Obama, as the head of his administration, owning the lion’s share – for rejecting a clearly reasonable offer that resulted in Gross remaining detained unnecessarily for two and a half extra years.

Without any controversy, the U.S. government could have secured his release before he developed health complications, before his mother died, and before he began his hunger strike. The U.S. government obstinately refused, continuously, for three years to even consider a deal that later appeared to be a no-brainer for both sides.

Faulting both governments for the delay in obtaining Gross’s release is asinine historical revisionism. It is merely an unmerited attempt to create a fictional balance based on the assumption that the U.S. government in its righteousness must be justified in its quarrels with other governments.

The Cuban Five

One cannot discuss the case of Alan Gross without at the same time discussing the aforementioned Cuban Five, who Gross was eventually swapped for. Unlike Gross, who was acting as a mercenary assisting the U.S. government carry out covert political operations, the members of the Cuban Five were fighting a very real threat of terrorism against the Cuban people emanating from the United States. Their operation was not in any way politically subversive, and did not interfere with the U.S. government’s sovereignty.

They were in Florida to infiltrate terrorist organizations and disrupt plots these groups were planning on Cuban territory. Thousands of Cubans have been killed by contra-revolutionary terrorism since 1959 by groups who enjoy safe haven inside the United States, including 73 people whose plane was blown up over the Caribbean in 1978 and an Italian man killed in a restaurant bombing in Havana in 1997. As author Stephen Kimber writes, if the roles were reversed and the Cuban Five were working for the U.S. government, they “would be American heroes.”

The Five – as they are known in their home country – were convicted on trumped up conspiracy charges. The group’s leader Gerardo Hernández was convicted on the most outrageous, unfounded charge of conspiracy to commit murder. He received two life sentences plus fifteen years.

By any objective comparison, the conditions the Cuban Five faced in confinement were far worse than those of Gross. Each member of the Five was held in solitary confinement for 17 months prior to trial. They spent nearly three years without being able to communicate with each other or their families. The U.N. Working Group on Arbitrary Detention concluded in 2005 that “the depravation of liberty of these five persons” was “arbitrary.”

Olga, the wife of René González, and Adriana, the wife of Hernández, were denied visas to visit their husbands for 10 years, until after the Cuban government allowed Judy Gross to visit her husband. The U.S. government had previously deemed the Cuban wives “a threat to the stability and national security of the United States.”

Amnesty International stated its concern “that such a blanket or permanent bar on visits with their wives constitutes additional punishment and is contrary to international standards for the humane treatment of prisoners and states’ obligation to protect family life.”

González, the first member of the group to be paroled, was freed after 13 years.

The three members of the Five who were released in December 2014 had spent more than 16 years each in prison. That is, more than three times longer than Gross.

Needless to say, 60 Minutes does not make this comparison between Gross and the Cuban Five. But 60 Minutes – a standard bearer of American journalism – does achieve an important function of the American Free Press: demonizing official enemies while keeping the microscope away from one’s own government, lest any inconvenient analysis might raise doubts about their inherent superiority and benevolence.

November 30, 2015 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Subjugation - Torture, Timeless or most popular | , , , , , , | 3 Comments